بررسي فاکتورهاي تاثيرگذار بر تمايل به پرداخت عابرين پياده به منظور انتخاب راهبرد مناسب بهبود ايمني معابر پياده به کمک مدل هاي انتخاب گسسته
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 6 شماره 1 (2018),
15 تیر 2018
,
صفحه 24 - 13
https://doi.org/10.22037/meipm.v6i1.22149
چکیده
سابقه و هدف: عابرين پياده به عنوان يکي از آسيب پذيرترين کاربران راه به شمار مي آيند. هدف مطالعه حاضر بررسي تمايل عابرين پياده به پرداخت هزينه و از سوي ديگر از ميزان تمايلي که اين گروه براي ايمن تر شدن عبورشان از معابر، حاضرند پرداخت کنند مي باشد.
روش بررسي: در اين مطالعه سه نوع سياست گذاري مختلف که شامل انجام خط کشي براي عابرين پياده، انجام خط کشي و نصب چراغ راهنمايي مخصوص عابرين پياده و احداث پل عابرپياده مجهز به پله برقي براي عابرين پياده، تعريف شده و به کمک مطالعه ميداني با پرسشگري به روش رجحان بيان شده از نمونه مورد مطالعه که شامل 384 نفر مي باشد، خواسته شده است که ميزان تمايل به پرداخت خود را براي ايمن سازي معبر بلوار نوروزيان شهر قزوين به عنوان مطالعه موردي اعلام نمايند. براي هر نوع سياست گذاري هزينه هاي پيشنهادي در قالب 4 گزينه به افراد ارائه شده است و با مدلسازي هاي انجام شده به وسيله مدل هاي انتخاب گسسته در قالب ساخت مدل لوجيت براي هر يک از گزينه هاي پيشنهادي در هر راهبرد به تحليل نتايج پرسشنامه پرداخته شده است.
يافته ها: در اين پژوهش تحليل ها نشان داد که سن، سطح تحصيلات و مالکيت خودرو و سطح درآمد رابطه معناداري با تمايل به پرداخت دارند. به طوري که با افزايش سن افراد، تمايل به پرداخت در هر سه سناريو کاهش مي يابد. با افزايش سطح تحصيلات و مالکيت خودرو، تمايل به پرداخت در سناريو اول و سوم افزايش مي يابد. در مورد هر سه سناريو، با افزايش سطح درآمد متوسط خانواده به بيش از 4 ميليون تومان احتمال تمايل به پرداخت افزايش مي يابد. افراد با سطح درآمد متوسط خانواده کمتر از يک ميليون تومان و 1 تا 2 ميليون تومان تمايلي به پرداخت هزينه ندارند.
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهد از بين سياست هاي موردنظر، در مواردي که تمايل به پرداخت وجود دارد، براي سياست گذاري انجام خط کشي و نصب چراغ راهنمايي مخصوص عابرين پياده تمايل به پرداخت مبلغ 10000 تومان به منظور ايمن سازي و جلوگيري از وقوع تصادف، بيشترين فراواني را دارد.
How to cite this article:
Mohajeri F, Behnood H, Asgari –Toorzani A. Evaluation of the Factors which Influence the Willingness to Pay among pedestrians for Choosing Appropriate Policy Measures to Improve Safety Facilities by Discrete Choice Models. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(1):13-24.
- عابرين پياده، تمايل به پرداخت، مدل هاي انتخاب گسسته، راهبردهاي ايمني
ارجاع به مقاله
مراجع
Global status report on road safety: time for action. Geneva: World Health Organization, 2009.
Marzaleh MA, Naseri M, Naseri K. Evaluation of factors affecting pedestrians’ safety margin on the streets without traffic signs. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;3(2):127-34.
Vahhab Zadeh A. The impact of human factors in highway traffic accidents in 2008 years of Karaj- Qazvin effect ,and prevent and reduce. Quarterly of Research of traffic management. 2008;3(8):26-31.
Entezami N, Hashemi-Nazari SS, Soori H, Khosravi A, Ghadirzadeh MR. Epidemiology of fatal road traffic accidents in northern provinces of Iran during 2009 to 2010. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention, 2015; 3)1(.
Breidert, Christoph. “WPT in Marketing”. In Estimation of Willingness-to-Pay. Springer, 2006. 27. ISBN 9783835092440.
Ortu¨zar, Juan de Dios, Luis A Cifuentes, and Huw C W LWilliams. Application of willingness-to-pay methods to value transportexternalities in less developed countries. Environment and Planning A, 2000; 2007-2018.
Iragüen, Paula, and Juan de Dios Ortúzar. Willingness-to-pay for reducing fatal accident risk in urban areas:an Internet-based Web page stated preference survey. Accident Analysis and Prevention, 2004; 513-524.
Manski, Charles F., and Daniel McFadden, eds. Structural analysis of discrete data with econometric applications. Cambridge, MA, 1981;Mit Press.
Cochran, W. G. Sampling Techniques, 2nd Ed., New York: John Wiley and Sons, Inc, 1963.
Dissanayake, Dilum. Stated Preference Discrete Choice Model to Investigate Determinants of Public Willingness to Pay for Road Casualty Risk Reduction in Thailand. Asian Transport Studies, 2010: 137-152.
Ainy E, Soori H, Ganjali M, Baghfalaki T. Road traffic injury cost estimation by willingness to pay method. Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;2(3):215-25.
Chaturabong P, Kanitpong K, Jiwattanakulpaisarn P. Analysis of Costs of Motorcycle Accidents in Thailand by Willingness-to-Pay Method. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2011 Dec 1(2239):56-63.
Haddak MM, Lefèvre M, Havet N. Willingness-to-pay for road safety improvement. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2016 May 1;87:1-0.
D’Acci L. Monetary, subjective and quantitative approaches to assess urban quality of life and pleasantness in cities (hedonic price, willingness-to-pay, positional value, life satisfaction, isobenefit lines). Social Indicators Research. 2014 Jan 1;115(2):531-59.
Mofadal AI, Kanitpong K, Jiwattanakulpaisarn P. Analysis of pedestrian accident costs in sudan using the willingness-to-pay method. Accident Analysis & Prevention. 2015 May 1;78:201-11.
Sadhukhan S, Banerjee UK, Maitra B. Commuters’ willingness-to-pay for improvement of transfer facilities in and around metro stations–A case study in Kolkata. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2016 Oct 1;92:43-58.
- چکیده مشاهده شده: 243 بار
- PDF دانلود شده: 109 بار