برآورد بار سوانح ترافیکی استان قزوین در سال 1390
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 3 شماره 4 (2016),
2 فروردین 2016
,
صفحه 286 - 279
https://doi.org/10.22037/meipm.v3i4.11860
چکیده
سابقه و هدف: در کشورهای مختلف سهم هزینههای اقتصادی ناشی از سوانح ترافیکی از تولید ناخالص ملی متفاوت است. این مطالعه باهدف برآورد بار ناشی از سوانح ترافیکی استان قزوین طی سال 1390 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی برای محاسبه هزینههای خدمات درمانی، دارو، وسایل مصرفی اتاق عمل، تعیین فراوانی مصدومان و استخراج اطلاعات مرگومیر از دادههای معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین استفاده شد. از جدول امید به زندگی ایران برای محاسبه سالهای عمر ازدسترفته به دلیل مرگ زودرس استفاده شد. درنهایت با استفاده از شاخصهای جمعیتی و اقتصادی سال 1390، ارزش پولی تولید ازدسترفته به علت مرگ ناشی از تصادفات برآورد شد.
یافتهها: مجموع کل هزینههای تحمیلشده حدود 417 میلیارد ریال برآورد شد. 72 درصد از هزینهها مرتبط با تولید ازدسترفته متعاقب مرگ در مردان، 20 درصد هزینههای مرتبط با تولید ازدسترفته متعاقب مرگ در زنان، 6 درصد هزینههای خدمات پزشکی و درمانی، 1 درصد هزینه اقلام دارویی و 1 درصد هزینه وسایل مصرفی اتاق عمل بود.
نتیجهگیری: بار سوانح ترافیکی در استان قزوین در قیاس با وسعت محدود آن، بالاست. بیشترین سالهای ازدسترفته عمر به دلیل مرگ ناشی از سوانح ترافیکی مربوط به مردان جوان بود. لذا اتخاذ سیاستهای مناسب در حوزه پیشگیری، درمان باکیفیت مصدومان و باز توانی پس از سانحه بهعنوان اولویتهای بهداشتی استان ضروری است.
How to cite this article:
Allahbakhshi K, Akbari-Sari A, Jafari N, Ardalan A, Kazemeini H. Estimating Burden of Road Traffic Crashes in Qazvin Province during 2011-2012.J Saf Promot Inj Prev.2016; 3(4):279-86.
- هزینههای اقتصادی، سوانح ترافیکی، سالهای ازدسترفته عمر، استان قزوین
ارجاع به مقاله
مراجع
WHO: Global status report on road safety: time for action .Geneva: World Health Organization. 2009.
Soori H, Royanian M, Zali A, Movahedinejad A. Road traffic injuries in Iran; the role of interventions implemented by traffic police. Traffic Inj Prev. 2009;10(4 ):375-8.
Naghavi M, Jafari N, Abolhassani F, Pourmalek F, Kazemeini H M Moradi Lake ea. Burden of Diseases and Injuries Burden of Risk Factors and Health-Adjusted Life Expectancy in I. R. Iran for Year 2003 at National Level and for Six Provinces. Tehran: Ministry of Health and Medical Education Health Deputy 2007.in Persian.
Asefzadeh S. Principles of Health Economy. Qazvin University of Medical Sciences. 1382.
Moghissi A, Rauf M, Goya M, Rafizadeh C. Guide to Calculating the Cost- Effectiveness of the Safe Communities. Tehran: Seda Publication Ministry Of Health and Medical Education. The Office of Diseases Management. 1387.
Provincial Transportation and Terminals Organization of Qazvin. Statistical Report of Activity of Provincial Transportation and Terminals Organization of Qazvin. 1387.
Hedayati A, Hosseini A, Abasi I. New Viewpoints in Road Accidents Management: Qazvin. Journal of Police Management Studies. 1388;4(4): 505-534.
Bidgoli HH, Bogg L, Hasselberg M. Pre-hospital Trauma Care Resources for Road Traffic Injuries in a Middle- income Country: A province Based Study on Need and Access in Iran. Injury Int J Care Injured. 2011;42(879-884).
Presidential of the I.R.I management and planning organization, statistical center of Iran. http://amar.org.ir/english/Iran-at-a-glance/Qazvin.
Guria JC. Length of Hospitalization-An Indicator of Social Costs of Disabilities from Traffic Injuries. Accid Anal & Prev;. 1990;22 ( 4):379-389.
National Burden of Disease Study: A Practical Guide. Ministry of Health and Medical Education Health Deputy. 1386.
Ayatollahi S, Hassanzadeh J, Ramezani A. The burden of traffic accidents in South Khorasan province Iran in 2005. Iranian Journal of Epidemiology. 2009;4(3-4):51-7.
Malek FP, Abolhasani F, Naghavi M, Mohamad K, Madjd-zadeh R, Holakooi K. Direct estimation of life expectancy for population of Iran in year 2003. Arak University of Medical Sciences Journal. 2007;10 (1:18-30):URL http://amuj.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-82-1&slc_lang=fa&sid=1.
Iran's per capita income of 476 dollars, The East, No. 1393, dated 8/23/90, page 4.Short link to this entry:magiran.com/n2397721.
Jankovic S, Vlajinac H, Bjegovic V. The burden of disease and injury in Serbia. European Journal of Public Health. 2006;17:81 - 2.
Entezami N, Hashemi-Nazari S, Soori H, Khosravi A, Ghadirzadeh M. Epidemiology of fatal road traffic accidents in northern provinces of Iran during 2009 to 2010. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. Spring 2015;3(1).
Monsef V, Asadi P, ziabari SM. Mortality due to road traffic injuries in Guilan province in 2011-2012. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. Summer 2015;3(2).
Nantulya V, Reich M. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. BMJ: British Medical Journal. 2002;324(7346):1139.
Izadi N Najafi F Khosravi A Hashemi N Salari A Soori H. Estimation Of Mortality And Calculated Years Of Lost Life From Road Traffic Injuries. Journal Of Mazandaran University Of Medical Sciences. 2014;24(112):51- 8.
Jadaan K. Kuwait accident patterns and cost evaluation. Australian Road Research. 1986;16:242–9.
Miller T, Galbraith M. Estimating the Costs of Occupational Injury in the United States. Accident Analysis and Prevention. 1995;27:741–7.
Lindgvist K, Brodin H. One-year Economic Consequences of Accidents in a Swedish Municipality. Accident Analysis and Prevention. 1996;28:209–9.
Miller T, Lestina D, Spicer R. Highway Crash Costs in the United States by Driver Age Blood Alcohol Level Victim Age And Restraint Use. Accident Analysis and Prevention. 1998;30(2):137–50.
Connelly L, Supangan R. The economic costs of road traffic crashes: Australia states and territories Accident Analysis and Prevention. 2006;38:1087–93.
Al-Masaeid H. Economic costs of traffic accidents in Jordan. Accident Analysis and Prevention. 1999 31:347–57.
Ghorbani A, Fard HN Khoshhal M, Hosseini S. Costs Of Deaths Due to Traffic AccidentsCase Study: Sabzevar. www.SID.ir.
Taravatmanesh S, Hashemi-Nazari S, Ghadirzadeh M, Taravatmanesh L. Epidemiology of fatal traffic injuries in the Sistan and Baluchistan province in 2011. J Saf Promot Inj Prev. 2015;3(3):161- 8
- چکیده مشاهده شده: 298 بار
- PDF دانلود شده: 491 بار