الگوی اپیدمیولوژیک سوانح ترافیکی کشنده در استانهای شمالی کشور در سال 89
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 3 شماره 1 (2015),
1 تیر 2015
,
صفحه 8 - 1
https://doi.org/10.22037/meipm.v3i1.9283
چکیده
سابقه و هدف: استانهاي شمالي کشور (گيلان، گلستان و مازندران) به علت داشتن شرايط اقليمي و جغرافيايي خاص، جاذبههاي گردشگري و درنتيجه تردد زياد از نقاط حادثهخيز ايران محسوب ميشوند. هدف از اين مطالعه بررسي الگوي اپيدميولوژيک سوانح ترافيکي کشنده در استانهاي شمالي کشور بود.
روش بررسي: در اين مطالعه از دادههاي موجود در پزشکي قانوني استفادهشد. جامعه موردبررسي شامل کليهي افرادي است که در استانهاي شمالي در سال 89 دچار سانحه ترافيکي شده و جان خود را ازدستدادهاند. تجزيهوتحليل دادهها با استفاده از نرمافزار11 stata انجام گرفت. براي توصيف دادها از شاخصهاي فراواني، درصد و ميانگين و براي تحليل آنها از آزمون مجذور کاي و مقايسه ميانگينها (آزمون کروسکال واليس) استفادهشد.
يافته ها: ميزان بروز استانداردشده سني 4/33 در هر 100000 نفر برآورد شد. ميانگين سني آنها 43/0 ±45/39 بود. ازنظر جنسيت بيشتر قربانيان (15/80) درصد مرد بودند. برحسب وضعيت متوفي 66/44 درصد متوفيان را رانندگان تشکيل مي داد. ضربه به سر بهطور منفرد علت 92/48% مرگ در متوفيان بود. 26/63% تصادفات منجر به فوت در جادههاي برونشهري حادث شدند. همچنين بين زمان بقاء و نوع خودرو مورداستفاده رابطه آماري معنيداري يافت شد.
نتيجه گيري: ميزان تصادفات کشنده در استانهاي شمالي بيشتر از منطقه و کشور ميباشد. تصادفات کشنده گروههاي سني جوان را بيشتر درگير کرده است. از طرفي مهمترين علت فوت، ضربه به سر و بيشتر تصادفات در جادههاي برونشهري بودند؛ بنابراين آموزش قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي به جوانان، استفاده از کيسه هوايي و بهبود وضعيت راهها و جادههاي برونشهري ازجمله اقداماتي هستند که توجه به آنها در پيشگيري از تصادفات جادهاي ميتواند کمککننده باشد.
- الگوي اپيدميولوژيک، سوانح ترافيکي، مرگومير
ارجاع به مقاله
مراجع
References
Global status report on road safety: time for action. Geneva: World Health Organization, 2009.
Peden M. World report on road traffic injury prevention. World Health Organization Geneva; 2004.
Soori H, Royanian M, Zali AR, Movahedinejad A. Road traffic injuries in Iran: the role of interventions
implemented by traffic police. Traffic injury prevention. 2009;10(4):375-8.
Afukaar FK, Antwi P, Ofosu-Amaah S. Pattern of road traffic injuries in Ghana: implications for control.
Injury Control and safety promotion. 2003;10(1-2):69-76.
DiGuiseppi C, Roberts I, Li L. Influence of changing travel patterns on child death rates from injury: trend
analysis. BMJ. 1997;314(7082):710.
Soori H, Hussain SJ, Razzak JA. Road safety in the Eastern Mediterranean Region–findings from the Global
Road Safety Status Report. EMHJ. 2011;17(10):770-6.
Seymour J. Trafficking in death [road accidents in developing countries]. NEW SCIENTIST. 1996;151(2047).
Deputy of health ministry of health, treatment and medical education. Feature of death in 18 provinces of
country. World Heath Organization seat in Islamic republic of Iran: Tehran, 1991.
Zargar M, Khaji A, Karbakhsh M, Zarei MR. Epidemiology study of facial injuries during a 13 month of
trauma registry in Tehran. Indian Journal of Medical Sciences. 2004;58(3):109-14.
Early Safety Training for Children Best Way to Reduce High Rate of Injuries and Accidents. 2011; Available
from: http://www.unicef.org/iran/media_3810.html.
Rezaei S, Arab M, Karami Matin B, Akbari Sari A. Extent, consequences and economic burden of road
traffic crashes in Iran. Journal of injury and violence research. 2013;6(2):57-63.
Farajzadeh asl M, Bahoshi A. The analysis fatal road accident during 2007 new year holidays by climate
approach. 2012:73-85.
Hashemi Nss, Kazemian M, Hosseini F. Trend Of Five Years Traffic Accident Mortality In Khuzestan
Province ( 2006-2010). Scientific Journal Of Forensic Medicine. 2011; 17 ( 2):123 -29.
Reddy NB, Hanumantha PM, Reddy NN, Reddy CS. An epidemiological study on pattern of thoracoabdominal
injuries sustained in fatal road traffic accidents of Bangalore: Autopsy-based study. Journal of emergencies,trauma, and shock. 2014;7(2):116.
Pamela L, Ramage M. Motor vehicle accident deaths, 1979 to 2004. Component of Statistical Canada
Catalogue. ( 82-003):1-7.
Ayatollahi S, Hassanzadeh J, Ramezani A. The burden of traffic accidents in South Khorasan province, Iran
in 2005. Iran J Epidemiol 2009.4(3):51-7.
Izadi N, Najafi F, Khosravi A, Hashemi Nss, Salari A, Soori H. Estimation Of Mortality And Calculated
Years Of Lost Life From Road Traffic Injuries. 2014. Journal Of Mazandaran University Of Medical Sciences.
;24(112): 51- 8.
Yazdani-Charati J, Ahmadi-Basiri E, Mousavi SJ. Effective factors on the risk of death caused by road
accidents in Mazandaran province, Iran. 2014; 23(108): 24-28.
Bahadorimonfared A, Soori H, Mehrabi Y, Delpisheh A, Esmaili A, Salehi M, et al. Trends of fatal road
traffic injuries in Iran ( 2004–2011). PLoS ONE. 2013;8(5):e65198.
Nantulya VM, Reich MR. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. BMJ:
British Medical Journal. 2002;324(7346):1139.
Zadeh HS, Vahabi R, Nazparvar B, Amoei M. An epidemiological study and determination of causes of traffic
accident-related deaths in Tehran, Iran ( during 2000–2001). Journal of clinical forensic medicine. 2002;9(2):74-7.
Heydari ST, Maharlouei N, Foroutan A, Sarikhani Y, Ghaffarpasand F, Hedjazi A, et al. Fatal motorcycle
accidents in Fars Province, Iran: a com-munity-based survey. Chinese journal of traumatology. 2012;15(4):222-7.
Meera TH, Nabachandra H. A study of pattern and injury severity score in blunt thoraco-abdominal trauma cases
in Manipal. Published by World Information Syndicate. 2005;5(2):47.
Motevalian SA, Mahmoodi M, Majdzadeh R, Akbari ME. Estimation of death due to road traffic injuries in
Kerman district: application of capture-recapture method. Journal of School of Public Health and Institute of Public
Health Research. 2007;5(2):61-72.
Khorasani-Zavareh D, Bigdeli M, Hatami H, Meshkini A, Mohammadi R. Application of mark-recapture to
- چکیده مشاهده شده: 458 بار
- PDF (English) دانلود شده: 469 بار