بررسي رابطه بلندمدت بين توسعه اقتصادي و سوانح جادهاي در کشور
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 5 شماره 4 (2017),
13 اسفند 2018
,
صفحه 200 - 193
https://doi.org/10.22037/meipm.v5i4.20718
چکیده
سابقه و هدف: سوانح جادهاي و تلفات ناشي از آنيکي از چالشهاي جوامع بشري است که هزينههاي اقتصادي زيادي را بر اقتصاد برخي کشورها تحميل نموده است. هدف اين مقاله بررسي رابطه بلندمدت بين توسعه اقتصادي و سوانح جادهاي کشور طي سالهاي 94-1369 ميباشد.
روش بررسي: براي مدلسازي تعيين رابطه بلندمدت بين توسعه اقتصادي و سوانح جادهاي کشور از الگوي خود رگرسيون برداري و نرمافزارهاي ميکروفيت و ايويوز استفادهشده است. جهت بررسي پايايي و هم انباشتگي متغيرها، مرتبه جمعي بودن متغيرهاي الگو تعيين گرديده و سپس تعداد وقفههاي بهينه مدل، مشخص ميشوند. در گام بعدي تعداد بردارهاي هم انباشتگي الگو، تعيينشده و سپس الگوي مطلوب مشخص ميگردد. جهت بررسي ميزان توضيح دهندگي تغييرات متغير تعداد سوانح جادهاي بر توسعه اقتصادي کشور، روش تجزيه واريانس خطاي پيشبيني استفادهشده است.
يافتهها: مثبت بودن ضريب لگاريتم توليد ناخالص داخلي سرانه (10/29) در برآورد مدل حاكي از اين است كه رشد اقتصادي (افزايش درآمد سرانه) با ميزان تصادفات بيشتري در بخش جاده همراه بوده است و نيز با توجه به ضريب منفي متغير مجذور لگاريتم توليد ناخالص داخلي سرانه، حكايت از آن دارد كه در مراحل بعدي رشد اقتصادي ميزان تصادفات جادهاي كاهش مييابد. همچنين نتايج نشان ميدهد كه بين متغير ضريب جيني که نشاندهنده نابرابري توزيع درآمد در کشور ميباشد و تصادفات جادهاي يک رابطهي مثبت (66/0) و معنا دارا وجود دارد. با توجه به ضريب مثبت طول جادههاي کشور (53/0)، ميتوان دريافت كه اين متغير با ميزان تلفات جادهاي رابطهي مثبت دارد. همچنين از نتايج برآورد مدل چنين استنباط ميشود كه بين جمعيت (POP) و ميزان تصادفات جادهاي رابطهي مستقيم (21/4) برقرار است و بيانگر اين است كه همراه با رشد جمعيت شمار تصادفات جادهاي افزايش پيداکرده است.
نتيجهگيري: نتايج بهدستآمده از يافتههاي پژوهش حاكي از آن است كه فرضيه كوزنتس براي ايران تأييد ميگردد. اين بدان معناست كه در مراحل اوليه رشد اقتصادي، نرخ سوانح جادهاي افزايش پيدا ميكند و درنهايت به سبب پيشرفتهاي تكنيكي، افزايش ميزان سرمايهگذاري در بخشهاي مرتبط و آموزشهاي مناسب، اين نرخ در سطوح بالاي درآمد سرانه كاهش پيدا ميكند.
How to cite this article:
Bazdar Ardebili P, Pejmanzad P. The role of long-term relationship of economic development with road incidents in Iran. J Saf Promot Inj Prev. 2017; 5(4):193-200.
- سوانح جادهاي، توسعه اقتصادي، الگوي خود رگرسيون برداري، فرضيه کوزنتس
ارجاع به مقاله
مراجع
Ghadirzadeh MR, Shojaei A, Khademi A, Khodadost M, Kandi M, Alaeddini F et al. Status and Trend of Deaths Due to Traffic Accidents From 2001 to 2010 in Iran. Iranian Journal of Epidemiology. 2015; 11(2):13-22[Scopus].
Ardebili PB, Pejmanzad P. The role of road crashes on the growth of value added in transport sector. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(1):25-32.
Bakhtiyari M, Soori H, Ainy E, Salehi M, Mehmandar MR. The Survey of the Role of Humans’ Risk Factors in the Severity of Road Traffic Injuries on Urban and Rural Roads. J Saf Promot Inj Prev.2014; 2(5):245-52.
Behbahani H, Kamboozia N. Investigation on the Effect of Economic Growth on the Rate of Traffic Fatalities in Iran and Comparison with Other Countries. The 13th International Conference on Traffic and Transportation Engineering, 2013.
Tavakkoli L, Khanjani N. The Pattern of Road Crashes Emphasizing the Factors involved in their Occurrence in Kerman city 2012-2015. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(2): 101-8.
Ghorbani M, Zakeri H. Investigating the Impact of Economic Growth on Road Traffic Fatalities and Forecasting Iranian Road Traffic Fatalities, the third Conference on Regional Traffic Managemen.2006.
Ghoraishi R. Investigating the Relationship between Economic Growth and Road Traffic Fatalities in Iran. MSc Dissertation. Urmia University.2010.
Statical Yearbook of Road Maintenance & Transportation Organization in 2014 years, Deputy Planning, Road Maintenance & Transportation Organization, Ministry of Road & Urban Development, 2014.
National Accounts of Iran. 2014. Central Bank of Iran. Available at: URL: http://www.cbi.ir/simplelist/2054.aspx. Accessed May 1, 2017.
Aleemran R, Aleemran SA. Study the long-run relationship between road accident and its influencing factors in Iran. Scientific-Research Quarterly of Rahvar. 2015;4(12):33-54.
Zokaei E, Khodavaisi H, Falahi F. Exploring the Relationship between Economic Development and Road Traffic Fatalities in Iran: a Negative Binomial Regression Approach. Quarterly Journal of Economic Growth and Development Research, 2012; 2(5):183-205.
Statistical Center of Iran. Available at: URL: https://www.amar.org.ir. Accessed May 1, 2017.
- چکیده مشاهده شده: 277 بار
- PDF دانلود شده: 116 بار