آگاهی، نگرش و عملکرد موتورسواران شهر بجنورد نسبت به استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از حوادث
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 2 شماره 4 (2014),
28 June 2015
,
صفحه 303-312
https://doi.org/10.22037/meipm.v2i4.8397
چکیده
سابقه و هدف: آسیبهای سوانح رانندگي شایعترین علت آسیبهای جدي و کشنده در تمام سنين است در بین کاربران جاده ای، موتورسواران به دلیل متحمل شدن بیشترین خسارتها به عنوان کاربران پرخطر راهها شناخته میشوند. با توجه به نقش بسزای کلاه ایمنی در کاهش مرگ و میر موتورسواران، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد موتورسواران شهر بجنورد نسبت به استفاده از کلاه ایمنی انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال 1391 بر روی 360 نفر از موتورسواران شهر بجنورد که به صورت نمونه گیری از پمپ بنزینهای مناطق مختلف شهر بجنورد انتخاب گردیدند انجام شد اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای دو قسمتی (دموگرافیکی و اطلاعات آگاهی و نگرش و عملکرد) توسط کارشناسان تکمیل گردید. دادهها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین سنی موتور سواران مورد بررسی 1.12 ±. 30.06 بود.4/55 درصد موتورسواران فاقد گواهینامه بودند. 52.8 % از افراد مورد مطالعه در زمان تکمیل پرسشنامه از کلاه ایمنی استفاده مینمودند. میانگین نمره آگاهی موتورسواران مورد بررسی 2.38±14.28 از 17 و میانگین نمره نگرش 4.03±30.90 از 50 بود. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد بین آگاهی و نگرش و سن، وضعیت تأهل، شغل، تحصیلات، محل سکونت و گواهینامه رابطه معنی دار آماری وجود داشت در حالی که رابطه ای بین آگاهی و نگرش و سابقه تصادف در 12 ماه گذشته وجود نداشت.
نتيجه گيري: با توجه به نقش تأثیر گذار کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از تصادفات و سطح متوسط آگاهی و نگرش موتورسواران در این مطالعه لازم است مسئولین اقدامات آموزشی و قانونی جهت افزایش آگاهی جامعه انجام دهند.
- آگاهی، نگرش، عملکرد، موتورسواران، کلاه ایمنی
ارجاع به مقاله
مراجع
Roberts I, Mohan D, Abbasi K. War on the roads. BMJ (Clinical research ed). 2002;324(7346):1107-8.
Murray CJ, Lopez AD. Alternative projections of mortality and disability by cause 1990–2020: Global Burden of Disease Study. The Lancet. 1997;349(9064):1498-504.
Kapp C. WHO acts on road safety to reverse accident trends. The Lancet. 2003;362(9390):1125.
Chi G, Wang S-Y. Pattern of road traffic injuries in China. Zhonghua liu xing bing xue za zhi= Zhonghua liuxingbingxue zazhi. 2004;25(7):598-601.
Bahadorimonfared A, Soori H, Mehrabi Y, Delpisheh A, Esmaili A, Salehi M, et al. Trends of fatal road traffic injuries in Iran (2004-2011). PloS one. 2013;8(5):e65198.
Available from: http://www.lmo.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=2316&newsview=16311.
Quddus MA, Noland RB, Chin HC. An analysis of motorcycle injury and vehicle damage severity using ordered probit models. Journal of safety research. 2002;33(4):445-62.
Baghianimoghadam MH, Zolghadr R, GHfarzadeh G, Dashty M, Aram M. A Survey about Attitude and Practice of Yazd Motorcycle Drivers on Using Helmet. TolooeBehdasht journal. 2011; 9(28): 51-57
Pai CW, SalehW. Exploring motorcyclist injury severity inapproach-turn collisions at T-junctions: Focusing on the effectsof driver’s failure ti yield and junction control measures. Accident Analysis and Prevention. 2008;40:479-86.
Krug E, ed. Injury: a leading cause of the global burden of disease. Geneva: WHO, 1999.
Zargar M, Sayyar Roudsari B, Shadman M, Kaviani A, Tarighi P. Pediatric transport related injuries in Tehran: the necessity of implementation of injury prevention protocols. Injury. 2003;34(11):820-4.
Peden M, Toroyan T. Counting road traffic deaths and injuries: poor data should not detract from doing something! Annals of emergency medicine. 2005;46(2):158-60.
Rezazadeh J, Jabbari S, Kavyani A, Ganji R, Arzmani K, Alavinia S. Factors contributing to driver’s condition after fatal and injury vehicle accidents in North Khorasan province-New Year 1391. safety promotion and injury prevention .2013;1(1):19-25.
Yazd municipality, a survey a bout accident factors for motor cycle drivers In Yazdand presentation of a scientific strategic to reduce damages.
Maharshak I, Bourla D, Grinbaum A, Weinberger D, Axer-Siegel R. Airbag-induced bilateral corneal graft dehiscence. Cornea. 2005;24(1):110-1.
Aziz M, Rahman M. Corneal foreign body--an occupational hazard. Mymensingh medical journal: MMJ. 2004;13(2):174-6.
Loncarek K, Brajac I, Filipovic T, Caljkusic-Mance T, Stalekar H. Cost of treating preventable minor ocular injuries in Rijeka, Croatia. Croatian medical journal. 2004;45(3):314-7.
Fanian H, Ghadipasha M, Goddousi A, Abedi MH, Farajzadegan Z, Kazemi Robati A. Epidemiologic evaluation of traffic accidents in Isfahan (2002-2003). SJFM. 2007;13(2):87-91.
Torabi A, Tarrahi M, Mahmoudi G. Epidemiology of motorcycle accident in Khoramabad, Iran. Payesh Journal. 2009;8(3):9.
Li L-P, Li G-L, Cai Q-E, Zhang AL, Lo SK. Improper motorcycle helmet use in provincial areas of a developing country. Accident Analysis & Prevention. 2008;40(6):1937-42.
Soltani R, Sharifi Rad Gh R. Use of Helmets by Motorcycle Drivers Based on Health Belief Model. Journal of Health System Research. 2012; 8(4):688.
Hung DV, Stevenson MR, Ivers RQ. Prevalence of helmet use among motorcycle riders in Vietnam. Injury Prevention. 2006;12(6):409-13.
Oginni FO, Ugboko VI, Adewole RA. Knowledge, attitude, and practice of Nigerian commercial motorcyclists in the use of crash helmet and other safety measures. Traffic injury prevention. 2007;8(2):137-41.
Chiu WT, Kuo CY, Hung CC, Chen M. The effect of the Taiwan motorcycle helmet use law on head injuries. American journal of public health. 2000;90(5):793-6.
Hung DV, Stevenson MR, Ivers RQ. Barriers to, and factors associated, with observed motorcycle helmet use in Vietnam. Accident Analysis & Prevention. 2008;40(4):1627-33.
Oruogi M A, Charkazi A, YazdanPourF, Naemi M. The attitude of Motorcycle Drivers about Helmet Use Based on Health Belief Model (HBM) in Khomein City, 2010.Journal of Research Development in Nursing & Midwifery 2011-2012; 8(2): 14-23.
Ranney ML, Mello MJ, Baird JB, Chai PR, Clark MA. Correlates of motorcycle helmet use among recent graduates of a motorcycle training course. Accident Analysis & Prevention. 2010;42(6):2057-62.
- چکیده مشاهده شده: 577 بار
- PDF (English) دانلود شده: 202 بار