اعمال نا ایمن رانندگان تاکسی به عنوان یکی از علل اصلی حوادث ترافیکی در شهر تهران
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 2 شماره 1 (2014),
5 بهمن 2024
,
صفحه 39-46
https://doi.org/10.22037/meipm.v2i1.6472
چکیده
سابقه و هدف: تصادفات رانندگی به عنوان یک دغدغه جهانی در حال گسترس در کشورهای در حال توسعه است. از آن جایي كه بیشتر تصادفات ترافيكي تاكسيها ناشی از مسافران آنها نبوده و به رانندگان تاكسي و دیگر وسايل نقليه در خيابانها و افراد پياده رو مربوط ميگردد، در اين مطالعه اعمال ناایمن رانندگان تاکسیهای خطی تهران، به عنوان گروه بزرگی از رانندگان حرفهای بررسی شده است.
روش بررسی: به دلیل وجود نظم تقریبی در کار رانندگان تاکسیهای خطی نسبت به بقیه به ویژه از لحاظ ساعات و طول مدت کار روزانه، به عنوان جامعه مورد مطالعه در اين پژوهش انتخاب شد. چک لیست اعمال ناایمن با 30 سوال تهیه و توسط افراد آموزش دیده با سوار شدن در تاکسی به عنوان مسافر تکمیل گردید. نتایج با نرم افزار SPSS 18 و آزمون تی تست و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بیشتر رانندگان تاکسیهای خطی تهران (2/57 درصد) دارای ارزانترين اتومبيلهای توليد داخل يعنی پرايد و پيکان هستند. فراوانی کل اعمال نا ايمن رانندگان تاکسیهای خطی تهران در حدود 5/52 درصد است و بيش از 46 درصد از اعمال ناایمن رانندگان بررسی شده دارای فراوانی بالای 80 درصد هستند. نيمی از رانندگان تاکسی های خطی شهر تهران از کمربند ايمنی استفاده نميکنند و اکثر قريب باتفاق آنها (6/95%) نسبت به بستن کمربند ايمنی توسط مسافران بی توجه هستند. کيلومتر شمار 4/35 درصد از تاکسی های مشاهده شده خراب بود و این نکته بسیار مهمی در مبحث داوری های ادراکی رانندگان میباشد.
نتيجه گيري: برابر نتایج مطالعه حاضر فراوانی اعمال ناایمن در بین رانندگان تاکسی شهر تهران بسیار بالا میباشد و بنابراین انجام برنامههای مداخلاتی موثر در راستای ارتقای نگرش ایمنی و کنترل اعمال ناایمن رانندگان تاکسی ضروری است.
- اعمال ناایمن ، حوادث رانندگی، رانندگان تاکسی ، تهران
ارجاع به مقاله
مراجع
Bener A, Crundall D, Haigney D, Benisiali A, Al-Falasi A, editors. Driver Behavior, Stress, Error and Violations on the Road: A cross-cultural comparison study. 3rd International Conference on Traffic &Transport Psychology; 2004.
Pormoallem N, Qorbani M, Zakeri H. Assessment of Mangement and Safety Engineering in Driving Safety Promotion in Iran. Traffic Mangement Studies. 2011;5(19):13. Persion.
Shams M RA, Shojaeizadeh D, Majdzadeh S, Montazeri A. Hazardous behavior in taxi drivers at Tehran city: attitude, self-reported and observational behaviour. Payesh. 2010;4 (9):403-16.
Statistical Yearbook of Road Maintenance and Transportation. Tehran: Road Maintenance and Transportation, Technology PD-OoI; 2010.
Rad SE. The survey of human error and its relationship with driving accident. Tolo e Shargh. 2009;8(3):27-9.
Yaghoobi H. The role of human factors in car accidents in Iran. Journal of Clinical psychology Andishe va Raftar. 2000;6(1):52-60.
Heinrich HW, Petersen D, Roos N. Industrial accident prevention. McGraw-Hill New York; 1950.
Hulbert S. Effects of driver fatigue: In TW Forbes (Ed.), Human Factors in Highway Traffic Safety Research, Wiley-Interscience, New York, NY, USA 1972. Abstr in Psychological Abstracts. Applied Ergonomics. 1974;5(3):171.
Raouf A, Dhillon BS. Safety assessment: A quantitative approach: Lewis Publishers Boca Raton, Florida; 1994.
Kheirabadi G, Bolhari J. Role of human factors in road accidents. Research of Behavioral Sciences. 2012;10(1):69-78.
Statistics of fatal and injuries from road traffic accidents referred to legal medicine in 1389. Tehran: Iranian Legal Midicine Organization, Services DoSaC; 2010.
Selected statistics and information Tehran urban transport. Tehran: Tehran Municipality, Transportation; 2010
Mohamadfam I. The survey of unsafe behaviores among Bus drivers of Hamedan city. Tabib e Shargh. 2002;5(4):251-9.
National Highway Traffic Safety Administration Traffic Safety Facts 2008 Data – Occupant Protection. 2008.
Comprehencive training of traffic rules and regulations. Tehran: Naji Nashr; 2011. 232 p.
Zangi Abadi A, Shiran GR, Gashtil KH. The survey of accidents cuases in highways : a case study in urban highways at Isfahan city. Rahvar studies. 2011;17(9):37-57.
Administration NHTS. Traffic safety facts 2006: A compilation of motor vehicle crash data from the fatality analysis reporting system and the general estimates system. (NHTSA Publication No DOT- HS-810-818) Washington, DC: US Department of Transportation. 2006.
Wang J-SK, Ronald R,Goodman, Michael J, editor The role of driver inattention in crashes: New statistics from the 1995 Crashworthiness Data System. 40th Annual Proceedings of the Association for the Advancement of Automotive Medicine; 1996.
Young K, Regan M, Hammer M. Driver distraction: A review of the literature. Distracted driving Sydney, Australasian College of Road Safety. 2006;17(1):379-405.
Shams M, Rahimi-Movaghar V. Risky driving behaviors in Tehran, Iran. Traffic injury prevention. 2009;10(1):91-4.
Ramsey JD. Ergonomic factors in task analysis for consumer product safety. Journal of Occupational Accidents. 1985;7(2):113-23.
Evans L. Traffic safety and the driver. 1, editor: Science Serving Society; 1991.
Damyar EA. Study of unsafe behaviors among city bus drivers in Hamadan, 2011. Modern Rehabilitation. 2012;1(1):53-61.
- چکیده مشاهده شده: 489 بار
- PDF (English) دانلود شده: 1807 بار