اکتشاف موانع و عوامل تسهیلکننده در استفادۀ عابران از پلهای عابر پیاده: یک مطالعۀ کیفی
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 2 شماره 3 (2014),
22 دی 2014
,
صفحه 173-179
https://doi.org/10.22037/meipm.v2i3.7736
چکیده
سابقه و هدف: عابران پیاده، جزء آسیبپذیرترین گروهها در حوادث ترافیکی هستند. یکی از مباحث مهم در ایمنی عابران، استفاده از پلهای هوایی عابر پیاده در سطح شهر است. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل موثر در استفاده و یا عدم استفاده از پلهای عابر بهروش تحقیق کیفی است.
روش بررسی: در پژوهش کیفی حاضر، دو گروه از عابران شرکت داشتند؛ گروه اول عابرانی بودند که از پل عابر برای گذر از خیابان استفاده کرده بودند و گروه دوم عابرانی بودند که از پل عابر استفاده نکرده بودند. تعداد 32 نفر از عابران پیادۀ شهر کرمان، برای بیان تجربیات خود در استفاده یا عدم استفاده از پل عابر، در این مطالعه مشارکت داشتند. کلیۀ مصاحبهها به روش نیمهساختاریافته بوده که به روش تحلیل درونمایه تحلیل گردید.
یافتهها: در بین عابرانی که از پل عابر استفاده کرده بودند 3 موضوع اصلی؛ درک خطر، فشار اجتماعی و وجود حصار کنار خیابان به عنوان دلایل استفاده از پل بیان گردید. همچنین در بین عابرانی که از پل عابر استفاده نکرده بودند 2 موضوع اصلی؛ مشکلات مربوط به پلهای عابر و عوامل موثر فردی به عنوان دلایل عدم استفاده از پل در این گروه از عابران مطرح شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه بر پایه تجربیات عابران پیاده در موانع و عوامل تسهیلکنندۀ استفاده از پل، میتوان بیان داشت که بهکارگیری و اجرای برخی از برنامهها از قبیل: ارائۀ برنامههای آموزشی، فرهنگسازی و اشاعۀ رفتارهای ایمن ترافیکی در بین عابران پیاده، بهکارگیری پلهای مکانیزه به جای پلهای معمولی و نصب حصار در کنار خیابان جهت ایجاد مانع برای جلوگیری از ورود عابران به خیابان در مناطق پرخطر، میتواند بر میزان استفادۀ عابران از پلهای عابر تأثیر مثبت داشته باشد.
- عابران پیاده، رفتار، پل عابر،مطالعه کیفی
ارجاع به مقاله
مراجع
Nantulya VM, Reich MR. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. BMJ. 2002 :11;324(7346):1139-41.
Hamed MM. Analysis of pedestrians’ behavior at pedestrian crossings. Safety Science. 2001;38(1):63-82.
Zhuang X, Wu C. Pedestrians’ crossing behaviors and safety at unmarked roadway in China. Accident Analysis & Prevention. 2011;43(6):1927-36.
Liu X, Liu X-y, Wang Z. Effect of driver visual characteristics on road traffic safety. Tractor & Farm Transporter. 2009;36(3):59-60.
Ye J, Chen X, Yang C, Wu J. Walking behavior and pedestrian flow characteristics for different types of walking facilities. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2008;2048(1):43-51.
Räsänen M, Lajunen T, Alticafarbay F, Aydin C. Pedestrian self-reports of factors influencing the use of pedestrian bridges. Accident Analysis & Prevention. 2007;39(5):969-73.
Khaki A, Erfainasab R, R B. The Pathology of Pedestrian Bridges in Tehran. The 12 th Internationa Conference Traffic and Transportation. 2011.
Nikoomaram H, Vazifedoost H SK. Evaluation of Effectivness of Pedestrian’s Bridges: A case Study in Tehran. Hoviate Shahr. 2009;2(2):3-12.
Eves FF, Webb OJ. Worksite interventions to increase stair climbing; reasons for caution. Preventive medicine. 2006;43(1):4-7.
Dolan M, Weiss L, Lewis R, Pietrobelli A, Heo M, Faith M. ‘Take the stairs instead of the escalator’: effect of environmental prompts on community stair use and implications for a national ‘Small Steps’ campaign. Obesity reviews. 2006;7(1):25-32.
Brownell KD, Stunkard AJ, Albaum JM. Evaluation and modification of exercise patterns in the natural environment. Am J Psychiatry. 1980;137(12):1540-5.
Hatamabadi H, Vafaee R, Haddadi M, Abdalvand A, Esnaashari H, Soori H. Epidemiologic study of road traffic injuries by road user type characteristics and road environment in Irán: A community-based approach. Traffic injury prevention. 2012;13(1):61-4.
Holakoee K, A M. Pedestrian's Knowledge, Attitude and Practice Study in Compliance to Traffic Rules in Tehran Main intersections. Payesh. 2006;6(1):27-35.
Sullman MJ. Anger amongst New Zealand drivers. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2006;9(3):173-84.
Poudel-Tandukar K, Nakahara S, Ichikawa M, Poudel KC, M J. Risk perception, road behavior, and pedestrian injury among adolescent students in Kathmandu, Nepal. Injury Prevention. 2007;13(4):258-63.
Roudsari BS, Sharzei K, M Z. Sex and age distribution in transport-related injuries in Tehran. . Accident Analysis & Prevention. 2004;36(3):391-8.
Poudel-Tandukar K, Nakahara S, Ichikawa M, Poudel KC, Jimba M. Risk perception, road behavior, and pedestrian injury among adolescent students in Kathmandu, Nepal. Injury prevention. 2007;13(4):258-63.
SE. F. The theory of planned behaviour: The role of descriptive norms and past behaviour in the prediction of drivers’ intentions to violate.. Traffic Psychology and Behaviour. 2009;12(3):198-207.
E. MDa. Theory of planned behavior and pedestrians' intentions to violate traffic regulations. . Traffic Psychology and Behaviour. 2002;5(3):169-75.
Zheng P, Hall R. Pedestrian guard railing: a review of criteria for installation: University of Southampton, Transportation Research Group; 2003.
MacKenzie S, Seedat M, Swart L, Mabunda M. Pedestrian injury in South Africa: Focusing intervention efforts on priority pedestrian groups and hazardous places. Crime, violence and injury prevention in South Africa: data to action Pretoria: Medical Research Council-University of South Africa. 2008.
Moore RL. Pedestrian choice and judgment. Journal of the Operational Research Society. 1953; 4(1):3-10.
- چکیده مشاهده شده: 432 بار
- PDF (English) دانلود شده: 124 بار