بررسی مقایسهای مبانی تعلیم و تربیت غربی و اسلامی (با تأکید بر آرای لیپمن، ابن سینا و ملاصدرا)
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 14 (1403),
28 تیر 2024
,
صفحه 1-17
https://doi.org/10.22037/bioeth.v14i39.45526
چکیده
زمینه و هدف: در این پژوهش به مبانی انسانشناسی فلسفه با رویکردی انتقادی برای کودکان ازجمله ماهیت زیستی و طبیعی، ماهیت اجتماعی و ماهیت عقلانی و سایر موارد به صورت مفصل پرداخته شده است. این امر، از منظر فلسفه و اخلاق اسلامی و با تکیه بر دیدگاه دو فیلسوف صاحب نام و پرآوازة مسلمان، ابن سینا و ملاصدرا و همچنین با توجه به آرای لیپمن، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از منظر فلسفه و اخلاق، اعتقاد به مبدأ و منشأ انسان با ابهام و سردرگمی مواجه است و جهت اجرای آن در سطح کشور به اصلاحات لازم در حوزه مبانی انسانشناسی نیاز است تا از اقدامات اثربخش این برنامه در تربیت نسل جدید استفاده شود.
روش: این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی و ضمن بهرهگیری از منابع کتابخانهای به انجام رسیده است.
ملاحظات اخلاقی: در نگارش مقاله حاضر ملاحظات اخلاقی شامل اصالت متن، صداقت و امانتداری، مورد توجه قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای مطالعه حاکی از آن است که بهرهگیری از فلسفه و اخلاق اسلامی میتواند بیانگر توان دیدگاه فلسفی و اخلاق اسلامی در عرصه ایجاد یک نظام آموزشی براساس شکلگیری باورهای عقلانی و ایمانی در کودکان باشد.
نتیجهگیری: مطالعات نشان داد با در نظر گرفتن جنبههای مشترکی که در برنامه فلسفه برای کودکان و فلسفه اسلامی وجود دارد و توانمندی این برنامه در پرورش مهارتهای عقلانی در کودکان و نوجوانان و با حذف عناصر ناهماهنگ و جایگزین نمودن عناصر هماهنگ و درنتیجه اصلاح نسخه تعدیلیافته و بومیشده میتوان این برنامه را در نظام تربیتی کشورمان با ایجاد زمینههای فرهنگی پیاده نمود.
- فلسفه برای کودکان
- مبانی انسانشناسی
- فلسفه اسلامی
- اخلاق اسلامی
ارجاع به مقاله
مراجع
Lipman M, Sharp AM, Oscanyan FS. Philosophy in the Classroom. 2nd ed. Philadelphia: Temple University Press; 1980.
Russell B. A Free Man's Worship. In: Klemke ED, Cahn SM, editors. The Meaning of Life: A Reader. 4th ed. New York: Oxford University Press; 2018. p. 49-56.
Ruse M. Removing God from Biology. In: Harrison P, Roberts JH, editors. Science without God? Rethinking the History of Scientific Naturalism. New York: Oxford University Press; 2019.
Papineau D. Naturalism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy [Internet]. Fall 2023 Edition. Zalta EN, Nodelman U, editors. Available from: https://plato.stanford.edu/archives/fall2023/entries/naturalism/
Mohseni K. The Relation between "Grace" and "Will" in Avicenna's Thought. Biannual Journal of Theology. 2022; 8(14).
Davoudi M. Masha’s Philosophy and Education. Qom: Hozeh and University Research Institute; 2013. p. 138. [Persian]
Mulla Sadra M. Al-Hikmat al-Muta‘aliyyah fi al-Asfar al-‘Aqliyyah al-Arba‘a. Vol. 6. Tehran: Sadra Foundation; 2002. p. 380-382. [Persian]
Dewey J. Experience and Nature. Translated by: Purasmaeil Y. Tehran: Bidgol Publishing; 2023. [Persian]
Kardan AM. The Evolution of Educational Opinions in the West. Tehran: Samt; 2013. [Persian]
Nietzsche F. Also Sprach Zarathustra. Translated by: Ashoori D. Tehran: Agah; 1996. [Persian].
