میزان استفاده از کلاه ایمنی و بعضی عوامل مرتبط با آن در بین موتورسواران شهر کرمان در سال 92- 1391
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 2 شماره 3 (2014),
22 December 2014
,
صفحه 209-214
https://doi.org/10.22037/meipm.v2i3.7742
چکیده
سابقه و هدف: استفاده از کلاه ایمنی، ميزان مرگ و مير و آسیبهای وارده به سر در طی تصادفات را به شدت کاهش میدهد. در مورد میزان استفاده از کلاه ایمنی در ایران تاکنون مطالعهای انجام نگردیده است؛ لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان استفاده از کلاه ایمنی و برخی عوامل مرتبط با آن بین موتورسواران شهر کرمان انجام گردید.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و جمعآوری دادهها در دو مرحله یعنی زمستان 91 و تابستان 92 و در روزهای تعطیل و غیر تعطیل، صبح و عصر، خیابانهای اصلی و فرعی و بزرگراه، توسط دو نفر (یک نفر مشاهدهگر و دیگری تکمیلکننده چکلیست) انجام گردید. آنالیزهای توصیفی و تحلیلی (آزمونهای کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک) در نرمافزار SPSS16 انجام شد.
یافتهها: از بین 2880 موتورسوار که مورد بررسی قرار گرفتند، تعداد 324 نفر (2/11%) از کلاه ایمنی استفاده میکردند. این میزان در روزهای تعطیل نسبت به روزهای غیر تعطیل به طور معنیداری کمتر بود (001/0 p<). میزان استفاده به طور معنیداری در فصل زمستان بیشتر از تابستان بود (001/0 p<). میزان استفاده از کلاه ایمنی در خیابانهای اصلی، فرعی و بزرگراه اختلاف معنیداری نداشت (206/0 p=).
نتیجهگیری: مقایسه این مطالعه با آمارهای کشورهای دیگر نشاندهندهی پایین بودن میزان استفاده از کلاه ایمنی بین موتورسواران است که علاوه بر اعمال شدیدتر قانون نیازمند فرهنگسازی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش استفاده از کلاه ایمنی میباشد.
- کلاه ایمنی، موتورسواران، کرمان
ارجاع به مقاله
مراجع
Murray CJL LA, eds. The Global Burden of Disease: A comprehensive assessment of mortality and disability from diseases, injuries and risk factors in 1990 and projected to 2020. Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press on behalf of the World Bank and WHO. 1996.
Organization WHO. Road safety is no accident. WHO newsletter on road safety. Newsletter 1: World Health Day 2004. Geneva. 2003.
Organization WHO. Global status report on road safety: time for action: World Health Organization; 2009.
Mathers C, Fat DM, Boerma J. The global burden of disease: 2004 update: World Health Organization; 2008.
Toroyan T, Peden M, . Youth and road safety. OMS; 2007; Available from: http://www.youthforroadsafety.org/why_yours/youth_and_road_safety.
Akbari M, Naghavi M, Soori H. Epidemiology of deaths from injuries in the Islamic Republic of Iran. Eastern Mediterranean Health Journal. 2006;12(3/4):382.
Peden M. World report on road traffic injury prevention. World Health Organization Geneva; 2004.
Naghavi M, Abolhassani F, Pourmalek F, Lakeh MM, Jafari N, Vaseghi S, et al. The burden of disease and injury in Iran 2003. Population health metrics. 2009;7(1):9.
Organization WH. Helmets: a road safety manual for decision-makers and practitioners. Geneva. 2006.
Attewell RG, Glase K, McFadden M. Bicycle helmet efficacy: a meta-analysis. Accident Analysis & Prevention. 2001;33(3):345-52.
Jafari N NM. The incidence rate of death and years of life lost due to traffic accidents in the years 2001 to 2004. purification and Medicine. 2006;14:54-68.
Soltani R SRG. Use of helmets by motorcycle drivers based on Health Belief Model. Journal of Health Systems Research. 2012;8:688-94.
Zinat Motlagh K JM, Zinat Motlagh F, Jalilian F. Factors Affecting the Use of Helmets among Motorcyclists. J Health Syst Res 2012;8(7):1174-9.
Baghianimoghadam M, Zolghadr R, Ghafarzadeh J, Dashty M, Aram M. A survey about attitude and practice of Yazd motorcycle drivers on using helmet. Toloo-E-Behdasht. 2010.
Mehri A MMAS, Morovati Sharif Abad MA. The effect of an educational program based on the Theory of Planned Behavior on helmet use among employed motorcyclists. Payesh. 2012;11(1):13-20.
- چکیده مشاهده شده: 615 بار
- PDF (English) دانلود شده: 394 بار