دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 2 شماره 3 (2014)
  4. کیفی

دوره 2 شماره 3 (2014)

December 2014

اکتشاف موانع و عوامل تسهیل‌کننده در استفادۀ عابران از پل­های عابر پیاده: یک مطالعۀ کیفی

  • علیرضا رزاقی
  • علیرضا صالحی
  • خدیجه حیدری
  • فرزانه ذوالعلی

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 2 شماره 3 (2014), 22 December 2014 , صفحه 173-179
https://doi.org/10.22037/meipm.v2i3.7736 چاپ شده: 2014-12-20

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: عابران پیاده، جزء آسیب­پذیرترین گروه­ها در حوادث ترافیکی هستند. یکی از مباحث مهم در ایمنی عابران، استفاده از پل‌های هوایی عابر پیاده در سطح شهر است. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل موثر در استفاده و یا عدم استفاده از پل­های عابر به‌روش تحقیق کیفی است.

روش بررسی: در پژوهش کیفی حاضر، دو گروه از عابران شرکت داشتند؛ گروه اول عابرانی بودند که از پل عابر برای گذر از خیابان استفاده کرده بودند و گروه دوم عابرانی بودند که از پل عابر استفاده نکرده بودند. تعداد 32 نفر از عابران پیادۀ شهر کرمان، برای بیان تجربیات خود در استفاده یا عدم استفاده از پل عابر، در این مطالعه مشارکت داشتند. کلیۀ مصاحبه­ها به روش نیمه‌ساختاریافته بوده که به روش تحلیل درونمایه تحلیل گردید.

یافته‌ها: در بین عابرانی که از پل عابر استفاده کرده بودند 3 موضوع اصلی؛ درک خطر، فشار اجتماعی و وجود حصار کنار خیابان به عنوان دلایل استفاده از پل بیان گردید. همچنین در بین عابرانی که از پل عابر استفاده نکرده بودند 2 موضوع اصلی؛ مشکلات مربوط به پل­های عابر و عوامل موثر فردی به عنوان دلایل عدم استفاده از پل در این گروه از عابران مطرح شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه بر پایه تجربیات عابران پیاده در موانع و عوامل تسهیل‌کنندۀ استفاده از پل، می‌توان بیان داشت که به‌کارگیری و اجرای برخی از برنامه‌ها از قبیل: ارائۀ برنامه­های آموزشی، فرهنگ‌سازی و اشاعۀ رفتارهای ایمن ترافیکی در بین عابران پیاده، به‌کارگیری پل­های مکانیزه به جای پل­های معمولی و نصب حصار در کنار خیابان جهت ایجاد مانع برای جلوگیری از ورود عابران به خیابان در مناطق پرخطر، می‌تواند بر میزان استفادۀ عابران از پل­های عابر تأثیر مثبت داشته باشد.

 

کلمات کلیدی:
  • عابران پیاده، رفتار، پل عابر،مطالعه کیفی
  • PDF (English)

ارجاع به مقاله

1.
رزاقی ع, صالحی ع, حیدری خ, ذوالعلی ف. اکتشاف موانع و عوامل تسهیل‌کننده در استفادۀ عابران از پل­های عابر پیاده: یک مطالعۀ کیفی. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 20 دسامبر 2014 [ارجاع شده 21 ژوئن 2025];2(3):173-9. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/7736
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Nantulya VM, Reich MR. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. BMJ. 2002 :11;324(7346):1139-41.

Hamed MM. Analysis of pedestrians’ behavior at pedestrian crossings. Safety Science. 2001;38(1):63-82.

Zhuang X, Wu C. Pedestrians’ crossing behaviors and safety at unmarked roadway in China. Accident Analysis & Prevention. 2011;43(6):1927-36.

Liu X, Liu X-y, Wang Z. Effect of driver visual characteristics on road traffic safety. Tractor & Farm Transporter. 2009;36(3):59-60.

Ye J, Chen X, Yang C, Wu J. Walking behavior and pedestrian flow characteristics for different types of walking facilities. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2008;2048(1):43-51.

Räsänen M, Lajunen T, Alticafarbay F, Aydin C. Pedestrian self-reports of factors influencing the use of pedestrian bridges. Accident Analysis & Prevention. 2007;39(5):969-73.

Khaki A, Erfainasab R, R B. The Pathology of Pedestrian Bridges in Tehran. The 12 th Internationa Conference Traffic and Transportation. 2011.

Nikoomaram H, Vazifedoost H SK. Evaluation of Effectivness of Pedestrian’s Bridges: A case Study in Tehran. Hoviate Shahr. 2009;2(2):3-12.

Eves FF, Webb OJ. Worksite interventions to increase stair climbing; reasons for caution. Preventive medicine. 2006;43(1):4-7.

Dolan M, Weiss L, Lewis R, Pietrobelli A, Heo M, Faith M. ‘Take the stairs instead of the escalator’: effect of environmental prompts on community stair use and implications for a national ‘Small Steps’ campaign. Obesity reviews. 2006;7(1):25-32.

Brownell KD, Stunkard AJ, Albaum JM. Evaluation and modification of exercise patterns in the natural environment. Am J Psychiatry. 1980;137(12):1540-5.

Hatamabadi H, Vafaee R, Haddadi M, Abdalvand A, Esnaashari H, Soori H. Epidemiologic study of road traffic injuries by road user type characteristics and road environment in Irán: A community-based approach. Traffic injury prevention. 2012;13(1):61-4.

Holakoee K, A M. Pedestrian's Knowledge, Attitude and Practice Study in Compliance to Traffic Rules in Tehran Main intersections. Payesh. 2006;6(1):27-35.

Sullman MJ. Anger amongst New Zealand drivers. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2006;9(3):173-84.

Poudel-Tandukar K, Nakahara S, Ichikawa M, Poudel KC, M J. Risk perception, road behavior, and pedestrian injury among adolescent students in Kathmandu, Nepal. Injury Prevention. 2007;13(4):258-63.

Roudsari BS, Sharzei K, M Z. Sex and age distribution in transport-related injuries in Tehran. . Accident Analysis & Prevention. 2004;36(3):391-8.

Poudel-Tandukar K, Nakahara S, Ichikawa M, Poudel KC, Jimba M. Risk perception, road behavior, and pedestrian injury among adolescent students in Kathmandu, Nepal. Injury prevention. 2007;13(4):258-63.

SE. F. The theory of planned behaviour: The role of descriptive norms and past behaviour in the prediction of drivers’ intentions to violate.. Traffic Psychology and Behaviour. 2009;12(3):198-207.

E. MDa. Theory of planned behavior and pedestrians' intentions to violate traffic regulations. . Traffic Psychology and Behaviour. 2002;5(3):169-75.

Zheng P, Hall R. Pedestrian guard railing: a review of criteria for installation: University of Southampton, Transportation Research Group; 2003.

MacKenzie S, Seedat M, Swart L, Mabunda M. Pedestrian injury in South Africa: Focusing intervention efforts on priority pedestrian groups and hazardous places. Crime, violence and injury prevention in South Africa: data to action Pretoria: Medical Research Council-University of South Africa. 2008.

Moore RL. Pedestrian choice and judgment. Journal of the Operational Research Society. 1953; 4(1):3-10.

  • چکیده مشاهده شده: 571 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 154 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus