مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی و انستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی

  • شماره جاری
  • بایگانی‌ها
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • ارسال مقاله / راهنمای نویسندگان
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • فرم تعهد نامه
  • هیأت تحریریه
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 8 شماره 27 (1397): مجله علمی - پژوهشی اخلاق زیستی، بهار 1397
  4. مقاله پژوهشی

شاپا: 2345-2803

مجله علمی - پژوهشی اخلاق زیستی، بهار 1397
دوره 8 شماره 27 (1397)

معنای زندگی از نظر شوپنهاور و نیچه

  • عبدالله نصری
  • محمدتقی چاوشی
  • رضا سلیمان حشمت
  • سیده‌فاطمه احسان‌پور

مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی, دوره 8 شماره 27 (1397), , صفحه 97-108
https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i27.18936 چاپ شده 10 November 2018

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: در میان فیلسوفان و علمای اخلاق رویکردهای متفاوتی در باب معنای زندگی وجود دارد.  نظرات بسیاری از آن‌ها همسو و بسیاری متعارض با یکدیگر است. هدف این مطالعه، مقایسه دیدگاه‌های دو فیلسوف آلمانی، یعنی شوپنهاور و نیچه به زندگی و چرایی آن است تا در نهایت به مهم‌ترین مسأله هستی بشر «آیا زندگی ارزش زیستن را دارد یا خیر» پاسخ داده شود.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه تطبیقی به بررسی نظرات و نقاط اشتراک و افتراق نگاه این دو فیلسوف در عرصه معنای زندگی در خصوص معنای زندگی پرداخته شده است.

یافته‌ها: شوپنهاور معتقد به جهانی بود که با اراده‌ای کور و شرور احاطه شده و ماحصلی جز رنج، سختی و ملال ندارد. همچنین در این نظام فکری فرد هیچ راه گریز قطعی، از بند خواست و اراده ندارد و به همین سبب است که همواره فرد یا شاهد رنجی عظیم است و یا شاهد ملالی که از کسالت ناشی از برآورده‌شدن خواست خود سر برآورده است. نیچه به عنوان شاگرد و مرید شوپنهاور در این باب مسیر خود را از استادش جدا کرده و نگرش بدبینانه به زندگی را رد می‌کند. وی با ایده اراده قدرت به جای اراده زندگی که اراده‌ای متافیزیکی و کور است، سعی در آری‌گفتن به زندگی دارد.

نتیجه‌گیری: شوپنهاور و نیچه تا حدودی هر دو به نیست‌انگاری و نیهیلیسم معتقد هستند، با این تفاوت که نیچه معتقد به نیهیلیسم فعال است و سعی دارد با این جهانی‌کردن امور برخلاف شوپنهاور رسیدن به سعادت را ممکن سازد.

کلمات کلیدی:
  • شوپنهاور؛ نیچه؛ نیهیلیسم؛ معنای زندگی
  • PDF

ارجاع به مقاله

نصریع., چاوشیم., سلیمان حشمتر., & احسان‌پورس. (2018). معنای زندگی از نظر شوپنهاور و نیچه. مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی, 8(27), 97-108. https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i27.18936
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Yasemi R. Schopenhauer and his Believes. Allameh Tabatabai University Journal 2011; 2(25): 39-57. [Persian]

Forughi MA. Hikamt Trend in Europe. 3th ed. Tehran: Niloofar Press; 2013. [Persian]

Modarres Motlagh M. Toloo Naghdi Bar Mafhoom Eshgh. Allameh Tabatabai University Journal 2008; 24(11): 32-39. [Persian]

Ramazanlu Z. Comparative Study on Schopenhauer and Khaiam Viewpoints. 7th ed. Tehran: Allame Tabatabai University Press; 2011. [Persian]

Schopenhauer A. Thoughts of a Philosopher. Translated by Vali Yari R. Tehran: Markaz Publication; 2017. [Persian]

Tavakoli GHH. Badbini. Tehran University Journal 2006; 35(36): 37-52. [Persian]

Mesgari AA, Akbari M. Schopenhauer va Badbini. Allameh Tabatabai University Journal 2014; 67(31): 63-75. [Persian]

Schopenhauer A. Dar taeed va Nafye Zistan. Translated by Dahami KH. 2nd ed. Tehran: Niloofar Publication; 2006. [Persian]

Ashoori D. History of Kapelstone. Translated by Kapelstone F. 7th ed. Tehran: Elmi Farhangi Publication; 2014. [Persian]

Sultanie M. Fsane Sizif. Edited by Kamu A. 5nd ed. Tehran: Jami Publication; 2004. [Persian]

Shirazi M. Jarfandishi Honar Dar Schopenhauer. Tehran University Journal 2008; 148(27): 47-61. [Persian]

Nietzsche. Tragic Yes Saying. Translated by Mahboobi H. Tehran: Markaz Publication; 2013. [Persian]

Laurence PH. The Movement of Nihilism: Heidegger's Thinking After Nietzsche. Edited by Costea B, Amiridis K. USA: University of Notre Dame; 2011. Available at: https://ndpr.nd.edu/ news/the-movement-of-nihilism-heidegger-s-thinking-after-nietzsche/.

Korde Firoozjaee YA. Nietzsche and Contemporary needs of Humans. Naghd va Nazar 2012; 45(30): 24-42. [Persian]

Nietzsche. Zartosht said so. Translated by Ashoori D. 37th ed. Tehran: Agah Publication; 2016. [Persian]

Nietzsche. Eradeh Ghodrat. Translated by Sharifi M. Tehran: Jami Press; 2000. [Persian]

Emami A. Religion and Meaning of Life. Din va Hekmat 2014; 165(29): 45-62. [Persian]

Nasri A. God in Human Belief. 3th ed. Tehran: Allame Tabatabai University Press; 2009. [Persian]

Akhavan Taheri H. Nietzsche and Nihilism. Allameh Tabatabai University Journal 2006; 56(31): 54-64. [Persian]

Sanei Dare M. The Message of Nietzsche. Teharn: Naghsh va Negar Press; 2008. [Persian]

Alavitabar H. Toloo Abar Ensan Dar Sepehre Andishe Nietzsche. Esra Hikmat Journal 2012; 15(31): 29-47. [Persian]

Talebzade SH. Humanism and Nietzsche. Esra Hikmat Journal 2006; 65(31): 32-47. [Persian]

  • چکیده مشاهده شده: 8240 بار
  • PDF دانلود شده: 1155 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
زبان
  • فارسی
  • English
شماره کنونی
  • لوگوی Atom
  • لوگوی RSS2
  • لوگوی RSS1
واژگان کلیدی
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

 

Creative Commons License

مجله اخلاق زیستی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، ارگان رسمی انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی با همکاری و مشارکت مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

طراحی پوسته توسط سیناوب