مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی و انیستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق زیستی - علمی پژوهشی

  • شماره جاری
  • بایگانی‌ها
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • ارسال مقاله / راهنمای نویسندگان
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • فرم تعهد نامه
  • هیأت تحریریه
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 3 شماره 9 (1392): فصلنامه علمی - پژوهشی اخلاق زیستی، پاییز 1392
  4. مقاله پژوهشی

شاپا: 2345-2803

فصلنامه علمی - پژوهشی اخلاق زیستی، پاییز 1392
دوره 3 شماره 9 (1392)

تلاش برای عدالت آموزشی: تبیین فرایند ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری، یک مطالعه گراندد تئوری

  • فریبا برهانی
  • عباس عباس‌زاده
  • سکینه سبزواری

مجله اخلاق زیستی - علمی پژوهشی, دوره 3 شماره 9 (1392), , صفحه 31-63
https://doi.org/10.22037/.v3i9.13957 چاپ شده 23 September 2016

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

یکی از عرصه‌هایی که معیارها و ارزش‌های اخلاقی نقش غیر قابل انکاری را در تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای نهایی ایفا می‌کند تحصیل علم و دانش است. فرایند ارزشیابی مؤثر، دانشجویان باصلاحیت را وارد عرصه عمل می‌کند، از این‌رو انتظار می‌رود که نظام آموزشی بر آماده‌سازی دانشجویان جهت مراقبت در شرایط پیچیده و کسب دانش، نگرش و مهارت‌های لازم تأکید کند. بدین‌منظور پژوهش حاضر با هدف تبیین فرایند ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری در بخش‌های داخلی جراحی انجام شد.

روش: پژوهش حاضر مطالعه گراندد تئوری است که در سال 1390 انجام شد. مشارکت‌کنندگان 14 نفر از اساتید و 24 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری بودند و نمونه‌گیری به صورت مبتنی بر هدف و تا رسیدن به اشباع داده‌ها انجام گرفت. گردآوری داده‌ها با روش مصاحبه بود. تمام مصاحبه‌ها ضبط، دستنویس و سپس خط به خط تحلیل شد و از نرم‌افزار One Note 2010 برای ثبت مصاحبه‌ها و کدهای استخراج شده استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها از روش اشتراس کوربین 1998 استفاده شد.

یافته‌ها: در روند تحلیل داده‌ها از 63 طبقه اولیه، طبقاتی که دارای ویژگی یکسان بودند در یک طبقه قرار گرفته و به 16 طبقه و سپس بر اساس خصوصیات مشترک و در سطح انتزاعی‌تر به 6 درونمایه تبدیل شدند. درون‌مایه‌ها عبارت بودند از احترام (احترام به شخصیت و فردیت دانشجو)، شناسایی (شناسایی استاد و دانشجو از موقعیت آموزشی)، ارائه (ارائه استاد و ارائه دانشجو از فعالیت‌های خود)، درک (درک استاد و دانشجو از توانمندی‌های خودو درک تعارضات واقعی کار)، قضاوت (سطحی‌نگر، مبتنی بر اهداف غیر واقعی، شرطی و ناکامل)، پاسخ (رضایتمندی، بی‌علاقگی، تغییر در سیستم، تلاش در جهت ارزشیابی منصفانه) و در نهایت متغیر مرکزی تلاش برای عدالت آموزشی شناخته شد.

کلمات کلیدی:
  • عدالت آموزشی؛ ارزشیابی بالینی؛ دانشجوی پرستاری؛ گراندد تئوری
  • PDF

ارجاع به مقاله

برهانیف., عباس‌زادهع., & سبزواریس. (2016). تلاش برای عدالت آموزشی: تبیین فرایند ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری، یک مطالعه گراندد تئوری. مجله اخلاق زیستی - علمی پژوهشی, 3(9), 31-63. https://doi.org/10.22037/.v3i9.13957
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

منابع فارسی:

ارفعی، ک. (1391 ش.). اولویت‌های ارزشیابی آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی. نشریه پرستاری ایران. 25 (75): 7-71.

ایمانی، م. جلیلی، م. (1391 ش.). وضعیت بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری از دید اساتید و دانشجویان. پژوهش پرستاری. 7 (25): 26-17.

ثناگو، الف. نوملی، م. جویباری، ل-م. (1390 ش.). تبیین عدالت آموزشی در دانشجویان علوم پزشکی: بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم پزشکی. مجله افق توسعه آموزش پزشکی. 4 (3): 44-39.

جوکار، ف. حقانی، ف. (1389 ش.). آموزش بالین پرستاری، چالش‌های پیشروی: مقاله مروری. مجله ایرانی در آموزش علوم پزشکی. 10 (5): 60-1153.

چهرزاد، م. شفیع‌پور، س-ز. میرزایی، م. کاظم‌زاده، الف. (1383 ش.). مقایسه دو روش ارزشیابی بالینی OSCE و سنتی بر میزان رضایت دانشجویان پرستاری. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. سال سیزدهم، شماره 50، صص 12-8.

