دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 2 شماره 1 (2014)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 2 شماره 1 (2014)

February 2024

اعمال نا ایمن رانندگان تاکسی به عنوان یکی از علل اصلی حوادث ترافیکی در شهر تهران

  • جواد عدل
  • ناصر دهقان
  • مجتبی عباس زاده

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 2 شماره 1 (2014), 5 February 2024 , صفحه 39-46
https://doi.org/10.22037/meipm.v2i1.6472 چاپ شده: 2014-06-24

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: تصادفات رانندگی به عنوان یک دغدغه جهانی در حال گسترس در کشورهای در حال توسعه است. از آن جایي كه بیشتر تصادفات ترافيكي تاكسي­ها ناشی از مسافران آن­ها نبوده و به رانندگان تاكسي و دیگر وسايل نقليه در خيابان­ها و افراد پياده رو مربوط مي­گردد، در اين مطالعه اعمال ناایمن رانندگان تاکسی­های خطی تهران، به عنوان گروه بزرگی از رانندگان حرفه­ای بررسی شده است.

روش بررسی: به دلیل وجود نظم تقریبی در کار رانندگان تاکسی­های خطی نسبت به بقیه به ویژه از لحاظ ساعات و طول مدت کار روزانه، به عنوان جامعه مورد مطالعه در اين پژوهش انتخاب شد. چک لیست اعمال ناایمن با 30 سوال تهیه و توسط افراد آموزش دیده با سوار شدن در تاکسی به عنوان مسافر تکمیل گردید.  نتایج  با  نرم افزار SPSS 18 و آزمون تی تست و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: یافته­ها نشان داد که بیشتر رانندگان تاکسی­های خطی تهران (2/57 درصد)  دارای ارزان­ترين اتومبيل­های توليد داخل يعنی پرايد و پيکان هستند. فراوانی کل اعمال نا ايمن رانندگان تاکسی­های خطی تهران در حدود 5/52 درصد است و بيش از 46 درصد از اعمال ناایمن رانندگان بررسی شده دارای فراوانی بالای 80 درصد هستند. نيمی از رانندگان تاکسی های خطی شهر تهران از کمربند ايمنی  استفاده نمي­کنند و اکثر قريب باتفاق آنها (6/95%) نسبت به بستن کمربند ايمنی توسط مسافران بی توجه هستند. کيلومتر شمار 4/35  درصد از تاکسی های مشاهده شده خراب بود و این نکته بسیار مهمی در مبحث داوری های ادراکی رانندگان می­باشد.

نتيجه گيري: برابر نتایج مطالعه حاضر فراوانی اعمال ناایمن در بین رانندگان تاکسی شهر تهران بسیار بالا می­باشد و بنابراین انجام برنامه­های مداخلاتی موثر در راستای ارتقای نگرش ایمنی و کنترل اعمال ناایمن رانندگان تاکسی ضروری است.

 

کلمات کلیدی:
  • اعمال ناایمن ، حوادث رانندگی، رانندگان تاکسی ، تهران
  • PDF (English)

ارجاع به مقاله

1.
عدل ج, دهقان ن, عباس زاده م. اعمال نا ایمن رانندگان تاکسی به عنوان یکی از علل اصلی حوادث ترافیکی در شهر تهران. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 24 ژوئن 2014 [ارجاع شده 18 جولای 2025];2(1):39-46. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/6472
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Bener A, Crundall D, Haigney D, Benisiali A, Al-Falasi A, editors. Driver Behavior, Stress, Error and Violations on the Road: A cross-cultural comparison study. 3rd International Conference on Traffic &Transport Psychology; 2004.

Pormoallem N, Qorbani M, Zakeri H. Assessment of Mangement and Safety Engineering in Driving Safety Promotion in Iran. Traffic Mangement Studies. 2011;5(19):13. Persion.

Shams M RA, Shojaeizadeh D, Majdzadeh S, Montazeri A. Hazardous behavior in taxi drivers at Tehran city: attitude, self-reported and observational behaviour. Payesh. 2010;4 (9):403-16.

Statistical Yearbook of Road Maintenance and Transportation. Tehran: Road Maintenance and Transportation, Technology PD-OoI; 2010.

Rad SE. The survey of human error and its relationship with driving accident. Tolo e Shargh. 2009;8(3):27-9.

Yaghoobi H. The role of human factors in car accidents in Iran. Journal of Clinical psychology Andishe va Raftar. 2000;6(1):52-60.

Heinrich HW, Petersen D, Roos N. Industrial accident prevention. McGraw-Hill New York; 1950.

Hulbert S. Effects of driver fatigue: In TW Forbes (Ed.), Human Factors in Highway Traffic Safety Research, Wiley-Interscience, New York, NY, USA 1972. Abstr in Psychological Abstracts. Applied Ergonomics. 1974;5(3):171.

Raouf A, Dhillon BS. Safety assessment: A quantitative approach: Lewis Publishers Boca Raton, Florida; 1994.

Kheirabadi G, Bolhari J. Role of human factors in road accidents. Research of Behavioral Sciences. 2012;10(1):69-78.

Statistics of fatal and injuries from road traffic accidents referred to legal medicine in 1389. Tehran: Iranian Legal Midicine Organization, Services DoSaC; 2010.

Selected statistics and information Tehran urban transport. Tehran: Tehran Municipality, Transportation; 2010

Mohamadfam I. The survey of unsafe behaviores among Bus drivers of Hamedan city. Tabib e Shargh. 2002;5(4):251-9.

National Highway Traffic Safety Administration Traffic Safety Facts 2008 Data – Occupant Protection. 2008.

Comprehencive training of traffic rules and regulations. Tehran: Naji Nashr; 2011. 232 p.

Zangi Abadi A, Shiran GR, Gashtil KH. The survey of accidents cuases in highways : a case study in urban highways at Isfahan city. Rahvar studies. 2011;17(9):37-57.

Administration NHTS. Traffic safety facts 2006: A compilation of motor vehicle crash data from the fatality analysis reporting system and the general estimates system. (NHTSA Publication No DOT- HS-810-818) Washington, DC: US Department of Transportation. 2006.

Wang J-SK, Ronald R,Goodman, Michael J, editor The role of driver inattention in crashes: New statistics from the 1995 Crashworthiness Data System. 40th Annual Proceedings of the Association for the Advancement of Automotive Medicine; 1996.

Young K, Regan M, Hammer M. Driver distraction: A review of the literature. Distracted driving Sydney, Australasian College of Road Safety. 2006;17(1):379-405.

Shams M, Rahimi-Movaghar V. Risky driving behaviors in Tehran, Iran. Traffic injury prevention. 2009;10(1):91-4.

Ramsey JD. Ergonomic factors in task analysis for consumer product safety. Journal of Occupational Accidents. 1985;7(2):113-23.

Evans L. Traffic safety and the driver. 1, editor: Science Serving Society; 1991.

Damyar EA. Study of unsafe behaviors among city bus drivers in Hamadan, 2011. Modern Rehabilitation. 2012;1(1):53-61.

  • چکیده مشاهده شده: 527 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 1839 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus