نقش اخلاق تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی در پیش بینی فریبکاری تحصیلی دانش آموزان ورزشکار در دوران شیوع کرونا
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 37 (1401),
20 خرداد 2022
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.36850
چکیده
زمینه و هدف: امروزه فریبکاری تحصیلی یکی از مهمترین چالشهای محیط های آموزشی میباشد که به عنوان مجموعه رفتارهای مبتنی بر نیرنگ و فریب برای دستیابی به پیامدها و نتایج تحصیلی تعریف شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی در پیشبینی فریبکاری تحصیلی دانش آموزان ورزشکار در دوران شیوع کرونا انجام گرفت.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان ورزشکار شهر اردبیل به تعداد 653 نفر تشکیل می دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 242 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه اخلاق تحصیلی، پرسشنامه کمک طلبی تحصیلی و پرسشنامه فریبکاری تحصیلی برای جمع آوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی: رضایت شفاهی مشارکتکنندگان اخذ و درباره محرمانهبودن اطلاعات به آنها اطمینان خاطر داده شد.
یافتهها: یافته ها نشان داد که بین اخلاق تحصیلی و مؤلفه های آن و کمک طلبی تحصیلی و مؤلفه های آن با فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 51 درصد از کل واریانس فریبکاری تحصیلی بر اساس اخلاق تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی قابل پیشبینی است که متغیر اخلاق تحصیلی سهم بیشتری داشت.
نتیجهگیری: بر اساس یافته ها، میتوان نتیجه گرفت که اخلاق تحصیلی و کمکطلبی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با کاهش میزان فریبکاری تحصیلی در دانش آموزان می باشند.
- اخلاق تحصیلی؛ کمک طلبی تحصیلی؛ فریبکاری تحصیلی؛ کرونا
ارجاع به مقاله
مراجع
Mohammadi A, Shokri O, Sepah Mansoor M. Relationship between Personality Traits and Academic Unethical Behaviors: The Mediating Role of Cognitive Appraisal Processes. Ethics in science and Technology. 2018; 13(1): 164-176. [Persian]
Hendy NT, Montargot N, Papadimitriou A. Cultural Differences in Academic Dishonesty: A Social Learning Perspective. J Acad Ethics. 2021; 19(1): 49-70.
Malekpour K. Investigating the educational justice of professors with scientific deception and students' civic-educational behaviors. Journal of Marine Science Education. 2021; 8(1): 96-110. [Persian]
Laura D. Academic cheating in college students: Relations among personal values, selfesteem and mastery. Social and Behavioral Sciences. 2015; 187: 88-92.
Mirzasafi A, Yaghoobi A, Mohagheghi H, Kord Noghabi R. Developing A Structural Model of Academic Incompatibility Based on Educational Injustice, Burnout, Academic Fraud and Student Self-Efficacy. Journal of Research in Educational Science. 2020; 14(49): 41-54. [Persian]
Shekari O, Abbaszade S. Psychometric analysis of the Persian version of the Academic Deception Scale in Students. Psychometrics. 2019; 8(30): 61-76. [Persian]
Nonis SA, Swift CO. Deterring Cheating behavior in the marketing classroom: An analysis of the effects of demographics, attitudes and in-class deterrent strategies. Journal of Marketing Education. 1989; 20(3): 188-199.
Smith KJ, Davy JA, Rosenberg DL, Haight GT. A structural modeling investigation of the influence of demographic and attitudinal factors and in-class deterrents on cheating behavior among accounting majors. Journal of Accounting Education. 2002; 20(1): 45-65.
