اخلاق زیستی از منظر ادیان غیر ابراهیمی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 2 شماره 4 (1391),
25 مهر 2016
,
صفحه 115-160
https://doi.org/10.22037/bioeth.v2i4.14042
چکیده
امروزه پیشرفتهای نوین علوم زيستي چالشهاي جديد اخلاقی فراروي اديان مختلف قرار داده است که پرداختن به آنها یکی از ضرورتهای اساسی است. در این راستا مطالعه تطبیقی ادیان تنها به حیطۀ علوم کلام و تفسیر و حدیث و فقه محدود نمیگردد و از این جهت مطالعه آن در حقوق، اقتصاد و جامعهشناسی و روانشناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. پاسخگویی به ابهامات اخلاقی موجود براساس زبان مشترک اعتقادی از بسیاری از نابسامانیها در حوزه تصمیمگیریهای اخلاقی خواهد کاست. ادیان غیرابراهیمی گسترهای وسیع از جغرافیای جهان را به خود اختصاص دادهاند و بهطور عمده شامل ادیان ایرانی، هندی و چینی میباشند. بررسي مباني اخلاقيات زيستي در اين اديان و مطالعه نکات اشتراک و افتراق آنها به منظور ایجاد زمینه گفتمان اخلاقی ضرورتی اجتنابناپذیر است.
- اخلاق زیستی؛ ادیان؛ زرتشت؛ هندوئیسم؛ کنفوسیونیسم؛ بودیسم؛ شینتو
ارجاع به مقاله
مراجع
الف) منابع فارسی
آقایی، م ـ (1384). سقط جنين و دين زرتشتي، فصلنامه باروري و ناباروري، صفحات 361-349
ارجمند، محسن ـ (1384). گذشته چراغ راه آینده است (نگاهی به تاریخ طب در ایران)، مجله کتاب ماه علوم و فنون، ش 86
باقری علیرضا ـ مرگ مغزی و پیوند اعضا در ژاپن،مجله اخلاق و تاریخ پزشکی
بنی حسین، محمد صادق ـ (1372). ادیان و مذاهب جهان، جلد دوم، قم: چاپ اول
توفیقی، حسین ـ (1389). آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، سیزدهم
تیواری، کدارانت ـ (1381). دینشناسی تطبیقی، مترجم: شنکائی، مرضیه، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
جان. بی. ناس ـ (1370). تاریخ جامع ادیان، ترجمه حکمت، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چ پنجم
جولیا چینگ و حمیدرضا ارشدی ـ (1383). ادیان چین، مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تهران
حدادی، محسن ـ (1387). مبانی اخلاق زیستمحیطی در ادیان، مجله اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 27 از صفحه 25 تا 28
خلج زاده، م. و همکاران ـ (1390). اخلاق زیستی از منظر ادیان ابراهیمی، فصلنامه اخلاق زیستی، ش اول
خورشیدیان، اردشیر ـ (1385). گفت و گوی ادیان با تامل بر سرشت معنوی، مجله چشمانداز ارتباطات فرهنگی، ش 26
راسل، جان و پاشایی، ع ـ (1389). (ترجمه) فرهنگ ادیان جهان، حوزه علمیه قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب
روح الامینی، محمود ـ (1376). آیینها و جشنهای کهن در ایران امروز، تهران: انتشارات آگاه
ساعد، محمدجعفر ـ (1387). حقوق کیفری و شبیهسازی انسان، تهران، موسسه فرهنگی حقوقی سینا: چاپ اول
غیبی، مهران ـ (1384). مبانی فلسفی اخلاق زیستی در ایران باستان، مجله اخبار ادیان، ش 13
کوجیکی ـ (1380). کتاب مقدس آیین شینتو (در ژاپن)، (ترجمه احسان مقدس). تهران: بهجت، نیروانا
كدارنات تیواری ـ (1381). دینشناسی تطبیقی (ترجمه دکتر مرضیه شنگایی)، تهران: سمت
گواهی، عبدالکریم ـ (1387). شینتوئیزم، تهران: نشر علم
مزداپور، ک ـ (1384). گفت و گو: میراث زرتشت، پیام آور راستی، مجله هفت آسمان، ش 25
مزداپور، کتایون ـ (1383). تداوم آداب کهن در رسمهای معاصر زرتشتیان در ایران، مجله فرهنگ، شماره 49 و 50 ، صفحه 147 تا 180
مطهری ، مرتضی ـ (1362). خدمات متقابل اسلام و ایران، انتشارات صدرا، چاپ دوازدهم، ص 201
منجزی، علی اصغر ـ 1384، پژوهشی در کیش زرتشت، قم : انتشارات زمزم هدایت، ص 59-61.
ميستري خجِسته ـ (1387). گفتگو / زرتشتيان پارسي ، مجله هفت آسمان ، شماره 39
نجمآبادی، محمود ـ (1350). تاریخ طب و بهداشت در ایران باستان، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ش 7، ص 81-94
هیوم، رابرت آ ـ (1369). ادیان زنده جهان (ترجمه: گواهی، عبدالرحیم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، اول
ب) انگلیسی
Alan g. Johnson, Paul R.V. Johnson- “Making sense of medical ethics, Hodder Arnold 2007
Annomymous. Taoism and Confucianism—Ancient Philosophies. from http://www.ushistory.org/civ/9e.asp.acceptable on 2012
Bowman. K, Hui. Edwin C. 2000. Bioethics for clinicians: 20. Chinese Bioethics. CMAJ;163(11):1481-5
Bowman. K, Hui. Edwin C.2008.Cambridge textbook of bioethics. Cambridge university press.p 397-402
Chang Tsai D F . 2005. The bioethical principles and Confucius’ moral philosophy.J Med Ethics;31:159-163
Chang Tsai D F .1999.Ancient Chinese medical ethics and the four principles of biomedical ethics. J Med Ethics;25:315-321
Chang Tsai D F. 2001.How should doctors approach patients? AConfucian reflection on personhood. Journal of Medical Ethics;27:44–50
Chang Tsai D F. 2005.Human embryonic stem cell research debates: aConfucian argument.J. Med. Ethics.;31; P635-640
Chang Tsai D F. 2007. The Confucian Personhood and Informed Consent. Journal of Bioethical Inquiry. Volume 4, Issue 3, pp 171-179
Keown D. End of life: the Buddhist view. Lancet 2005;366:952–955
Li H, Cong Y. 2008. The development and perspectives of Chinese bioethics J Int Bioethique.159
peter A.singer A.M.veins the cambridge textbook of biomedical rthics-2008-403-408
POST. S. 2003.Encyclopedia of bioethics.3rd. Macmillan Library.p508-512
shirly firth-end of life:ahindu view -2005-366:682-86
sylvia votak-art of dying in hindu india in facing death,edited by h.shaoiro.m.curmen,l.wandel,1996-pp121-128
Zhaojiang G. 1995.Chinese Confucian culture and the medical ethical tradition.Journal of medical ethics; 21: 239-246
- چکیده مشاهده شده: 237 بار
- PDF دانلود شده: 372 بار