بررسی جامعه شناختی مطالبات پزشکی مصدومین جراحی زیبایی در کمیسیون های پزشکی قانونی استان تهران
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 11 شماره 2 (1402),
5 بهمن 2024
,
صفحه 102 - 92
https://doi.org/10.22037/iipm.v11i2.42633
چکیده
سابقه و هدف: با افزایش اعمال جراحی زیبایی، قصورات پزشکی نیز متعاقبا افزایش می یابد. این مطالعه با هدف بررسی مطالبات پزشکی (تعهد پزشک و رضایت از پزشک) افراد مصدوم و آسیب دیده بدنبال جراحی زیبایی از پزشک قانونی می باشد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی، 276 نفر از شاکیانی که در سال های 1398 و 1399 قصور پزشکی آنها در کمیسیونهای پزشکی قانونی استان تهران دو بار مورد تایید قرار گرفته بود وارد مطالعه شدند. این مطالعه پس از تایید در دانشگاه آزاد اسلامی، سپس در کمسیون های پزشکی قانونی استان تهران نیز مورد تایید قرار گرفت (IR.IAU.SRB.REC.1400.290). پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی تعهد پزشک و رضایت از پزشک شرکت کنندگان استفاده شد. از نرم افزار SPSS ورژن 22 برای تحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها: میانگین سنی بیماران 37 سال بود. 18 نفر (5/6 درصد) از پاسخگویان مرد و 258 نفر (5/93 درصد) از پاسخگویان زن بودند. از نظر دفعات جراحی،6/49 درصد از شاکیها یکبار و 9/31 درصد از پاسخگویان دوبار جراحی زیبایی کردند و میانگین دفعات جراحی در میان شاکیان تقریبا 2 و بیشترین دفعات جراحی 8 بار است. میزان شکایت در بین زنان و پاسخگویان متاهل و با تحصیلات بالا بیشتر از بقیه گروه ها بوده است. اکثر پاسخگویان بیشتر جراحی لیپوساکشن (8%/18) و رینوپلاستی (1%/18) داشتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین میزان شکایت از جراحی زیبایی و مطالبات پزشکی؛ رضایت بیمار (528/0-=r) و تعهد پزشک (751/0-=r) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. در واقع با کاهش رضایت بیمار و تعهد پزشک میزان شکایت از جراحی نیز افزایش مییابد.
نتیجه گیری: طبق نتایج مطالعه، دو مولفه مطالبات پزشکی شامل تعهد پزشک و رضایت بیمار پیش گو کننده مهمی برای شکایات از جراحی زیبایی می باشند و تعهد پزشک بیشترین تاثیر را بر میزان شکایت از جراحی زیبایی دارد. با افزایش هر مولفه از مطالبات پزشکی، احتمال شکایت بدنبال جراحی زیبایی کاهش پیدا می کند و بالعکس.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Chahardahvali P, Hazrati Somee Z, Radfar M, Forouzesh M. Sociological study of medical demands of cosmetic surgery victims in forensic medical commissions of Tehran province. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2023;11(2):92-102. Doi: 10.22037/iipm.v11i1.42633
- مصدومین جراحی زیبایی، شکایت، تعهد پزشک، رضایت بیمار، پزشکی، پزشکی قانونی
ارجاع به مقاله
مراجع
Krieger N, Davey Smith G. “Bodies count,” and body counts: social epidemiology and embodying inequality. Epidemiologic reviews. 2004; 26(1):92-103.
Hajiabllo K, Hallajzadeh H, Masoudnia E. Comparison of Social Capital Among the Two Groups of Women with A History of Cosmetic Surgery and Without Performing Cosmetic Surgeries in Rasht. Journal of Applied Sociology. 2018; 29(4):167-82.
Davis K. Reshaping the female body: The dilemma of cosmetic surgery: Routledge; 2013.
Pourali M, Shojaee M, Amini A, Alimohammadi H, Hatamabadi H. 82 Cases of Medical Lawsuit against Emergency Medicine Specialists; a case study. Iranian Journal of Emergency Medicine. 1970; 2(3):122-6.
Huwyler G. Unnecessary or Negligent? A Look into the Regulation of Non-Surgical Cosmetic Intervention in Europe: TCD Dermatological Society Essay Competition 2021–Winner. Trinity Student Medical Journal. 2021; 21(1):11-3.
