جامعهشناسی زیستبوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در آموزش و پرورش ایران
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 14 (1403),
28 تیر 2024
,
صفحه 1-22
https://doi.org/10.22037/bioeth.v14i39.45881
چکیده
زمینه و هدف: با شیوع ویروس کرونا، نظام آموزشی ایران، همچون بسیاری از کشورهای دیگر، با چالشها و فرصتهای عدیدهای مواجه گردید. این مقاله ابعاد جامعهشناختی زیستبوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران را مورد مطالعه قرار داده است.
روش: پژوهش به روش آمیخته متوالی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کلان، میانی و مدرسهای، معلمان، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشآموزان میشود که مطالعه روی ۱۲۲۹ نفر به عنوان حجم نمونه به انجام رسیده است. حجم نمونه با استفاده از جدول کهن و مورگان مشخص شد. شیوه نمونهگیری به شکل ترکیبی از نمونهگیری تصادفی خوشهای و سهمیهبندی نامتناسب به انجام رسیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات و یافتههای تحقیق به دو طریق مشاهده مشارکتی و تجارب زیسته و نیز دو پرسشنامه محقق ساخته اول شامل ۸۵ سؤال برای مدیران و معلمان و ۶۵ سؤال برای دانشآموزان که عمدتاً به شکل طیف لیکرت میباشد، برگزیده شد. روایی پرسشنامه از طریق Pre Test، روایی صوری و محتوایی و اعتبار آن از طریق توافق داوران سنجش شده است. یافتههای تحقیق از طریق نرمافزار SPSS و با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و آزمونهای T test، تحلیل واریانس، Tuky LSD، ATA آزمون x2، فی گرامر و ضریب همبستگی اسپیرمن، تی بی و تی سی کندال و آزمون کراسکال والیس H مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین مقاله، اصول اخلاقی به ویژه امانتداری در استناد به متون، حفظ اصالت مقاله و کسب رضایت آگاهانه از شرکتکنندگان، رعایت شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق مبین آن است که شرایط آموزش و پرورش در زیستبوم کرونا وضعیتی است که از آن به جامعه طوفانی و لحظهای تعبیر میشود و دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزش، عدالت و سلامت و البته دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند افزایش توان فناوری، ارتباطات و مشارکت میباشد.
نتیجهگیری: زیستبوم کرونا تحولات عمدهای در نظام آموزش و پرورش ایران را به همراه داشته است. این تغییرات علاوه بر ایجاد چالشهایی در ابعاد آموزش، عدالت و سلامت، فرصتهایی برای افزایش توان فناوری، بهبود ارتباطات و افزایش مشارکت را نیز فراهم کرده است. در دوران پساکرونا، برای بهرهگیری از فرصتها و آمادگی برای بحرانها، لازم است به تدریج زیرساختهای فناوری آموزشی ارتقا یابد و برنامههای جامعتری برای آموزش عادلانه و فراگیر تدوین شود.
- زیستبوم کرونا
- جامعه طوفانی
- کارکردهای مناسب و نامناسب
ارجاع به مقاله
مراجع
Heidari R, Asadollahi E, Alizai Yusufabadi O. Identification of the Effects of Coronavirus Outbreak on the Sports Industry. Sport Management. 2020; 12(4): 1203-1232. [Persian]
Safania AM, Barahmand R. Evaluation of the Effects of Coronavirus in the Sports Industry. Sport Management. 2020; 16(55): 123-135. [Persian]
Imani Jajarmi I. Social Consequences of the Coronavirus Outbreak in Iranian Society. Journal of Social Impact Assessment. 2020; 1(2): 87-103. [Persian]
Karimi G. Lessons and experiences of world educational systems in dealing with pandemics and emerging diseases. Association of Education Analyst Specialists; 2020. [Persian]
Abolmaali Al-Hosseini K. Psychological and educational consequences of the coronavirus disease in students and strategies to address them. Educ Psychol J Allameh Tabataba'i Univ. 2020; 16(55): 157-193. [Persian]
Jafarian Firoozabadi F, Shomali Ahmadabadi M. Investigating the role of corona anxiety on teachers' occupational stress. Monthly Horizons of Human Sciences. 2021; 5(48): 35-46. [Persian]
