مجازاتهای جایگزین حبس در پرتو اصل کرامت و شخصیت انسانی با تأکید بر فقه امامیه
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 1 (1400),
2 November 2021
,
صفحه 347-363
https://doi.org/10.22037/bioeth.v11i1.35994
چکیده
زمینه و هدف: با دقت در قواعد بنیانی حاکم بر کیفرها، به راحتی میتوان فهمید که اسلام با توجه به مصلحتهای جامعه، بر اساس کرامت به شخصیت بزهکار نیز توجه خاصی داشته است؛ در پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که اصل کرامت انسانی چه نقشی در به کارگیری مجازاتهای جایگزین حبس دارد.
مواد و روشها: این تحقیق از نوع نظری است، روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است که با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در نگارش پژوهش حاضر، ضمن توجه به اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: چالشهای مجازات حبس برای افراد انسانی فقط از جنبه ماهیت آن و تعارض با حق آزادی که جلوه اصل کرامت انسانی است، نخواهد بود، بلکه تبعات مختلفی برای کیفر حبس وجود دارد که تبعات مزبور نیز به نوبه خود، میتواند زمینه نقض کرامت انسانی را فراهم آورد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه کرامت ذاتی انسان قابل سلب نمیباشد، اصل بر این است که آثار آن از جمله آزادیهای انسان نیز قابل سلب نباشد. به بیان سادهتر، سلب آزادی انسانها حتی در ارتباط با مجازاتها یک امر استثنایی و خلاف اصل میباشد، در نتیجه در راستای اعمال مجازات در مواردی که شارع صراحتاً و در قالب حدود، مجازات حبس تعیین نکرده است، به نظر میرسد که قضات با در نظرگرفتن اصل کرامت و احترام به شخصیت انسانی باید مجازاتهای جایگزین حبس را مطمح نظر داشته باشند.
- حقوق بشر؛ کرامت انسانی؛ مجازات؛ فقه؛ فقه امامیه؛ مجازاتهای جایگزین حبس
ارجاع به مقاله
مراجع
Motahari M. Man and freedom. Tehran: Sadra; 2013. p.225-226. [Persian]
Rahiminejad E, Habibzadeh M. Disproportionate punishments: Punishments contrary to human dignity. Private Law Studies. 2008; 38(2): 115-133. [Persian]
Alishahi A, Alishahi M. Examining the theoretical foundations of respect for the human personality of offenders during punishment. Islamic Insight and Education. 2015; 12(33): 33-53. [Persian]
Motahari M. The system of women's rights in Islam. Tehran: Sadra Publications; 2002. p.134-135. [Persian]
Sharifi Tarazkoohi H. Philosophical Foundations of Human Rights. Tehran: Dadgostar Publishing; 1998. p.44-45. [Persian]
Javadi Amoli A. Haq wa Taklif. Journal of Islamic Government. 2003; 2(1): 9-34. [Persian]
Mujtahid Shabestari M. A Critique of the Official Reading of Religion. Tehran: Tarh-e No Publications; 2005. p.226. [Persian]
Javadi Amoli A. The face and character of man in the Qur'an. Qom: Nashre Asra; 2002. p.327-328. [Persian]
Tabatabaei M. Tafsir Al Mizan. Beirut: Scientific Institute for Publications; 2011. p.165-166. [Arabic]
Ibn Arabi, M. The rules of the Qur'an. Beirut: Dar Al-Jail; 1988. P. 168. [Arabic]
Najafi M. Jawaher al-Kalam. Tehran: Islamic Library; 2011. Vol.41 p.413-414. [Arabic]
Khoei A. Statement in the interpretation of the Qur'an. Beirut: Dar al-Zahra; 2016. p.281-282. [Arabic]
Abu Shari'a I. The Intentions of Islamic Shari'a and the Important Goods with Punishment. Journal of Research in Jurisprudence. 2011; 1(2): 461-499. [Arabic]
Ghazali M. Al-Mustafa. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya; 2011. p.278. [Arabic]
Shirazi M. Fiqh. Beirut: Dar al-Uloom; 1990. p.33. [Arabic]
Jahandide A, Sarkhish N. Care and Punishment, Birth of Children. Tehran: Ney Publishing; 2003. p.140-141. [Persian]
Boroujerdi A. Comprehensive Shiite Hadiths. Tehran: Farhang Sabz Publications; 2007. p.590. [Persian]
Ameli M. Wasael Al-Shiite. Qom: Al-Bayt Institute; 1990. p.241. [Arabic]
Bukhari M. Sahih al-Bukhari. Beirut: Dar al-Fikr; 2002. p.171. [Arabic]
Koleini A. Al-Kafi. Tehran: Islamic Library; 1984. p.356. [Arabic]
