وضعیت جایگاه تربیت اخلاقی در پژوهشهای حوزه مطالعات برنامه درسی: یک مرور نظاممند
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 38 (1402),
28 May 2023
,
صفحه 1-16
https://doi.org/10.22037/bioeth.v13i38.40260
چکیده
زمینه و هدف: تربیت اخلاقی یکی از مهمترین مسائل آموزشی و تربیتی است. دستیابی به این هدف بزرگ در نهادهای مختلف آموزشی، نیازمند نقشهای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن برنامه درسی میگویند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت تربیت اخلاقی در پژوهشهای رشته مطالعات برنامه درسی به شیوهای مروری بود.
روش: روش پژوهش از نوع فراتحلیل کیفی (توصیفی) و جامعه آماری شامل کلیه مقالههای چاپشده در طی سالهای 1401-1385 در پایگاههای اطلاعات نشریات علمی ایران (SID، Magiran و Noormags) بود. نمونهگیری پس از طی فرآیند شناسایی ـ غربالگری صورت گرفت و تعداد 37 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد و بر اساس ملاکهای انتخابشده (ابعاد اهداف، سؤالات و نتایج) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین مقاله جوانب اخلاقی شامل حفظ اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: 92 درصد از مقالات به صورت علمی ـ پژوهشی و 8 درصد به صورت علمی ـ ترویجی، بازه زمانی انتشار مقالات پراکندگی نامنظمی داشته و بیشترین تعداد مقالات در بین سالهای 1389 تا 1392 (با فراوانی 22) بوده است؛ 37 درصد پژوهشها توسط مردان، 13 درصد توسط زنان و 54 درصد آنها به صورت مشترک بین زنان و مردان انجام شده است. مجلات دانشگاههای غیر پزشکی با 68/75 درصد سهم بیشتری در چاپ مقالات داشتهاند، در حالی که 32/24 درصد مقالات در مجلات علوم پزشکی چاپ شدهاند. پژوهشها با هدف جایگاه اخلاق در عناصر مختلف برنامه درسی مانند تدریس، محتوا و ارزشیابی انجام شده است.
نتیجهگیری: با توجه به بروز مسائل جدید اخلاقی در قلمرو آموزش عصر معاصر، بایسته است مطالعات علمی عمیقتر در زمینه تربیت اخلاقی در برنامه درسی نظامهای آموزشی کشور، با مشارکت پژوهشگران زن و مرد، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
- مرور نظاممند
- اخلاق
- برنامه درسی
- نظامهای آموزشی
ارجاع به مقاله
مراجع
Ayati M, Ghorani Sirjani S, Gholampour M. Explaining the elements of the curriculum of moral education of elementary students based on humanistic psychology. Journal of Bioethics. 2019; 9(31): 47-61. [Persian]
Sudirman A, Lie D, Sherly S, Dharma E. The impact of work discipline and work ethic on the teacher performance of Sultan Agung Pematangsiantar Private Middle School Teachers TA 2018/2019. International Journal of Business Studies. 2019; 3(3): 125-135.
Abdi Nejat Z, Majidi M, Amini Asbagh Z, Sadeh E. Presenting a model of professional ethics based on Islamic values in the oil industry. Journal of Administrative Law. 2019; 9(28): 163-188. [Persian]
Niker F, Specker Sullivan L. Trusting relationships and the ethics of interpersonal action. International Journal of Philosophical Studies. 2018; 26(2): 173-186.
Althof W, Berkowitz MW. Moral education and character education: Their relationship and roles in citizenship education. Journal of Moral Education. 2006; 35(4): 495-518.
Doan DH. Moral education or political education in the Vietnamese educational system? Journal of Moral Education. 2005; 34(4): 451-463.
Aghili R, Alamolhoda J, Fathi Vajargah K. Designing a model of moral education curriculum in the elementary course of Iran's educational system. Journal of Teaching and Research. 2018; 6(4): 1-23. [Persian]
Kaur S. Moral values in education. IOSR Journal of Humanities and Social Science. 2015; 20(3): 21-26.
Kristjánsson K. Aristotelian character education. New York: Routledge; 2015. p.1-198.
Gandomkar D, Ghaltash A, Hashemi A, Mashinchi A. Designing the model of moral education curriculum for the second secondary course based on the theory derived from the data. Journal of Research in Curriculum Planning. 2019; 16(2): 34-47. [Persian]
Shin H, Rim D, Kim H, Park S, Shon S. Educational characteristics of virtual simulation in nursing: An integrative review. Clinical Simulation in Nursing. 2019; 37: 18-28.
Buchanan RA, Forster DJ, Douglas S, Nakar S, Boon HJ, Heath T, et al. Philosophy of education in a new key: Exploring new ways of teaching and doing ethics in education in the 21st century. Educational Philosophy and Theory. 2022; 54(8): 1178-1197.
