بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر اساس آیات و روایات بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر خرمآباد
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 38 (1402),
28 May 2023
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/bioeth.v13i38.41996
چکیده
زمینه و هدف: کاهش اضطراب امتحان مبتنی بر ذهنآگاهی برنامهای گروهی به شمار میآید که با رویکرد اسلامی مبتنی بر آیات و روایات صورت میپذیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر اساس آیات و روایات بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان انجام شده است.
روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون (گروه آزمایش و گواه) بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1400- 1399 بودند و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 50 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگذاری شدند و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. شیوه مداخله به صورت 8 جلسه آموزش ذهنآگاهی بر اساس آیات و روایات بود. دادههای به دستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین این مقاله جنبههای اخلاقی شامل حفظ اصالت متون، صداقت و امانتداری و رضایت و اطلاعرسانی، رعایت شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش برای متغیر اضطراب امتحان به ترتیب برابر با 16/49، 36/31 و 04/38 است و میانگین پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل به ترتیب برابر با 68/52، 00/53 و 25/53 است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان برای کاهش اضطراب امتحان در بین دانشآموزان دختر از ذهنآگاهی بر اساس آیات و روایات استفاده کرد. در همین راستا، پیشنهاد میشود معلمان آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر آیات و روایات را به عنوان بخشی از فرآیند تدریس خود در نظر بگیرند.
- ذهنآگاهی
- دانشآموزان
- اضطراب امتحان
ارجاع به مقاله
مراجع
Torrano R, Ortigosa JM, Riquelme A, Méndez FJ, López-Pina JA. Test Anxiety in Adolescent Students: Different Responses According to the Components of Anxiety as a Function of Sociodemographic and Academic Variables. Front Psychol. 2020; 11(6): 12-27.
Hembree R. Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research. 2007; 58(1): 47-77.
Fallah Yakhdani M, Heidary G. Viewpoints of students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences regarding their academic advisors. J Med. 2012; 6(1): 25-32. [Persian]
Baghaei P, Cassady J. Validation of the Persian translation of the cognitive test anxiety scale. Sage Open. 2014; 1-11.
Pourtaleb N, Mirnasab M. The prediction of High School Students Test Anxiety based on Their Perfectionism Dimensions. Clinical Psychology and Personality. 2020; 15(1): 73-81. [Persian]
Khalaila R. The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety and achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today. 2015; 35: 432-438.
Sheidaei-Aghdam S, Fatemipour H. The effect of mindfulness training on reducing students’ test anxiety. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology. 2017; 12(45): 67-76. [Persian]
AsliAzad M, Manshai G, Qumrani A. The effect of mindfulness therapy on tolerance of ambiguity and intermingling of thought and action in patients with obsessive-compulsive disorder. Children's Mental Health Quarterly. 2018; 6(1): 83-94. [Persian]
Segal Z, Dimidjian S, Vanderkruik R, Levy J. A maturing mindfulness-based cognitive therapy reflects on two critical issues. Current Opinion in Psychology. 2019; 28: 218-222.
Hoseyni ZS, yousefi Afrashteh M, Morovati Z. Meta-analysis of the effectiveness of mindfulness-based treatments for depression and anxiety (research studies in Iran from 1380 to 1395). 2019; 26 (8): 646-661. [Persian]
Hosseini Mehr A, Azimzadeh Parsi A, Rahmani A. The structural model of the relationship between religious orientation and mental health symptoms with the mediation of optimism. Psychology and Religion. 2019; 1(49): 95-110. [Persian]
.Stewart WC, Wetselaar MJ, Nelson LA, Stewart JA, et al. Review of the Effect of Religion on Anxiety. Int J Depress Anxiety. 2016; 5(1): 48-59.
Nejati M. Quran and psychology. Translated by Arab A. Publisher of Astan Quds Razavi Islamic Research Foundation. 2017; 10(3): 35-48. [Persian]
Kormaei F, Gharachahi M, Yazdani F, Zarei S. Development and Evalution of Psychometric Properties of Ghaflat Scale Based on the Holy Quran Verses. Journal Management System. 2015; 21(6): 41-58. [Persian]
Koleini M. Usul al-Kafi. Translated by Ansarian H. Qom: Dar al-Irfan; 2019. [Persian]
Tamimi BM. Ghurar al-ḥikam wa durar al-kalim. Translated by Ansari MA. Qom: Publisher of Imam Asr (AS); 2015. [Persian]
Talibi Taei V, Mousavi Najafi F, Foruzandeh Esfahani H, Rasouli Jezi F, Shams Ghafarakhi F. The effectiveness of child-centered mindfulness on executive functions and anxiety of dyslexic children. Journal of new developments in psychology, Educational Sciences and Education. 2019; 3(24): 160-171. [Persian]
Dashti N, Hajloo N, Sadeghi G, Narimani M, Sharifinia M. Concepts and teachings related to mindfulness in Islam. Journal of Islamic Studies in Health. 2017; 77-79. [Persian]
Spielberger CD, Vagg PR. Test anxiety: Theory, assessment and treatment. London. Taylor & Francis; 1995.
Ghahvechi-Hosseini F, Fathi-Ashtiani A, Satkin M. The Effectiveness of Metacognitive Therapy Compared with Cognitive Therapy in Reducing Test Anxiety. Developmental Psychology: Journal of Iranian Psychologists. 2015; 11(44): 357-366. [Persian]
Taheri N. The effectiveness of mindfulness training with an Islamic approach on the psychological well-being of Ahvaz women. Ahvaz: Shahid Chamran University; 2014. [Persian]
Talibitai V, Mousavi Najafi F, Foruzandeh Esfahani H, Rasouli Jezi F, Shams Ghafarakhi F. The effectiveness of child-centered mindfulness on executive functions and anxiety of dyslexic children. Journal of new developments in psychology, Educational Sciences and Education. 2019; 3(24): 160-171. [Persian]
Tickell A, Ball S, Bernard P, Kuyken W, Marx R, Pack S, et al. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) in Real-World Healthcare Services. Mindfulness. 2020; 11(2): 279-290.
Yazdi Seyedah M, Mehrinejad A, Nazari F. Effectiveness of mindfulness training on exam anxiety of female high school students. New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education. 2021; 4(39): 172-184. [Persian]
Abdolahi Baghrabadi GH. Effectiveness of the mindfulness training on test anxiety in Kashan guidance grade boy students. Rooyesh. 2019; 7(12): 49-58. [Persian]
Nowrozi Dashtaki M, Shabani M, Imani S. The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on the test anxiety of elementary students. Research Approach. 2016; 6(12): 27-44. [Persian]
Taqavi T. The role of spirituality in reducing anxiety caused by corona disease among Tehrani female students. Tehran: The First National Conference on Crisis Interventions and Mental Health Promotion; 2019. [Persian]
Seidi PA, Ahmad AY. The effect of mindfulness-based stress reduction on the test anxiety of Students at the University of Garmian. Journal of Garmian University. 2018; 5(3): 465-474.
- چکیده مشاهده شده: 5 بار
- PDF دانلود شده: 4 بار