ارائه مدل به کارگیری استعدادها و نقش آن در اخلاق حرفهای معلمان دوره ابتدایی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 37 (1401),
20 June 2022
,
صفحه 1-16
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.37607
چکیده
زمینه و هدف: تحقق اهداف سازمانی در گرو به کارگیری صحیح منابع انسانی بوده و توجه به اخلاق حرفهای کارکنان در کنار پیشرفت حرفهای از ضروریات مدیریت منابع انسانی میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف کشف مؤلفههای به کارگیری استعدادها و نقش آن در اخلاق حرفهای معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل انجام یافته است.
روش: پژوهش حاضر با روش آمیخته طرح اکتشافی به صورت متوالی (کیفی ـ کمی) انجام شد. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی نخبگانی متشکل از مدیران و معلمان نمونه سه سال اخیر، کارشناسان آموزش ابتدایی و اساتید دانشگاه بود که با روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری با 20 نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. جهت استخراج مؤلفهها، طراحی الگو و تدوین پرسشنامه، دادههای کیفی در سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) کدگذاری شدند. در مرحله کمی از بین تعداد 1632 معلم دوره ابتدایی شهر اردبیل تعداد 320 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری چندمرحلهای و طبقهای انتخاب و پرسشنامه در بین آنها توزیع شد. دادههای کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری در Smart PLS 2 تحلیل شد.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین این مقاله، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که مؤلفههای به کارگیری استعداد شامل تأمین نیروی انسانی، هوشمندی اهداف سازمانی و امکانات آموزشی از طریق راهبرد استقرار مدیریت استعداد، تأثیر مثبت و معناداری در اخلاق حرفهای معلمان دارد. شاخص ارتباط پیشبین یا Q2 استون ـ گایسر نیز نشان داد که مدل ساختاری ارائهشده از کیفیت مناسبی برخوردار است.
نتیجهگیری: طبق نتایج تحقیق میتوان گفت که به کارگیری استعدادها از طریق جذب افراد مستعد و علاقمند و با کاربست راهبردها و زمینههای لازم برای استفاده بهینه از این استعدادها میتواند تأثیر بسیار مهمی در ترویج و بهبود اخلاق حرفهای معلمان دوره ابتدایی داشته باشد.
- به کارگیری استعداد؛ اخلاق حرفهای؛ مدیریت استعداد؛ معلمان ابتدایی
ارجاع به مقاله
مراجع
Azar KH, Namvar Y. The relationship between moral intelligence and teachers’ lifestyles. Ethics in Science and Technology. 2018; 12(4): 20-28. [Persian]
Moradi I, Tavassoli F. The relationship between professional ethics and organizational commitment with the mediating role of organizational culture in schools. Scanning in Educational Sciences and Counseling. 2018; 1397(9): 21-39. [Persian]
Haj-Khazimeh M. Evaluation of professional ethics and its components among teachers of public boys' primary schools in Tehran. Ethics. 2016; 6(22): 131-163. [Persian]
Bahar Moghaddam M, Rajizadeh S, Zangi Abadi H. Relation between work ethics, job satisfaction and demographic factors. Ethics in Science and Technology. 2014; 9(3): 12-24. [Persian]
Pakdemirli A, Koca B. The importance of vocational ethics in paramedic education, vocational ethics course for paramedics. In SHS Web of Conferences. 2016; 26(01008): 1-5.
Gholampour M, Pourshafei H, Ghasemian A. The effect of organizational justice and trust on the professional ethics of primary school teachers. Bioethics Journal. 2018; 8(27): 73-83. [Persian]
Allahi Z, Faiz S. Background of teacher professional ethics in education. Professional Ethics in Education. 2021; 1(1): 154-175. [Persian]
Rissanen I, Kuusisto E, Hanhimäki E, Tirri K. The implications of teachers’ implicit theories for moral education: A case study from Finland. Journal of Moral Education. 2018; 47(1): 63-77.
Sepahvand R, Vahdati H, Ismaili MR, Rahimi Aqdam S. The relationship between talent management and professional ethics promotion. Ethics in Science and Technolog. 2016; 41(11): 81-88. [Persian]
Van den Broek J, Boselie P, Paauwe J. Cooperative innovation through a talent management pool: A qualitative study on coopetition in healthcare. European Management Journal. 2018; 36(1): 135-144.
Soud MA. Relationship between talent management practices and organizational performance in Islamic banks in Kenya. International Journal of Research - GRANTHAALAYAH. 2020; 8(3): 98-114.
Kaewnaknaew C, Siripipatthanakul S, Phayaprom B, Limna P. Modelling of Talent Management on Construction Companies’ Performance: A Model of Business Analytics in Bangkok. International Journal of Behavioral Analytics. 2022; 2(1)(14): 1-17.
