مطالعه کیفی مبانی فلسفی طبیعت از دیدگاه اندیشه اسلامی و سکولار و ارائه الگوی اخلاقی پایداری محیط زیست
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 38 (1402),
28 خرداد 2023
,
صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/bioeth.v13i38.43577
چکیده
زمینه و هدف: بر حسب مبانی فلسفی در اسلام، علوم مربوط به طبیعت بدون توجه به ماهیت خالق آن مورد مطالعه قرار نمیگیرد و توسعه پایدار رویکرد جامعی است که به شیوههایی میپردازد تا منابع طبیعی ضایع نگردد، به گونهای که در آینده در دسترس باشد. برای دستیابی به پایداری زیستمحیطی و ارائه الگوی اخلاقی پایداری محیط زیست، میتوان مبانی فلسفی طبیعت را از منظر اندیشه اسلامی و سکولار و ارائه الگوی اخلاقی پایداری زیستمحیطی به ویژه از راهبردهای عملی و قابل اعتماد آنها مقایسه کرد.
روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و به شیوه تحلیلی ـ استنتاجی و با بهرهگیری از روش کتابخانهای و فیشبرداری به بررسی تحلیلی و مقایسهای مبانی فلسفی طبیعت از دیدگاه اندیشه اسلامی و سکولار و ارائه الگوی اخلاقی پایداری محیط زیست پرداخت.
ملاحظات اخلاقی: اصل صداقت، بیطرفی و امانتداری و اصالت اثر از اصول بنیادین این مطالعه به شمار میرود.
یافتهها: دیدگاه اسلام بر بسیاری از رفتارهای زیستمحیطی مورد نیاز برای دستیابی به پایداری جهانی تأثیر میگذارد، در حالی که دیدگاه سکولار بر برخی رفتارهای طرفدار محیط زیست مورد نیاز برای دستیابی به پایداری محلی تأثیر میگذارد. همچنین دیدگاه سکولار بر رفتارهای محیطی تأثیر میگذارد، اما اسلام مشکلات اقدام جمعی را برای دستیابی به پایداری کوتاهمدت حل میکند، در حالی که سکولار برای حل مشکلات اقدام جمعی را برای دستیابی به پایداری بلندمدت در نظر میگیرد، به علاوه مبانی فلسفی طبیعت از نگاه قرآن کریم عبارتند از: خلقت نظام احسن و لزوم حفظ، وجود حکمت، تقدم تزکیه بر تعلیم، عمران زمین، امانتداربودن و کرامت و مسئولیتپذیری انسان، حفظ محیط زیست، زمین مسخر و وظیفه اصلاحگری انسان و از نگاه سکولار عبارتند از: حذف متافیزیک و خصلت انسانمحورانه.
نتیجهگیری: پایداری محیط زیست صرفاً به مسائل اقتصادی مرتبط نمیباشد، بلکه بیشتر با ارائه الگوی اخلاقی و تکنولوژی با محور اخلاق و معنویات مرتبط است که البته مبانی فلسفی اسلام و سکولار در این زمینه متفاوت میباشد. با ملاحظه تقدم نگاه اسلامی در تمام عرصههای زندگی، بر اساس مبانی فلسفی موجود در قرآن کریم و دیدگاه اسلامی و اینکه الگوی واحدی برای کل کشورها به خصوص برای شاخصهای پراهمیت عملکرد محیط زیست در راستای پایداری محیط زیست نمیتوان ترسیم کرد و باید شرایط بومی مختلف کشورها در نظر گرفته شود؛ از این رو الگوی اخلاقی پایداری محیط زیست شامل: اولویت توجه به خالق یکتا، حکمت و هدف از خلقت جهان، ملحوظداشتن وظیفه انسانها نسبت به زمین و حفظ ارزش و مسئولیتپذیری نسبت به آن و در نهایت آبادانی زمین، عملکرد بر اساس شاخصهای پایداری است که باید از طریق مراکز و رسانههای آموزشی و تربیتی فرهنگسازی شود.
- الگوی اخلاقی محیط زیست
- مبانی فلسفی
- اندیشه اسلامی
- اندیشه سکولار
- توسعه پایدار
ارجاع به مقاله
مراجع
Sayem MA. Eco-Religious Teachings and Environmental Sustainability an Analysis of Seyyed Hossein Nasr’s "Eco-Spirituality" in the Context of Bangladesh. Australian Journal of Islamic Studies. 2021; 6(3): 69-83.
Lewis Edwin H, Auxier RE, Stone WS. The Philosophy of Seyyed Hossein Nasr. Chicago and La Salle, Illinois: Open Court; 2001.
Sayem MA. Islamic Teaching and Practice of Environmental Ethics in Bangladesh: A Case Study. QUEST: Studies on Religion and Cultures in Asia. 2018; 3: 1-28.
Yaseen Gada M. Environmental Ethics in Islam: Principles and Perspectives. World Journal of Islamic History and Civilization. 2014; 4(4): 130-138.
Khalid F. Islam and the Environment. In Social and Economic Dimensions of Global Environmental Change. Edited by Timmerman P. Chichester: Wiley & Sons; 2002. Vol.5 p.332-339.