Einy S, Ziar M, Ebadi M. Mental health of students during the Covid-19 epidemic: The predictive role of Covid-19 anxiety, cognitive distortion and psychological hardiness. Royesh-e-Ravanshenasi. 2021; 10(7): 25-34. [Persian]
Delfan Azari QA, Tarfe Nejad N, Tahaei SS, Karimian A. Virtual Education Curriculum during the Covid-19 Pandemic. New Approach to Children's Education Quarterly. 2022; 4(3): 140-152. [Persian]
Ameri M, Hosseini SA. Advantages and Disadvantages of the Shad Virtual Education Program on Student Learning. Ahvaz: National Seminar on New Approaches to Education and Research in the Fourth Industrial Revolution; 2020. [Persian]
Shafiee Seyf Abadi M, Bagheri Dowlat Abadi A. Comparative Study of the Performance of the Iranian and Singaporean Governments in Combating Covid-19 and Their Future Prospects. Government Studies Journal. 2020; 6(22): 141-175. [Persian]
Chamani S, Doosti Motlagh N. Cyber Governance and the Coronavirus Virus. Superior Governance. 2020; 1(2): 77-94. [Persian]
Kehvazi A. The Relationship between Covid-19 Anxiety, Psychological Capital and Spirituality. New Ideas in Psychology. 2022; 12(16): 2-16. [Persian]
Abbasi F, Hejazi E, Hakimzadeh R. Experience of elementary school teachers from opportunities and challenges of teaching in the student educational network. Tadris Pajouhi. 2020; 8(3): 1-4. [Persian]
Safaei Movahed S, Mohammadi Pouya S. Unplanned Curriculum as an Outcome of the Corona and Post-Corona Era. Faslname-ye Nazarye va Amal dar Barnam-e Darsi. 2021; 9(17): 119-154. [Persian]
Abdollahi M. Lack or Weakness of Electronic Learning Platforms during the Corona Pandemic. Journal of Social Science Studies. 2021; 7(4): 272-280. [Persian]
Mahmoudikia M. The Post-Corona World; China-Centric or U.S.-Centric Establishment in International Relations. J Polit Int Stud. 2021; 13(48): 71-91. [Persian]
Kordlou M, Moradi A. Exploring Opportunities and Challenges of Virtual Education during the Corona Era with Emphasis on Shad Virtual Networks. Tehran: 13th National Conference on Education; 2021. [Persian]
Zarei A, Falahat K. The Impact of Corona on Education. 2nd ed. Tehran: 13th National Conference on Education; 2021. [Persian]
Zeinivand Nejad F, Navidi A. Use of Shad Platform and Television Teaching During the Corona Pandemic: Shortcomings and Debates. Journal of Educational Innovations. 2021; 20(2): 7-34. [Persian]
Teymouri N, Samadi M. Impact of Corona on Physical Health of Fifth-Grade Students at Hojet School in the Academic Year 2021-2022. Tehran: 4th National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Humanities; 2022. [Persian]
Benisi P, Tarfe Nejad N, Tahaei S. Opportunities and Challenges of Virtual Education during the Corona Era. New Approach in Educational Sciences Quarterly. 2022; 4(2). [Persian]
Gharari M, Mohammadi R, Ghorbani M. Examination of the Damages and Challenges of the Corona Outbreak on Education. Iranian Journal of Epidemiology. 2020; 16(5): 29-37. [Persian]
Taghizadeh S, Haji J, Mohammadi Mehr M. Comparative Study of Challenges and Opportunities in Higher Education During the Covid-19 Pandemic in Iran and the World. Journal of Nurse and Physician within War. 2020; 8(27): 47-57. [Persian]
Shahbazi E, Afshari Z. Challenges Facing the Educational System in the Post-Corona Era: A Systematic Review. New Research Approaches in Management Sciences. 2022; 31: 321-330. [Persian]
Golmehr E, Kalhornia Golkar M, Kalhornia Golkar M, Shiravand Menjani L. The Effect of Distance Learning through Shad Software on the Academic Achievement of Shahed Primary Special School Students in Alborz Province. ChildRights Journal. 2021; 3(9): 1-15. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 158 بار
- PDF دانلود شده: 65 بار