Bagheri KH. Look again at Islamic education. Tehran: Madreseh Publication; 2011. p.1-274. [Persian]
Bhakta DK. Degradation of moral values among young generation: A contemporary issue in India. International Research Journal of Interdisciplinary & Multidisciplinary Studies. 2017; 79(128): 128-133.
Huo Y, Xie J, Althof W. The two-dimensional mechanism of moral education: An explorative study at a primary school and high school in China. Asia Pacific Journal of Education. 2021; 43(2): 1-5.
Shrivastava SK. Promotion of moral values through education. International journal of research in social sciences. 2017; 7(6): 103-8.
Winter C, Heath-Kelly C, Kaleem A, Mills C. A moral education? British Values, colour-blindness and preventing terrorism. Critical Social Policy. 2022; 42(1): 85-106.
Hand M. Towards a theory of moral education. Moral Education. 2014; 12(4): 519-532.
Gholampour M, Ayati M, Vasheghani A. Explaining the components of moral education of learners and analyzing its place in the document of the fundamental transformation of education. Ethics Research Journal. 2021; 3(49): 129-150. [Persian]
Shameli A, Maleki H, Kazemi H. Curriculum is a tool for achieving moral education. Islam Magazine and Educational Research. 2011; 12(3): 68-91. [Persian]
Pring R. Development of moral education in the UAE: Lessons to be learned. Oxford Review of Education. 2019; 45(3): 297-314.
Kristjánsson K. Aristotelian character friendship as a ‘method’of moral education. Studies in Philosophy and Education. 2020; 39(11): 349-364.
Bischoff K. The Civic Effects of Schools: Theory and Empirics. Theory and Research in Education. 2016; 14(1): 91-106.
Dhanapala RM. Triangular Framework for Curriculum Development in the Education Sector. Open Access Library Journal. 2021; 8(2): 1-10.
Li H, Zhang L, Hsu CH. Research on user-generated photos in tourism and hospitality: A systematic review and way forward. Tourism Management. 2023; 96(4): 104-124.
Tavakol M, Erfanmanesh I. Qualitative Meta-Analysis of Scientific Articles Concerning the Brain Drain Issue in Iran. Iranian Journal of Social Problems. 2014; 5(1): 45-75. [Persian]
Ebrahimian H, Alizadeh Ganji J. The importance and necessity of paying attention to the principles of ethics in the current era. The Second International Conference Humanities with a Native-Islamic Approach and with an Emphasis on New Researches. 2016; 1(14): 214-238. [Persian]
Luanglath N, Ali M, Mohannak K. Top management team gender diversity and productivity: The role of board gender diversity. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal. 2019; 38(1): 71-86.
Aramoon H, Arani Z, Saeida Ardakani S. Effect of tham work skills on research and educational performance of Students case study: Students of Yazd University. Journal of Research on Womens Studies. 2009; 3(1): 59-73. [Persian]
Yuguero O, Esquerda M, Viñas J, Soler-Gonzalez J, Pifarré J. Ethics and empathy: The relationship between moral reasoning, ethical sensitivity and empathy in medical students. Revista Clínica Española (English Edition). 2019; 219(2): 73-78.
Khaghani M, Maleki H. Critical on Content of Medical Ethics Curriculum from the Perspective of Medical Ethics Experts: A Qualitative Study. Journal of Higher Education Curriculum Studies. 2014; 4(7): 70-84. [Persian]
Dehghani F, Salimi G, Zarezadeh Y, Aghaali M, Yosefi S. Designing a professional ethics curriculum template for medical students. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20(83): 484-499. [Persian]
FathiVajargah K. Basic principles and concepts of curriculum planning. 1st ed. Tehran: Elmeh Ostadan Publications; 2014. [Persian]
Fazlollahi Ghamshi S, Nateghi F, Seifi M. Evaluating University Syllabus Content of Islamic Morality in the View of the Teachers of Islamic Knowledge. Journal of Research in Education Issues. 2016; 7(2): 69-87. [Persian]
Amin Khandaghi M, Bahmanabadi S. Evaluation Ethics: A Conceptual Framework. Journal of Ethics in Scince and Technology. 2013; 8(3):81-93. [Persian]
Bagheri Kerachi A, Akbari J, Tamoradi A. An Assessment of the Teaching Professional Ethics in Teachers at Farhangian University. Bioethics Journal. 2020; 10(35): 31-49. [Persian]
Najafi H, Maleki H, Farmahini Farahani M, Jafari Harandi R. Assessment of Teaching Professional Ethics Dimension of Faculty Members from Viewpoint of Students of Medical School of Shahed University. Journal of Medical Education Development. 2016; 9(21): 93-102. [Persian]
Faiz S, Allahi Z. Background of teacher professional ethics in education. Professional Ethics in Education. 2021; 1(1): 154-175. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 70 بار
- PDF دانلود شده: 66 بار