Roustaei M. Comparative comparison of the principle of harm and the rule of no harm in justifying criminal intervention. Journal of Comparative Legal Research. 2015; 19(2): 51-73. [Persian]
Gholami H. The Principle of Minimum Criminal Law. Tehran: Mizan Publishing; 2017. p.18. [Persian]
Nobahar R. Principle of Application of Minimum Criminal Law. Tehran: Mizan Publishing; 2014. p.43, 237. [Persian]
Zarshenasan SH, Shojaei M. Explaining Minimal Criminology from an Ethical Perspective. Studies in Criminal Law and Criminology. 2017; 4(2): 328-329. [Persian]
Rostami H. Criminalization and Punishment in the Light of the Principles Restricting Freedom in Liberal Theory. Journal of Criminal Law. 2014; 5(1): 151-172. [Persian]
Mahmoud Janaki F, Roustaei M. Theory of Criminal Intervention, Principles and Necessities. Journal of Criminal Law Research. 2014; 2(3): 49-69. [Persian]
Gholami H. Criminology. Tehran: Mizan Publishing; 2016. p.179-180. [Persian]
Amadi A. Sharh Ghurar al-Hikam wa Durar al-Kalim. Tehran: University of Tehran; 1994. p.1183.
Al-Mu'tazili I. Sharh Nahj al-Balaghah. Qom: School of Ayatollah Marashi; 2014. p.294. [Arabic]
Elham GH. Trust in a Judge. Perspectives on Judicial Law. 2012; 57(1): 25-42. [Persian]
Mirkhalili M. Hierarchy of Ta'zir. Jurisprudential Research. 2014; 10(4): 677-706. [Persian]
Rahiminejad I, Habibzadeh M. Disproportionate Punishments, Punishments against Human Dignity. Law Quarterly Journal of the Faculty of Law and Political Science. 2008; 38(2): 115-133. [Persian]
Noori H. Mustadrak al-Vsayl. Qom: Moasseye Al al-Beyt; 1988. p.339-340. [Arabic]
Majlesi M. Bihar al-Anwar. Beirut: Revival; 1983. p.300-301. [Arabic]
Shamli A. The process of raising children in religious thought. Strategic Studies of Women. 2004; 24(1): 11-39. [Persian]
Khomeini R. Forty Hadiths. Tehran: Raja Cultural Publishing; 1989. p.414-415. [Persian]
Razavifard B. International Criminal Law. Tehran: Mizan Publications; 2015. p.123. [Persian]
Gharavi Esfahani M. Nahayeh al-Darayeh. Qom: Seyyed al-Shohada Publications; 1998. Vol.2 p.342. [Arabic]
Kadivar M. Human Rights, Islam and Human Rights. Tehran: Kavir Publications; 2009. p.41. [Persian]
Montazeri H. Thesis of Law. Qom: Qom Publishing House; 2000. p.42. [Persian]
Makarem Shirazi N. The Message of the Quran. Qom: Amir al-Momenin School; 2002. p.41. [Persian]
Rezaei H. The Role of the Necessities of Time and Place in the Islamic Penal System, Institute for Organizing and Publishing Imam's Works. Tehran: Aruj Publishing Institute; 2002. p.99. [Persian]
Najafabadi H, Ayati M. Conversion and replacement of Islamic punishments (limits and punishments) in accordance with the requirements of the time. Quarterly Journal of Islamic Jurisprudence and Law. 2016; 13(46): 89-112. [Persian]
Khoei A. Mabaniye Takmalah Al Menhaj. Qom: Dar al-Eslami; 1976. p.168. [Arabic]
Mirzaei E. A Study of the Rule of Prohibition of Retrial in International Criminal Law with an Approach to the Islamic Penal Code 2013. Quarterly Journal of Strategic Studies in Humanities and Islamic Sciences. 2016; 1(2): 1-29. [Persian]
Najafi M. Jawaher al-Kalam, Hudud and Tazirat. Tehran: Khorsandi Publications; 2011. p.18-19. [Arabic]
Pourbaferani H, Rahimi R. A Comparative Study of the Crime of Torture in Iranian Law and the Convention against Torture. Judicial Law. 2016; 93(1): 88-101. [Persian]
Khaleghi A. Transfer of Convicts: A Major Transformation in Recognizing the Validity of Sentences. Journal of the Faculty of Law and Political Science. 2004; 48(51): 417-439. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 95 بار
- PDF دانلود شده: 42 بار