Ibn Sina H. Al-Shifa: Al-Tabi‘iyat. Qom: School of Ayatollah al-Uzma Mar'ashi Najafi. [Persian]
Akbarian R. Soul in the Theory of Avicenna. Hekmat and Marefat. 1996.
Mulla Sadra M. Al-Hikmat al-Muta‘aliyyah fi al-Asfar al-‘Aqliyyah al-Arba‘a. Vol. 6. Tehran: Sadra Foundation; 2002. p. 56. [Persian]
Piri A, Ismayilov F. A Comparative Study on Body-Soul Relation in Mulla Sadra and Bergson's Philosophy. 2011.
Afdali J, Askari S. Soul-Body Relation in Mulla Sadra's Anthropology. Marifat-i Falsafi. 2009; 6(3).
Lipman M, Pizzurro S. The Vygotsky Touch. The Australasian Journal of Philosophy in Education. 2001; 9(1).
James W. Pragmatism: A New Name for Some Old Ways of Thinking. 2003.
Pitt JC. Heraclitus Redux: Technological Infrastructures and Scientific Change (Collective Studies in Knowledge and Society). Rowman & Littlefield Publishers; 2019.
Lipman M. Thinking in Education. New York, London: Cambridge University Press; 1991.
Tarhami Ardakani MH. Investigating the Position of Matthew Lipman's Critical Thinking Components in the Content of Middle School Mathematics Books. Ahvaz: Master's Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz; 2011. [Persian]
Najafiafra M. Meaning of Existence and Motion in Avicenna's Philosophy. Ayeneh Marefat. 2009; 7(20).
Salmani A. The Four Causes According to Aristotle and Ibn Sina. Collection of papers of the International Conference on Ibn Sina; 2009.
Sadra al-Din Shirazi M. Al-Hikmat al-Muta‘aliyyah fi al-Asfar al-‘Aqliyyah al-Arba‘a. Translated by Mohammad Khajavi. Tehran: Maulla Publications; 2010. [Persian].
Soroush A. The Restless Nature of the World. Tehran: Serat; 2002.
Ameri V. The Consideration of Immortality of Soul and Resurrection in Three Muslim Philosophers: Ibn Sina, Mulla Sadra, and Shaykh Ishraq. Avicennian Philosophy. 2006; 9(30).
Motahari M. Collection of Works. Tehran: Sadra Publications; 2001. p. 630-634. [Persian]
Lipman M. Philosophy for Children: Debt to Dewey. Critical and Creative Thinking: The Australasian Journal of Philosophy in Education. 2004; 12(1).
Critchley S. Continental Philosophy: A Very Short Introduction. Oxford University Press; 2001.
Aristotle. On the Soul. Kessinger Publishing; 2004.
Lipman M. Thinking Children and Education. Dubuque, Iowa: Kendall Hunt; 1993. p. 31-41.
Jahani J. Criticism and Review of the Philosophical Foundations of Lipman’s Model of Critical Thinking Education. Doctoral Thesis, University of Tehran; 2001. [Persian]
Modaresi S. Explanation and Analysis of Critical Thinking Approach in the Field of Education and Training. Master’s Thesis, Faculty of Educational Sciences, Philosophy of Islamic Education and Training, Islamic Azad University; 2014. [Persian]
Ibn Sina H. Salvation Theology. Translated and researched by Yatharbi SY. Tehran: Fekere Rooz Publications; 1998. p. 319-320. [Persian]
Mulla Sadra M. Al-Hikmat al-Muta‘aliyyah fi al-Asfar al-‘Aqliyyah al-Arba‘a. Vol. 6. Tehran: Sadra Foundation; 2001. p. 56. [Persian]
Hedayati M, Ghaedi Y. Study of Implementation Effect of "Philosophy for Children" Program as Community of Inquiry on Improvement of Interpersonal Relationships in Primary School Students in Tehran. Mind and Child. 2010;1(1).
Ibn Sina H. With the Translation and Description of Warnings and Punishments, Vol. 1 & 2. Translated by Malekshahi H. Tehran: Soroush Publications; 1989. p. 187. [Persian]
Behravan H, Husseini MS. A Consideration on Mulla Sadra's Political Thought. Islamic Philosophy Teachings Journal. 2012; 7(2).
- چکیده مشاهده شده: 37 بار
- PDF دانلود شده: 22 بار