تبیین ضرورت استفاده از مفاهیم اسلامی در نظریهپردازی پرستاری
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 2 شماره 4 (1391),
25 September 2016
,
صفحه 93-114
https://doi.org/10.22037/bioeth.v2i4.14041
چکیده
در ساليان اخير توجه به طراحي مدلهايي براساس ایدئولوژیهای توحيدي در جوامع فزوني يافته است. اسلام دارای این توانایی است تا بهعنوان زمینهی تئوریک نظریهها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین این مطالعه با شیوهی جستجوی کتابخانهای در پی آنست که لزوم نظریهپردازی در پرستاری براساس رویکرد مکتب تشیع به اسلام را بررسی نماید. براساس جستجوها مشخص شد: 1. ابعاد پرستاري از مسلمانان شناخته نشده است، 2. تفکر اینکه اسلام بهعنوان یک جهانبینی قادر است تا زیرساختهای لازم برای نظریهپردازی را فراهم آورد وجود ندارد، 3. هيچ مدل مفهومی برای پرستاري براساس اسلام تبيين نشده است. بنابراین لزوم نظریهپردازیهای بینرشتهای در پرستاری براساس اسلام وجود دارد.
- اسلام؛ نظریهپردازی؛ پرستاری
ارجاع به مقاله
مراجع
الف) فارسی
اصفهانی، م م ـ (1388). آیین تندرستی، چاپ نهم، تهران: تندیس
برنجکار، ر، خدایاری، ع ـ (1390). انسان شناسی اسلامی، قم: نشر معارف
جعفری، م ت ـ (1344). آفرینش و انسان، قم: دارالتبلیغ اسلامی قم
جعفری، م ت ـ (1361). انسان در افق قرآن از نظر فردی و اجتماعی، اصفهان: انتشارات قائم
جعفری، م ت ـ (1388). فلسفه و هدف زندگی، چاپ هشتم، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری
جوادی آملی، ع ـ (1386). منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: اسرا
جوادي آملي، ع ـ (1387). تفسير موضوعي قرآن كريم، صورت و سيرت انسان در قرآن، چاپ چهارم، قم: مركز نشر اسراء
جوادي آملي، ع ـ (1389). انسان از آغاز تا انجام، چاپ اول، قم: نشر اسراء
خسرو پناه، ع ـ ( 1385). فلسفههای مضاف، جلد دوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دهقان نیری، ن، جلالی نیا، ف ـ (1384) . نظریهپردازی و نظریههای پرستاری، تهران: بشری
فارسي، ز، صلصالي، م ـ (1386). مفهوم مراقبت و متاپارادايمهاي پرستاري در اسلام، طب و تزکيه.16 (3-4)، 21-8.
کوشیار، ه، حیدری، ع ـ (1388). تئوری و تئوریپردازان پرستاری، تهران: اندیشه رفیع
محمدی ری شهری، م ـ (1384). دانشنامه احادیث پزشکی، (ترجمه صابری)، قم: دارالحدیث
موحد ابطحی، س م ـ (1389). آشنایی با فلسفه پزشکی، چاپ اول، اصفهان: مؤلف
نقیبزاده، ع ـ (1387). نگاهی به نگرشهای فلسفی سده بیستم، تهران: طهوری
ب) انگلیسی
Aldossary A, While A,(2008). Health care and nursing in Saudi Arabia. International Nursing Review. 55:125–128.
Alligood MR, Tomey AM,(2002). Nursing Theory Utilization &Applications .2nd ed. Missouri (U.S.A): Mosby.
Barolia R, Karmaliani R,(2008).Caring in Nursing from an Islamic Perspective: A Grounded Theory Approach. International Journal for Human Caring. 12(1):55-63.
Basavanthappa BT,(2007). Nursing Theories. New Delhi: Jaypee Brothers.
Cheraghi MA, Payne S, Salsali M, (2005).Spiritual aspects of end-of-life care for Muslim patients: experiences from Iran. International Journal of Palliative Nursing. 11(9):468-474.
Difoseph J, Cavendish R,(2005). Expanding the Dialogue on Prayer .Relevant to Holistic Care. Holist Nursing Practice. 19(4):147-154.
Edwards SD, (2001). Philosophy of Nursing an Introduction. Hampshire: Palgrave.
Giger JN, Davidhizar R, (2002). Culturally competent care: emphasis on understanding the people of Afghanistan, Afghanistan Americans, and Islamic culture and religion. International Nursing Review. 49. 79–86.
Halligan P, (2006). Caring for patients of Islamic denomination: critical care nurses’ experiences in Saudi Arabia. Journal of Clinical Nursing. 15. 1565–1573.
Marrone SR, (2008). Factors that influence critical care nurses’ intention to provide culturally congruent care to Arab Muslims. Journal of Transcultural Nursing. 19(1):8-15.
Mebrouk J, (2008).Perception of nursing care: views of Saudi Arabian female nurses. Contemporary Nurse. 28(1/2):149-162.
Melise I A, (2007). Theoretical Nursing Development and Progress. 4th Ed. Washington (U.S.A): Lippincott Williams &Walkins.
Mohammadi N, Evans D, Jones T,(2007). Muslims in Australian hospitals: The clash of cultures. International Journal of Nursing Practice. 13: 310–315.
Narayanasamy A, Andrews A, (2000). Cultural impact of Islam on the future directions of nursing education .Nursing Education Today. 20(5).57–64.
Ohm R,(2008).The African American experience in the Islamic Faith .Public Health Nursing. 20 (6): 478–486.
Ott AL, Al-khadhuri J, Al-Junaibi S,(2003).Preventing ethical dilemmas: understanding Islamic health care practice. Pediatric Nursing. 29 (3):227-230.
Rasha AM, MacVane Phipps F, Haith-Cooper M, (2004). Obtaining informed consent in an Egyptian research study. Nursing Ethics. 11 (4):394-399.
Rasool GH,(2000). The crescent and Islam: healing, nursing and the spiritual dimension some considerations towards an understanding of the Islamic perspectives on caring. Journal of Advanced Nursing.32 (6). 1476-1486.
Rassool H, (2006). Arabic version of Quality of Life Index. Journal of Advanced Nursing. 55(5): 604–611.
Tomy AM, Alligood M.R,(2006). Nursing Theorists and Their Work. 6th Ed. Missoury (U.S.A) : Mosby.
Vydelingum V,(2000). South Asian patients' lived experience of acute care in an English hospital: a phenomenological study. Journal of Advanced Nursing. 32 (1). 100-107.
Watson J, (2008).The Philosophy and Science of Caring .revised ED. Colorado (USA): university press of Colorado.
Wehbe-Alamah H, (2008). Bringing generic and professional care practices for Muslim patients through use of Leninger’s culture care modes. Contemporary Nurse. 28(1-2):83-97.
- چکیده مشاهده شده: 217 بار
- PDF دانلود شده: 166 بار