Moezzi SF, Shahvali M, Namdar R. Explanation of Spirituality in Environmental Challenges : The Reflection of Sustainable Development Approaches with Tripple Thinking. Journal of Environmental Education and Sustainable Development. 2020; 8(3): 137-152. [Persian]
Karbasizadeh A, Shiravand M. The Explanation of the Cognitive Causes Environmental Crisesin the Implementation of the Philosophical Foundations of FrancisBacon and Mulla Sadra. Journal of Bioethics. 2014; 5(17): 11-31. [Persian]
Parsa A, Sadri G. Philosophical and theological foundations of environmental ethics. Kazeroon: National Conference of New Researches in Management, Economics and Human Sciences, Islamic Azad University, Kazeroon Branch; 2016. [Persian]
Des Jardins JR. Environmental ethics: An introduction to environmental philosophy. Translated by Kolahi M. Tehran: Research Institute of Culture, Art and Communication; 2017. p.49-61. [Persian]
Fahimi A, Mashhadi A. Analyzing the Philosophical-Theological Rules of the Right to Environment: A Comparative Study of Contemporary Law and the Law of Islam. Comparative Studies of Islamic and Western Law. 2022; 9(2): 213-238. [Persian]
Hashempour R. Man and Sustainable Development. Qazvin: National Conference on Urban Planning and Architecture over Time; 2013. Available at: https://www.sid.ir/paper/859631/fa. [Persian]
Shaghaghi H. Tradition and modernity from two perspectives. Web Magazine/ Religion and Thought. Online. 2015. Available at: https://www.vista.ir/w/a/ 16/w9ub4.
Gough N. Thinking/ Acting Locally/ Globally: Western Science and Environmental Education in a Global Knowledge Economy. International Journal of Science Education. 2002; 24(11): 1217-1237.
Rahbarpour M. The Concept of Bioethics and its Scope. Bioethics Quarterly. 2011; 1(1): 13-48. [Persian]
Carter D. (2001), Unholy Alliances: Religion, Science and Environment. Journal of Religion & Science. 2004; 36(2): 357-372.
McGrath AE. Reenchantment of Nature: The Denial of Religion and the Ecological Crisis. Westminster: Doubleday Publishing; 2003.
Hamilton M. Sociology of Religion: Theoretical and Comparative Perspectives. 2nd ed. London: Routledge; 2001.
Özdemir I. Çevre Sorunlarının Antroposentrik (Insan-Merkezli) Karakteri. Felsefe Dünyası. 1998; 27: 68-80.
Alijanzadeh Moltaji B, Babaei Mehr A. Comparative study of environmental content principles in Islam and international law. Rasht: International Conference on Civil Engineering, Architecture, Urban Management and Environment in the Third Millennium; 2016. [Persian]
Owich K. The identity of Islamic philosophy. Qom: Publications of al-Mustafa International Translation and Publishing Center; 2019. [Persian]
Fahimi A. (2018). Fundamentals of the Philosophical Look at Nature in the West and Islam. Comparative Studies on Islamic and Western Laws. 2019; 6(3): 89-114. [Persian]
Moradi A. Analyzing the foundations of modernity and Islam regarding environmental issues. Tabriz: The 6th International Congress of Agricultural Development, Natural Resources, Environment and Tourism of Iran; 2022. [Persian]
Andisheh Group. Findings from the investigation of the two-way relationship between man and nature based on the verses of the Qur'an. Online. 2014; Report No.1391643. Available at: https://www.iqna.ir/ fa/news/1391643. [Persian]
Gorji M, Yazdani H, Koopa F, Mohammadi M. Investigation and analysis of the four human relationships in the translation of Qashiriyeh's treatise (relationship with God, self, others and nature). Dor Dari Quarterly (Lyric, Mystical Literature). 2015; 5(15): 49-64.
Fadzi Pourian M. Who is responsible for human actions and behavior? Online. 2020. Available at: https://www.farsnews.ir/news/13990504000442. [Persian]
Belief Group. Sufferings and problems in life {Memory of Mercy's Religion - Islamic Education and Answers to Theological Doubts (Reference Office of His Highness Ayatollah Grand Ayatollah Makarem Shirazi)}. Online. 2012. Available at: https://www.makarem.ir/maaref/fa/article/index/254167. [Persian]
Hudson R. Findings from the study of the effect of human action and reaction on the universe. Online. 2014. Available at: https://www.farsnews.ir/news/ 13930102000245.
Golshani M, Khatiri Yanehsari M. Positivism and the reversal of the position of some eminent physicists of the twentieth century against it. Journal of Philosophy of Science. 2018; 7(14): 105-132. [Persian]
Mehrara E, Madanlu Jouybari S, Zare Zeidi AR. Examining the role of environmental protection in sustainable development. Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences. 2018; 3(2): 105-115. [Persian]
Ramezani Ghavamabadi MH, Shafiqfard H. Sustainable Development and Right to a Healthy Environment: Contradiction or Companionship. Journal of World Politics. 2016; 5(1): 241-271.
Afrasiabi MS, Sajjadi ZH, Tavakolinia J, Yousefi H. A Review of the Evolution of Sustainable Development Indices and Environmental Performance of the Countries with a Focus on Iran. Journal of Environmental Research. 2019; 10(19): 47-60. [Persian]
Dabiri F, Khalatbari Y, Zarei S. Achieving sustainable development from the perspective of international environmental law. Journal of Human and Environment. 2018; 16(1): 63-73. [Persian]
Grey CTS. The only creature God willed for its own sake: Anthropocentrism in Laudato Si’ and Gaudium et Spes. Modern Theology. 2020; 36(4): 865-883.
Whiting K, Konstantakos L. Stoic theology: revealing or redundant?. Religions. 2019; 10(3): 193-211.
Zagonari F. (2020a) Environmental sustainability is not worth pursuing unless it is achieved for ethical reasons. Palgrave Communications. 2020; 6: 1-8.
- چکیده مشاهده شده: 118 بار
- PDF دانلود شده: 57 بار