حسن‌پور، ش. بانی، س. (1389 ش.). مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان سال آخر کارشناسی مامایی تبریز. مجله پرستاری و مامایی تبریز. 18: 20-12.

خسروی، ش. پازارگادی، م. اشک تراب، ط. (1390 ش.). چالش‌های ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری از دیدگاه آنان: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 11 (7): 49-735.

زمان رستمی، م. (1384 ش.). عدالت از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غربی. جستارهای اقتصادی. 2 (4): 36-113.

عابدینی، ص. عابدینی، س. آقاملایی، ت. جمعهزاده، ع. کامجو، آ. (1387 ش.). مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله پزشکی هرمزگان. 12 (4): 53-249.

علوی، م. ایرج‌پور، ع. عابدی، ح-ع. (1386 ش.). مفاهیمی در ارزشیابی آموزش بالینی: مطالعه کیفی تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری. مجله گام‌های توسعه در آموزش پزشکی. 4 (1): 8-10.

گل‌پرور، م. (1389 ش.). رابطه اخلاق و عدالت آموزشی با پرهیز از فریبکاری علمی. فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری و فناوری. 5 (1و2): 66-57.

گل‌پرور، م. جوادیان، ز. مصباحی، م. (1390 ش.). الگوهای ساختاری رابطه عدالت آموزشی با رضایت از تحصیل، نتایج، رفتارهای مدنی ـ تحصیلی و فریب‌کاری تحصیلی. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. 7 (1): 104-87.

معصومی، م. عبادی، ع. (2008 م.). OSCE در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری. مجله راهبردهای آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله. 1 (1): 27-19.

مطهری، م. (1377 ش.). عدل الهی. انتشارات صدرا.

ملاهادی، م. (1388 ش.). اهمیت آموزش بالینی در پرستاری. مجله راهبردهای آموزش. 2 (4): 9-153.

منابع انگلیسی:

Davis, KR. Banken, JA. (2005). Personality type and clinical evaluations in an obstetrics/gynecology medical student clerkship. American Journal Obstetric and Genecology. 193 (5): 1807-10.

Emerson, R. (2007). Nursing education in clinical setting.

Finch, PM. (2007). A system of performance intervention zones for use during student evaluation in the clinical environment. Journal of Bodywork and Movement Therapy. 8 (1): 1-4.

Fatt, CK. Khin, EW. Heng, TN. (2010). The impact of organizational justice on employee’s job satisfaction: the Malaysian companies perspectives. American Journal of economics and Business Administration. 2 (1): 56-63.

Folger, R. (2001). Fairness as deonance. Theoretical and Cultural Perspectives on Organizational Justice. 3-33.

Hessler, K. Humphreys, J. (2008). Student Evaluations: advice for Novice Faculty. Faculty Forum. 47 (4): 187-90.

Hoy, WK. Smith, PA. Sweetland, SR. (2002). The development if the organizational climate index for high schools: its measure and relationship to faculty trust. The High School Journal. 86 (2): 38-49.

Iwasiw, C. Goldberd, D. Andrusyszym, M. (2004). Curriculum Development in Nursing Education.

Karande, K. Shankarmahesh, MN. Rao, CP. Rashid, ZM. (2000). Perceived moral intensity, ethical perception and ethical intention of American and Malaysian managers: a comparative study. International Business Review. 9: 37-59.

Kathleen, B. Gaberson, MH. (2006). Clinical teaching strategies for nursing.

Lind, EA. Van den Bos, K. (2002) When fairness works: Toward a general theory of uncertainty management. Research Organizational Behavior. 24: 181-223.

Polit, DF. Hungler, BP. (2006). Nursing Research: Principles and Methods, Lippincott, Philadelphia.

Rahmani, A. Mohajjel, A. Fathi azar, E. Roshangar, F. (2008). Comparison the effect of two clinical teaching models on performance of nursing student in intensive care unit. IJNMR. 13 (2):81-6.

Raisler, J. O'Grady, M. Lori, J. (2003). Clinical teaching and learning in midwifery and women's health. Journal of Midwifery Women’s Health. 48 (6): 398-406.

Shipman, D. Roa, M. Hooten, J. Wang Zhan, J. (2012) .Using the analytic rubric as an evaluation tool in nursing education: The positive and the negative. Nurse Education Today. 32: 246-9.

Simon, E. (2009). Systems theory in nursing education. Nursing Journal of India. 100 (2): 29.

Yanhua, C. Watson, R. (2011). A review of clinical competence assessment in nursing. Nurse Educ Today. 31: 832-6.

  • چکیده مشاهده شده: 455 بار
  • PDF دانلود شده: 391 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
زبان
  • فارسی
  • English
شماره کنونی
  • لوگوی Atom
  • لوگوی RSS2
  • لوگوی RSS1
واژگان کلیدی
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

 

Creative Commons License

مجله اخلاق زیستی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، ارگان رسمی انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی با همکاری و مشارکت مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

طراحی پوسته توسط سیناوب