Bani Mahd B, Pashmi tabar N. The Relationship between Cheating and Machiavellianism in Accounting Students. Ethics in science and Technology. 2014; 9(2): 1-8. [Persian]
Samadi S, Abbasi F, Jalalzade S. Ethical Issues in scientific publications: Types and reasons of scientific misconduct in medical research. Ethics in Science and Technology. 2014; 9(2): 12-25. [Persian]
Royaei Z, Shokri O, Bagheryan F, Sharifi M. Relationship between Achievement Goal Orientations & Academic Cheating: The Mediatifng Role of Academic Moral Disengagement. Ethics in Science and Technology. 2017; 12(1): 143-153. [Persian]
Sabzian S, Ghadampour E, Mirderikvand F. Presenting a causal model of academic engagement and academic ethics with academic cheating: The mediating role of academic self-efficacy. Journal of School Psychology. 2020; 8(4): 131-155. [Persian]
Ezekiel C. Academic Ethics and Integrity: Rebuilding Trust in the Nigerian Higher Educational System. International Journal of Educational Benchmark (IJEB). 2021; 17(1): 1-6.
Hoseininejad SM, Sanagoo A, Kalantari S, Juybari L, Saeidi S. Educational Ethics in Academic Environment: Medical Students' Perspectives. J Med Educ Dev. 2016; 9(22): 34-43. [Persian]
Barani H, Khormaei F, Sheikholeslami R, Fooladchang M. The Relationship between Academic Excitement and Academic Hope and Dishonesty: Investigating the Mediating Role of Academic Assistanc. Journal of Psychology. 2020; 23(2): 87-102. [Persian]
Ghanbari Talab M. The mediating role of academic emotions and academic help in relation to school metacognition and well-being. Shiraz: Unpublished dissertation of Shiraz University, Faculty of Educational Sciences; 2017. [Persian]
Newman K. Help Seeking in Academic Setting: Goals, Group and Context. New York: Routledge; 2006.
Narimani M, Rahimzadegan S. The investigation of relationship between identity (emerging adulthood), integrative self-knowledge and academic help seeking behavior among female senior students in high school in Urmia. Journal of Educational Psychology Studies. 2020; 17(38): 47-66. [Persian]
Butler R. An Achievement Goal Perspective on Student Help Seeking and Teacher Help Giving in the Classroom: Theory, Research and Educational Implication. Edited by Karabenick A. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2006.
Zusho A, Barnett PA. Personal and contextual determinants of ethnically diverse female high school students’ patterns of academic help seeking and help avoidance in English and mathematics. Contemporary Educational Psychology. 2011; 36(2): 152-164.
Farid A. The role of self-presentation of low achievement, Disruptive behaviors and academic hopelessness in anticipation of the university students’ academic cheating. The Journal of New Thoughts on Education. 2017; 13(2): 219-236. [Persian]
Taghvaeinia A. Effect of metacognitive strategies on help seeking and academic procrastination probation students in Yasouj University. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2018; 6(11): 193-214. [Persian]
Golparvar M. The Role of Academic Ethics, Educational Justice and Injustice Among University Student’s Education/Citizenship Behaviors. The Journal of Modern Thoughts in Education. 2010; 5(4): 25-41. [Persian]
Jacqueline K, Rajesh I, Timothy H. The Impact of Unethical Reasoning on Different Types of Academic Dishonesty: An Exploratory Study. Journal of College Teaching & Learning. 2008; 5(12): 36-43.
Valizadeh MM, Valizadeh A. Covid-19 Ethical Challenges and Solutions to Dealing with it. Med Ethics J. 2020; 14(45): 1-13. [Persian]
Ryan AM, Pintrich PR. Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents help seeking in math class. Journal of Educational Psychology. 1997; 89(2): 329-341.
Farnese M, Tramontano C, Fida R, Paciello M. Cheating behaviors in academic context: Does academic moral disengagement matter? Social and Behavioral Sciences. 2011; 29: 356-365.
Martín-Arbós S, Castarlenas E, Dueñas JM. Help-seeking in an academic context: A systematic review. Sustainability. 2021; 13(8): 4460.
- چکیده مشاهده شده: 217 بار
- PDF دانلود شده: 148 بار