طراحی مدل تصمیمگیری مبتنی بر اخلاق زیستی در صنعت پوشاک
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 1 (1401),
3 December 2022
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i1.42735
چکیده
زمینه و هدف: زمینه مدل تصمیمگیری بر مبنای اخلاقی زیستی در صنعت پوشاک، درک و بررسی تأثیرات اخلاقی فرایندها و تصمیمات مرتبط با طراحی، تولید، توزیع و مصرف پوشاک است. این مدل تلاش میکند تا به شرکتها و سازمانهای مرتبط با صنعت پوشاک کمک نماید تا تصمیمات خود را با ملاحظه جوانب اخلاقی بگیرند و عواقب اخلاقی اقدامات خود را در نظر داشته باشند.
روش: پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی است و در آن از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است، در بخش کیفی از استراتژی تحلیل مضمون بهرهگیری شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت پوشاک بود که به روش غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. در بین جامعه آماری از تعداد 300 پرسشنامه توزیعشده تعداد 288 عدد از آنها قابل استفاده شده است. در این پژوهش از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردید. تحلیل دادههای کیفی از طریق کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و گزینشی و نرمافزار Maxqda 20 و در بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأیید و نرمافزار Smart Pls3 انجام شد.
ملاحظات اخلاقی: پس از اخذ اجازه از خبرگان دانشگاهی، صنعت پوشاک و بیان اهداف برای شرکتکنندگان، رضایت آنها کسب و درباره محرمانگی اطلاعات به آنها اطمینان خاطر داده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق حاضر منجر به شناسایی 6 طبقه راهبرد (سیاستگذاری حاكمیتی، توانمندسازی فضای كسب و كار)، عوامل مداخلهگر (روابط اجتماعی، سیاستهای حكومتی)، پیامدها (توسعه پایدار در كشور، افزایش توان و قدرت فروشندگان و تولیدكنندگان، ارتقای سطح كیفی و كمی مشتریان)، عوامل زمینهای (عوامل فردی و محیطی)، عوامل علّی (عوامل درون و برونفردی) و تصمیمگیری اخلاقی مصرفكننده (حمایت از تولید ملی، رویكردهای تصمیمگیری اخلاقی، پرهیز از اسراف و تجملگرایی، اخلاق كاربردی زیستمحیطی) گردید. این یافتهها نیز در مرحله کمی مورد تأیید قرار گرفتند.
نتیجهگیری: ضروری است كه تمامی واحدهای اجتماعی در كشور از سطح فردی تا اركان حكومت بر لزوم تصمیمگیری اخلاقی تمركز نمایند تا این موضوع در مصرفكنندگان نیز منعكس شود.
- اخلاق زیستی، تصمیم گیری اخلاقی، مصرفکننده، صنعت پوشاک.
ارجاع به مقاله
مراجع
Jafarian M. Ethics and social theory, a sociological approach to ethics in consumption. Scientific and Promotional Quarterly in the Field of Ethics. 2022; 12(47): 69-92. [Persian]
Peetush AK, Maharaj A. Individual autonomy: Self, culture and bioethics. 2018; 4(1): 24-34.
Dehghan F, Karami J, Yazdanbakhsh K, Salehi S. Predicting environmental ethics based on environmental values and norms. The Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology. 2018; 14(4): 56-60. [Persian]
Durmaz Y, Cavus O. The effect of green advertising and environmental ethics on consumer purchase behavior. Revista Producao Desenbolvimento. 2022; 8(1): 597-602.
Naimi Nezamabad M, Vazife Doost H, Abdulvand MA, Khodayari B. Ethical consumption movement: Ethical consumer concerns and behaviors. The Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology. 2019; 15(4): 13-21. [Persian]
Nabavi SA, Shahriari M. Religion, ethics and the environment. Human and Environmental Quarterly. 2015; 29(1): 70-84. [Persian]
Jabarian MR. Convergence of the principles of biological ethics in the field of research with the Islamic approach. Scientific-Research Quarterly Research Journal of Ethics. 2017; 11(41): 89-106. [Persian]
Gorbanian Ghazafarudi MS, Kheiri B, Ismailpour H, Aliqoli M. Identifying the behavioral dimensions of conscious consumption as a model for ethical consumption in society. The Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology. 2021; 4(16): 127-132. [Persian]
Tomsa MM, Romonti AI, Scridon MA. Is sustainable consumption translated into ethical consumer behavior? Sustainability. 2021; 13(6): 1-14.
Emamgholi L. A study of influencing individual and social norms on environmental friendly behavior. Journal of Environmental Education and Sustainable Development. 2016; 4(3): 11-20.
Fili A, Alipour S, Sabet MR, Sabet A. The connection of environmental knowledge, attitude and behavior with the development of environmental ethics. The Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology. 2021; 5(16): 81-89. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 130 بار
- PDF دانلود شده: 38 بار