Kaboodkhani R, Kalani N. Seven years survey study of complaints of facial cosmetic surgery referred to Shiraz Forensic administration since 2006 to 2013. Pars Journal of Medical Sciences. 2022; 17(4):8-16.
kazemi s, riahi. Sociological Analysis of Medical Malpractice in Tehran: A Mixed Method Study. Social Problems of Iran. 2020; 10(2):243-69.
Haghi S.Z.A., Zare Gh.A., Ataran H.. Factors Determining Incrimination of Surgical Team in Malpractice Claims and Quality of Judgements Made by Mashhad Medical Council. Scientific Journal of Forensic Medicine [Internet]. 2005; 11(3(39)):141-145.
Haghshenas MR, Amiri AA, Vahidshahi K, Rezaee MS, Rahmani N, Pourhossen M, et al. The frequency of malpractice lawsuits referred to forensic medicine department and medical council. J MazandaranUniv Med Sci. 2012; 22(86):244-51.
Mulkens S, Bos AE, Uleman R, Muris P, Mayer B, Velthuis P. Psychopathology symptoms in a sample of female cosmetic surgery patients. Journal of plastic, reconstructive & aesthetic surgery. 2012; 65(3):321-7.
Ghods A, Mohammadi E, Vanaki Z, Kazemnejad A. Patients’ satisfaction: nurses' perspective. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010; 4(1):47-61.
Rahmani AH, Ranjgaran Alanagh M, Jamshidi F. Evaluation of Patients’ Satisfaction with Nurses in Surgical Departments of Ahvaz Teaching Hospitals in 2018. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2020; 13(0):329-42.
Nasiripour AA, Hosseini MA, Fazayeli Rad H, Kamyabi A. Factors related to the patients’ complaints against doctors in the hospitals with the verdict of the Medical Council of Kerman 1383-88. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2011; 4(6):87-96.
Boyll P, Kang P, Mahabir R, Bernard RW. Variables that impact medical malpractice claims involving plastic surgeons in the United States. Aesthetic surgery journal. 2018; 38(7):785-92.
Ong AA, Kelly A, Castillo GA, Carr MM, Sherris DA. Characterization of medical malpractice litigation after rhinoplasty in the United States. Aesthetic Surgery Journal. 2021; 41(10):1132-8.
Nerini A, Matera C, Di Gesto C, Policardo GR, Stefanile C. Exploring the links between self-compassion, body dissatisfaction, and acceptance of cosmetic surgery in young Italian women. Frontiers in Psychology. 2019; 10:2698.
Bismark MM, Gogos AJ, McCombe D, Clark RB, Gruen RL, Studdert DM. Legal disputes over informed consent for cosmetic procedures: a descriptive study of negligence claims and complaints in Australia. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery. 2012; 65(11):1506-12.
Makary MA, Daniel M. Medical error—the third leading cause of death in the US. Bmj. 2016; 353.
Paik AM, Mady LJ, Sood A, Eloy JA, Lee ES. A look inside the courtroom: an analysis of 292 cosmetic breast surgery medical malpractice cases. Aesthetic surgery journal. 2014; 34(1):79-86.
taheri Namaghi m, jahangiri k, Riahi L, Jabbari Gharebagh M. Assessment of the Patient Safety Substructures in Selected Teaching Hospitals in the City of Mashhad Based on WHO Protocol. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat (Safety Promotion and Injury Prevention). 2021; 9(1):55-65.
Goharani R, Ghasemi - Bijgini A, Hajiesmaeili M, Banar S, Alibabaei A, Shojaei S, et al. Determining the Factors Leading to Reoperations in the (Trauma) Intensive Care Unit of Neurosurgery of Loghman Hakim Hospital to Improve the Quality. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat (Safety Promotion and Injury Prevention). 2021; 9(2):143 - 33.
Chamani Cheragh Tapeh R, Jahangiri K, Abbasi Dolatabadi Z. Survey of Farsi Hospital Safety Index in Teaching Hospitals of Tehran University of Medical Sciences in a Four- Year Period from 2018 to 2021. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat (Safety Promotion and Injury Prevention). 2023; 11(1):39 - 25.
- چکیده مشاهده شده: 43 بار
- pdf 2 دانلود شده: 40 بار