معنای زندگی از نظر شوپنهاور و نیچه
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 27 (1397),
23 October 2018
,
صفحه 97-108
https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i27.18936
چکیده
زمینه و هدف: در میان فیلسوفان و علمای اخلاق رویکردهای متفاوتی در باب معنای زندگی وجود دارد. نظرات بسیاری از آنها همسو و بسیاری متعارض با یکدیگر است. هدف این مطالعه، مقایسه دیدگاههای دو فیلسوف آلمانی، یعنی شوپنهاور و نیچه به زندگی و چرایی آن است تا در نهایت به مهمترین مسأله هستی بشر «آیا زندگی ارزش زیستن را دارد یا خیر» پاسخ داده شود.
مواد و روشها: در این مطالعه تطبیقی به بررسی نظرات و نقاط اشتراک و افتراق نگاه این دو فیلسوف در عرصه معنای زندگی در خصوص معنای زندگی پرداخته شده است.
یافتهها: شوپنهاور معتقد به جهانی بود که با ارادهای کور و شرور احاطه شده و ماحصلی جز رنج، سختی و ملال ندارد. همچنین در این نظام فکری فرد هیچ راه گریز قطعی، از بند خواست و اراده ندارد و به همین سبب است که همواره فرد یا شاهد رنجی عظیم است و یا شاهد ملالی که از کسالت ناشی از برآوردهشدن خواست خود سر برآورده است. نیچه به عنوان شاگرد و مرید شوپنهاور در این باب مسیر خود را از استادش جدا کرده و نگرش بدبینانه به زندگی را رد میکند. وی با ایده اراده قدرت به جای اراده زندگی که ارادهای متافیزیکی و کور است، سعی در آریگفتن به زندگی دارد.
نتیجهگیری: شوپنهاور و نیچه تا حدودی هر دو به نیستانگاری و نیهیلیسم معتقد هستند، با این تفاوت که نیچه معتقد به نیهیلیسم فعال است و سعی دارد با این جهانیکردن امور برخلاف شوپنهاور رسیدن به سعادت را ممکن سازد.
- شوپنهاور؛ نیچه؛ نیهیلیسم؛ معنای زندگی
ارجاع به مقاله
مراجع
Yasemi R. Schopenhauer and his Believes. Allameh Tabatabai University Journal 2011; 2(25): 39-57. [Persian]
Forughi MA. Hikamt Trend in Europe. 3th ed. Tehran: Niloofar Press; 2013. [Persian]
Modarres Motlagh M. Toloo Naghdi Bar Mafhoom Eshgh. Allameh Tabatabai University Journal 2008; 24(11): 32-39. [Persian]
Ramazanlu Z. Comparative Study on Schopenhauer and Khaiam Viewpoints. 7th ed. Tehran: Allame Tabatabai University Press; 2011. [Persian]
Schopenhauer A. Thoughts of a Philosopher. Translated by Vali Yari R. Tehran: Markaz Publication; 2017. [Persian]
Tavakoli GHH. Badbini. Tehran University Journal 2006; 35(36): 37-52. [Persian]
Mesgari AA, Akbari M. Schopenhauer va Badbini. Allameh Tabatabai University Journal 2014; 67(31): 63-75. [Persian]
Schopenhauer A. Dar taeed va Nafye Zistan. Translated by Dahami KH. 2nd ed. Tehran: Niloofar Publication; 2006. [Persian]
Ashoori D. History of Kapelstone. Translated by Kapelstone F. 7th ed. Tehran: Elmi Farhangi Publication; 2014. [Persian]
Sultanie M. Fsane Sizif. Edited by Kamu A. 5nd ed. Tehran: Jami Publication; 2004. [Persian]
Shirazi M. Jarfandishi Honar Dar Schopenhauer. Tehran University Journal 2008; 148(27): 47-61. [Persian]
Nietzsche. Tragic Yes Saying. Translated by Mahboobi H. Tehran: Markaz Publication; 2013. [Persian]
Laurence PH. The Movement of Nihilism: Heidegger's Thinking After Nietzsche. Edited by Costea B, Amiridis K. USA: University of Notre Dame; 2011. Available at: https://ndpr.nd.edu/ news/the-movement-of-nihilism-heidegger-s-thinking-after-nietzsche/.
Korde Firoozjaee YA. Nietzsche and Contemporary needs of Humans. Naghd va Nazar 2012; 45(30): 24-42. [Persian]
Nietzsche. Zartosht said so. Translated by Ashoori D. 37th ed. Tehran: Agah Publication; 2016. [Persian]
Nietzsche. Eradeh Ghodrat. Translated by Sharifi M. Tehran: Jami Press; 2000. [Persian]
Emami A. Religion and Meaning of Life. Din va Hekmat 2014; 165(29): 45-62. [Persian]
Nasri A. God in Human Belief. 3th ed. Tehran: Allame Tabatabai University Press; 2009. [Persian]
Akhavan Taheri H. Nietzsche and Nihilism. Allameh Tabatabai University Journal 2006; 56(31): 54-64. [Persian]
Sanei Dare M. The Message of Nietzsche. Teharn: Naghsh va Negar Press; 2008. [Persian]
Alavitabar H. Toloo Abar Ensan Dar Sepehre Andishe Nietzsche. Esra Hikmat Journal 2012; 15(31): 29-47. [Persian]
Talebzade SH. Humanism and Nietzsche. Esra Hikmat Journal 2006; 65(31): 32-47. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 9902 بار
- PDF دانلود شده: 1455 بار