دیدگاههای دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیان درباره اخلاق آموزشی در محیط های علمی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 27 (1397),
,
صفحه 7-18
https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i27.18605
زمینه و هدف: در ساختار آموزش عالی، رعایت استانداردهای اخلاقی توسط اساتید، آراستگی به فضایل اخلاقی و انتقال ارزشهای اخلاقی به دانشجویان اهمیت فراوانی داده شده است. این تحقیق با هدف تبیین دیدگاهها و تجربیات دانشجو ـ معلمان، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان از اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی در سال تحصیلی 97-1396 انجام شده است.
مواد و روشها: در این پژوهش کیفی، مصاحبههای فردی با 20 نفر از دانشجو ـ معلمان، شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان که به روش هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. برای به دستآوردن دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. رضایت کلامی دانشجویان برای مشارکت در مطالعه کسب گردید.
یافتهها: 220 کد اولیه از مصاحبهها استخراج شد و پس از مرور و خلاصهسازی آنها، چهار مفهوم اصلی از تحلیل دادهها به دست آمد: «رعایت شئونات کلاس از جانب استاد در محیط آموزشی»، «رعایت شأن استاد در کلاس درس»، «رعایت هنجارها و استانداردهای آموزشی» و «حفظ شأن کلاس درس توسط دانشجویان».
نتیجهگیری: اخلاق در آموزش عالی تعیینکننده مسؤولیتهای حرفهای استاد و دانشجو در محیط آموزشی و یكی از ابعاد تأثیرگذار در ثبات هنجارهای اخلاقی در رفتار و منش آنها است. نظر به اینکه در حوزه رعایت هنجارهای اخلاقی در آموزش، نگاه دانشجو ـ معلمان به اساتید، نگاهی الگوبردارانه است، پرورش فضایل اخلاقی علاوه بر رعایت هنجارهای اخلاقی ناظر به اعمال توصیه میگردد.