بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی رانندگان تاکسی در رانندگی با نگرش به ایمنی در رانندگی
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 2 شماره 3 (2014),
22 دی 2014
,
صفحه 204-208
https://doi.org/10.22037/meipm.v2i3.7823
چکیده
سابقه و هدف: در 10 سال گذشته تعداد فوتيها در ايران بر اثر تصادفات رانندگي 235 هزار و 50 نفر گزارش شده است. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی ارتباط بین شخصیت و نگرش به ایمنی در رانندگی است.
روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی است. در این مطالعه 384 نفر از رانندگان تاکسی داخل شهر ارومیه بهعنوان نمونۀ مورد مطالعه انتخاب شدند که 192 نفر بهعنوان گروه مورد و 192 نفر بهعنوان گروه شاهد بود. ابزار جمعآورى اطلاعات از پرسشنامۀ سه بخشی: 1- مشخصات دموگرافیک 2- نگرش به ایمنی 3- ویژگیهای شخصیتی تشکیل شده است.
یافتهها: بین ویژگی شخصیتی نگران با جریان ترافیک، در برابر اطاعت از قوانین از نظر آماری همبستگی معنیداری یافت شد (001/0P=). بین ویژگی شخصیتی احساسی با جریان ترافیک در برابر اطاعت از قوانین، رانندگی با سرعت و رانندگی هیجانی از لحاظ آماری همبستگی معنیداری یافت شد (001/0P= ). بین ویژگی شخصیتی نوعدوستی با جریان ترافیک در برابر اطاعت از قوانین، رانندگی با سرعت و رانندگی هیجانی از لحاظ آماری همبستگی معنیداری یافت شد( 05/0>= P). بین ویژگی شخصیتی بیهنجاری با جریان ترافیک در برابر اطاعت از قوانین، رانندگی با سرعت و رانندگی هیجانی از لحاظ آماری همبستگی معنیداری یافت شد (05/0>= P).
نتیجهگیری: افرادی که از نظر شخصیتی نگران، بهنجار و احساسی هستند، نگرششان به ایمنی منفی است. افرادی که از نظر شخصیتی نوعدوست هستند، نگرششان به ایمنی مثبت است.
- شخصیت، ایمنی، نگرش، رانندگان، ارومیه
ارجاع به مقاله
مراجع
Akbari A, Naghavi M. Epidemiology of injuries resulting from extrinsic causes (accidents) in slamic republic of Iran. Tehran, Fekrat Cultural Publishing Institute; 2002.
Statistic LMO. Motorcyclists died in 30 provinces in the first half of years of 2011. Tehran: Department of Statistics coroner, 2011.
Rundmo T. Safety climate, attitudes and risk perception in Norsk Hydro. Safety Science. 2003;43(1-3):47-59.
Vassallo S, Smart D, Sanson A, Harrison W, Harris A, Cockfield S. Risky driving among young Australian drivers: Trends, precursors and correlates. Accident Analysis & Prevention. 2007;39(3):444-58.
Machin MA, Sankey KS. Relationships between young drivers’ personality characteristics, risk perceptions, and driving behaviour. Accident Analysis & Prevention. 2008;40(20):541-7.
West R, Hall J. The role of personality and attitudes in traffic accident risk. Applied Psychology: International Reviews. 1977;46(3):253-64.
Javadi MJ, Kadivar P. Personality, theories and projects. Tehran: Aieg publication; 2002.
Eysenck HJ. The structure of human personality. London: Methen; 1970.
Knipling RR, Boyle LN, Hickman JS, York JS, Daecher C, Olsen ECB, et al. Individual Differences and the High-Risk Commercial Driver. Washington: Transportation Research Board; 2004.
Aristides IF, Martínez LF, Adelina GM. Risky behavior, personality traits and road accidents among university students. European Journal of Education and Psychology. 2009;2(2):79-98.
Shekerken H, Bashlideh K, Haghighi J. Assessment of personality variables, cognitive , organizational, environmental and physical in company’s employees in Ahvaz. Journal of Educational Sciences and psychology of Chamran University of Ahvaz. 2007;3(1-2):83-112.
rthur W, Graziano WG. The five‐factor model, conscientiousness, and driving accident involvement. Journal of personality. 1996;64(3):593-618.
Malekpour F, Mohammadian Y, Malekpour A, Salimi S, Sarkari A. Assessment of relationshipe amonge pesonality, attitude to safety and dangrous behaviors in motorcycle drivers in Tehran city. Journal of health and safety in workeplace. 2012;4(4):61-8.
Hashemvand Y. Assessment relationship between attitude to safety with demographic factors and safe behavior of Saipa company employees. The first international conference on the status of safety, health and environmental organizations 2006.
Zaroshani V. Assessment safety attitudes of operating room staff working in educational hospitals of Qazvin University of Medical Sciences. Safe Community Conference. Tehran2008.
Saatchi M. Aplication dimensions of psychology of work and industry- organizational. Tehran: Virayesh publication; 2007.
Clarke S, Robertson I. A meta‐analytic review of the Big Five personality factors and accident involvement in occupational and non‐occupational settings. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2005;78(3):355-76.
Lewin I. A Cognitive Model for Correcting Driving Mistakes. Bull Br Psychol Soc. 1982;35(3):67-76.
Murray A. The Home and School Background of Young Drivers Involved in Traffic Accidents. Accid Anal Prev. 1998;30(2):169-82.
Riala K, Isohanni I. Low Educational Performance is Associated with Drunk Driving: A 31-Year Follow-Up of the Northern Finland 1966 Birth Cohort. Alcohol. 2003;38(38):219-23.
Chen C-F. Personality, safety attitudes and risky driving behaviors—evidence from young Taiwanese motorcyclists. Accident Analysis & Prevention. 2009;41(5):963-8.
Malekpour F, Mohammadian Y, Malekpour AR, Sajad S, Sarkari AR. Assessment of relationshipe amonge pesonality, attitude to safety and dangrous behaviors in motorcycle drivers in Tehran city. Journal of health and safety in workeplace. 2012;4(4):61-8.
- چکیده مشاهده شده: 814 بار
- PDF (English) دانلود شده: 588 بار