Al-Jawali H, Darwish TK, Scullion H, Haak-Saheem W. Talent management in the public sector: Empirical evidence from the Emerging Economy of Dubai. The International Journal of Human Resource Management. 2021; 33(2): 1-29.
Phillips DR, Roper KO. A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate. 2009; 11(1): 7-16.
Schreuder R, Noorman S. Strategic talent management: Creating strategic value by placing top talents in key positions. Development and Learning in Organizations: An International Journal. 2018; 33(1): 1-4.
Oludayo OA, Akanbi CO, Obot BM, Popoola SI, Atayero AA. Influence of talent retention strategy on employees׳ attitude to work: Analysis of survey data. Data in Brief. 2018; 20: 698-705.
Dollard MF, Bakker AB. Psychosocial safety climate as a precursor to conducive work environments, psychological health problems and employee engagement. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2010; 83(3): 579-599.
Khanifar H, Ebrahimi S, Seyfi A, Fayyazi M. Designing a Model for the Competency of education Administrators for Use in the Evaluation Center. Journal of School Administration. 2020; 8(2): 118-139. [Persian]
Aghaei AA, Bahrololoum H, Andam R. Designing and Explaining the Talent Management Process Model of Physical Education Teachers. Sport Management Studies. 2020; 12(59): 177-206. [Persian]
Zamanifard Z, Daraei M, Farahbakhsh S. Identifying and Validating the Components of the Teacher Talent Management Model. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2021; 12(1): 117-131. [Persian]
Akhavan Dorbash R, Zakaryaei M, Entesar Momeni GH-H. Designing the optimal model of talent management and development components. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2021; 12(1): 132-150. [Persian]
Ahmadi H, Zahed Babelan A, Moradi M, Khaleghkhah A. Modeling the factors affecting the consequences of talent management teachers in Secondary School Education in Ardebil (Mixed Method). Journal of School Psychology. 2021; 10(1): 7-29. [Persian]
Sephavand R, SHariat A, Arefnezahd M. Human resource talent management model designing in schools with using interpretive structural modeling approach. Journal of School Administration. 2019; 7(1): 212-229. [Persian]
Golshahi B, Rastgar A, Feiz D, Zarei A. The Architecture of Guidance and Assignment Processes of the Scientific Talents in Iran. Journal of Research in Human Resource Managment. 2018; 10(3): 1-25. [Persian]
Harun N, Mahmood N, Othman S. The effect of talent management factors on teacher’s leadership at the secondary schools. Management Science Letters. 2020; 10(1): 225-234.
Maurya KK, Agarwal M. Organisational talent management and perceived employer branding. International Journal of Organizational Analysis. 2018; 26(2): 312-330.
Tyagi S, Singh G, Aggarwal T. Talent management in education sector. International Journal on Cybernetics & Informatics (IJCI). 2017; 6(1/2): 47-52.
Malmgren McGee D, Hedström L. Talent management: A study of attitudes among employees. 2016.
Silzer R, Church AH. Identifying and assessing high-potential talent. Strategy-Driven Talent Management: A Leadership Imperative. 2010; 28: 213-280.
Cappelli P, Keller JR. Talent management: Conceptual approaches and practical challenges. Annu Rev Organ Psychol Organ Behav. 2014; 1(1): 305-331.
Khanifar H, Naderi Bani N, Ebrahimi S, Fayazi M, Rahmati M. Identify the competency of schoolmasters for use in the assessment center. Journal of School Administration. 2019; 7(1): 105-125. [Persian]
Darouian S, Mirsepasi N, Daneshfard K. Pathology and optimal model of talent management (Case study: Islamic Azad University, Tehran Branches). Management Futures Research. 2020; 30(4): 219-229. [Persian]
Barzegar K, Roshan A, Bijan M, Shahriari M, Yaghoubi M. Talent Management Framework with Entrepreneurial Culture Approach by Theme Analysis Method (Case Study: Public Service Organizations of Sistan and Baluchestan Province). Human Resource Management Research. 2021; 13(2): 37-72. [Persian]
Eghbal F, Hoveida R, Siyadat SA, Samavatiyan H, Yarmohammadiyan MH. Design and development of faculty talent management process model for talent-driven universities. Management Researches. 2017; 9(34): 5-27. [Persian]
Hajpirozbakht M, Hosseini SR, Safari M. Presenting a model for the development of individual training in employees of insurance industry. Educational Development of Judishapur. 2021; 12(0) (Special Issue 2021): 50-61. [Persian]
Azizi GM, Ezati M, Mohammaddavoudi AH. Presenting a Talent Management Model in Talented Schools in Tehran: A Qualitative Study. Journal of School Administration. 2020; 8(1): 300-320. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 153 بار
- PDF دانلود شده: 61 بار