مقایسه مبانی اخلاق زیستی از منظر ادیان توحیدی و غیر توحیدی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 28 (1397),
16 آذر 2018
,
صفحه 79-92
https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i28.20521
چکیده
زمینه و هدف: گستره اخلاق زیستی علاوه بر گیاهان و حیوانات، موضوعاتی همچون سقط جنین، پیوند اعضا، مراقبت تسکینی، قتل ترحمآمیز و شبیهسازی انسان و پژوهشهای زیستپزشکی را دربر میگیرد. این مطالعه با هدف بررسی مبانی اخلاق زیستی در ادیان توحیدی و غیر توحیدی و نیز وجوه افتراق و اشتراک در این زمینه انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه تطبیقی به شیوه کتابخانهای انجام شده است. پس از جستجوی هدفمند منابع به دو روش دستی و الکترونیک، وجوه اشتراک و افتراق ادیان توحیدی و غیر توحیدی در حوزه مسائل اخلاق زیستی مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفت.
یافتهها: ادیان توحیدی و غیر توحیدی، هر دو عقل را به عنوان یک منبع معتبر تشخیص پذیرفتهاند، با این تفاوت که ادیان توحیدی عقل مبتنی بر وحی را ملاک تشخیص قرار میدهند و ادیان غیر توحیدی، عقل را به عنوان یک منبع مستقل در تشخیص روایی یا ناروایی اخلاق معتبر میدانند. از دیگر اشتراکات اخلاقی این ادیان، ارزشمندبودن راستگویی و وفاداری، مذمومبودن سقط جنین و قتل ترحمآمیز است که ریشه در فطرت انسانی دارد. توجه به کرامت ذاتی انسان و حقوق مبنای بشر نیز این دو را به هم نزدیک میکند، اگرچه در برخی مبانی، مانند نگرش به خلقت انسان و فلسفه و ابعاد وجودی وی، و زندگی پس از مرگ تفاوتهای اساسی وجود دارد.
نتیجهگیری: تصمیمگیری اخلاقی در مورد موضوعاتی نظیر سقط جنین، قتل ترحمآمیز و رحم جایگزین به اعتقادات مذهبی بیماران و فرهنگ جامعه پیوند خورده است. نظر به وجود تفاوتهای اساسی در مبانی پیشگفت، تعیین معیارهای تصمیمگیری اخلاقی در جوامع مذهبی توصیه میگردد.
- ادیان توحیدی؛ ادیان غیر توحیدی؛ اخلاق زیستی؛ اسلام
ارجاع به مقاله
مراجع
Potter VR. Biothics: Bridge to the Future princettal. Prentice-Hall Pub: Engelwood Cliffs; 1971. p.38.
Rahbarpur MR. Bioethics conceptualization and its domain. Bioethics Journal 2011; 1(1): 13-48. [Persian]
Mohagheghdamad SM, Sashadina A, Abbasi M. Introduction of bioethics. 2nd ed. Tehran: Sina Cultural Law Institute; 2010. p.154-187. ]Persian[
Abdullah S. Islamic bioethics. Translated by Mullah A. Tehran: Kheradnameh Hamshari; 2006. [Persian]
Khalajzadeh H, Seif M, Shahrivari A, Fadavi M, Abasi M. Bioethics with the point of Abrahamic Religion. Bioethics Journal 2011; 1(1): 69-101. ]Persian[
Soheimani H. Abortion in Judaism. Journal of Fertility and Infertility 2005; 4(6): 362-368.]Persian[
Tabarsafar S, Godism - human in creation. Journal of Wisdom Seasonal; 2008; 17(132): 91-105. ]Persian[
Dibaji SMA. God is in the will of man. Journal of Religious Thought of Shiraz University ; 2005; 16(3): 1-28.
The Holy Quran. Hdid: 3.
Tabatabaee SMH. Interpreting al-Mizan's Interpretation. Translated by Mousavi SMB. Qom: Islamic Publications Office: 1905. ]Persian[
Basami M. Commiserated homicide in ethics and penal rights perspective. Tehran: Civil Cultural Intitude Sina; 2009. p.112-113. ]Persian[
Ahmadi M, Meftah A. Right of life in monotheism religion. Comparative Theology Quarterly 2014; 3(6): 125-138.]Persian]
Karami KH. Euthanasia-Death without suffering pain. Tehran: Religion and Cultural Research Organization; 2002. p.217. [Persian[
Rosner F. Assisted reproduction: A Jewish Perspective. The Mount Sinai. Journal of Medicine 2001; 68(3): 219-223.
Amouyi M. Today's Medical Weekly. Health Center 2009; 12(780): 6-19. ]Persian[
Dalirad M, HosseinAli M, Jaefarizade E. Moral and religious challenges about the superseded uterus. Study superseded uterus in medicine perspective. Tehran: Samt; 2008. p.216. ]Persian[
Theophile M. Humoraye Laws. Translated by Abdi K. Tehran: Cultural Heritage Organization; 1997. p.38.
Hosseini SH. Judicial study of feticide in Australia by a short review based on freedom rights and its rules. Tehran: Samt; 2009. p.321. ]Persian[
Sowle L. Dictionary of ethics, theology and society. New York: Routlege; 1997. p.29.
Childress JF. Christian Ethics, Medicine and Genetics. Edited by Gill R. England: The Cambridge Companion to Christian Ethics; 2001. p.263.
Khomeini SR. Tozihol masael epistle. Tehran: Ajae Cultural Publication Center; 1987. p.746. ]Persian[
Ching J. Chinese religions. Translated by Arshadi HR. Tehran: Tehran: Center for the Recognition of Islam and Iran.; 2004. p.399.
Motahari M. Mutual Services of Islam and Iran. Tehran: Islamic Publishers Office; 1983. p.89. ]Persian[
Tofighi J. Familiarity with great religions. Tehran: Samt; 2005. p.75-78. ]Persian[
Pourdavood A. Yasna. Publishod under the Joint auspices of the Iranian zoroastrian anjuman and the Iran league Bombay; 1338. Hot.34-43.
Riazi Heravi S, Shamshiri B. Look at the anthropology of Zoroastrianism. Journal of Quarterly Religion 2014; 2(5): 119-135. [Persian[
Irach JS. Taraporewala. The Memorial Volume Bornbay. Adyar, Madras: Jain Pub Co; 1943.
Aaghaaee SM. Miscarriage in Zoroaster religion. Journal of Fertility and Infertility 2005; 4(6): 349-361. [Persian[
Darmesteter J. Avesta, Vandidad. Translated by Javan M, Tehran: The world of books. 2005. [Persian]
Shayegan D. Religions and Philosophical Schools of India. Tehran: Amir Kabir; 1978. [Persian]
Nas J. Religions general History. Translated by Hekmat AA. Tehran: Scientific ans Cultural; 2013. p.70. ]Persian[
Azadian M. Buddhist Ethics: Basics and Fields. Journal of Mrifat Adyan 2011; 2(2): 143-168. [Persian]
Monsky V, Mourgan p, Nesbiat N, Latton C, Shannon T, Mashogh A. Ethics in fix global religions. Translated by Vaghar MH. Tehran: Etelaat Publication; 2014. p.22. ]Persian[
Abbasi M, Shamsi Gooshki E. Islamic Bioethics and Secular Bioethics and Interaction between them. Journal of Bioethics and Health Law 2011; 1(1): 103-137.
- چکیده مشاهده شده: 361 بار
- PDF دانلود شده: 92 بار