روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 1 شماره 4 (2013),
20 April 2014
,
صفحه 212-221
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i4.6097
چکیده
سابقه و هدف: رفتار زورگویی (bullying) یکی از مشکلات در حال افزایش در بسیاری از مدارس میباشد. فراهم بودن و دسترسی به یک ابزار معتبر و پایا جهت اندازه گیری این رفتار برای مداخله و کاهش عوارض آن ضرورت دارد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف اعتبار یابی مقیاسهای ارتکاب زور گویی و قربانی شدن پرسشنامه زور گویی الوئوس در جمعیت دانش آموزان مدارس راهنمایی انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش روی 834 دانش آموز مدارس راهنمایی دولتی استان مازندران انجام شد برای تعیین اعتبار محتوا از، (7/0<CVR) و برای ارزیابی ساختار از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بهره گرفته شد؛ و همچنین همبستگی بین عاملها برای هر یک از مقیاسها بدست آمد. برای ارزیابی پایایی از آلفای کرونباخ هر یک از عاملها و آزمون- باز آزمون با روش همبستگی درون رده ای (ICCs) استفاده شد.
يافته ها: در مرحله ارزیابی اعتبار محتوایی هر یک از مقیاسها یک سؤال حذف و یک سؤال اضافه شد. تحلیل ساختار 4 عاملی مقیاس قربانی شدن با EFA 64 % واریانس و نیز تحلیل ساختار چهار عاملی مقیاس ارتکاب زور گویی با حذف گویه 13 با روش EFA72 % واریانس را تبیین نمود. تحلیل عاملی تأییدی (CFA) ساختار چهار عاملی هر دو مقیاس قربانی شدن و ارتکاب زور گویی را تایید کرد. مقادیر پایایی آزمون– باز آزمون هردو این مقیاسها سطح مناسبی را نشان داد.
نتيجه گيری: مدل 4 عاملی مقیاس قربانی شدن و مدل 4 عاملی مقیاس ارتکاب زور گویی پرسشنامه زور گویی الوئوس در جامعه دانش آموزان از خصوصیات اعتبار سنجی قابل قبولی برخوردار است.
- زور گویی، قربانی شدن، اعتبار، پایایی
ارجاع به مقاله
مراجع
- Saidi A. Bullying in Schools. Magazine Pyvand. 2010;369(20):60-5.
- Olweus D. Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education. 1997;12(4):495-510.
- Vanderbilt D, Augustyn M. The effects of bullying.Paediatr Child Health. 2010;20(7):315-20.
- Gini G, Pozzoli T. Association between bullying and psychosomatic problems: A meta-analysis. Pediatrics. 2009;123(3):1059-65.
- Stavrinides P, Georgiou S, Nikiforou M, Kiteri E. Longitudinal investigation of the relationship between bullying and psychosocial adjustment. Eur J Dev Psychol. 2011;8(6):730-43.
- Williams K, Chambers M, Logan S, Robinson D. Association of common health symptoms with bullying in primary school children. BMJ: British Medical Journal. 1996;313(7048):17-9.
- Radliff KM, Wheaton JE, Robinson K, Morris J. Illuminating the relationship between bullying and substance use among middle and high school youth. Addictive behaviors. 2012;37(4):569-72.
- Topper L, Conrod PJ. A Review of the Association Between Alcohol Misuse and Bullying Victimization in Adolescence. Mind Brain. 2011;000(000):1-7.
- Hong JS, Espelage DL. A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis. Aggress Violent Behav. 2012;17(4):311-22.
- Nansel TR, Overpeck M, Pilla RS, Ruan WJ, Simons-Morton B, Scheidt P. Bullying behaviors among US youth. JAMA: the journal of the American Medical Association. 2001;285(16):2094-100.
- Craig W, Harel-Fisch Y, Fogel-Grinvald H, Dostaler S, Hetland J, Simons-Morton B, et al. A cross-national profile of bullying and victimization among adolescents in 40 countries.Int J Public Health. 2009: 54(2): 216-24.
- Wang J, Iannotti RJ, Nansel TR. School bullying among adolescents in the United States: Physical, verbal, relational, and cyber. J Adolesc Health. 2009;45(4):368-75.
- McGuinness TM. Dispelling the myth of bullying. J PsychosocNursMent Health Serv. 2007;45(10):19-22.
- Yen CF. School Bullying and Mental Health in Children and Adolescents.Taiwanese Journal of Psychiatry. 2010;24(1):3-13.
- Kim YS, Koh YJ, Leventhal BL. Prevalence of school bullying in Korean middle school students. Arch PediatrAdolesc Med. 2004;158(8):737.
- Solberg ME, Olweus D. Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive behavior. 2003;29(3):239-68.
- Baldry AC. Bullying in schools and exposure to domestic violence.Child Abuse & Neglect. 2003;27(7):713-32.
- Hansen TB, Steenberg LM, Palic S, Elklit A. A review of psychological factors related to bullying victimization in schools. Aggress Violent Behav. 2012;17(4):383-7.
- Elgar FJ, Craig W, Boyce W, Morgan A, Vella-Zarb R. Income inequality and school bullying: multilevel study of adolescents in 37 countries. J Adolesc Health. 2009;45(4):351-9.
- Hoertel N, Le Strat Y, Lavaud P, Limosin F. Gender effects in bullying: Results from a national sample. Psychiatry Res. 2012;200(2):921-7.
- Atik G, Guneri OY. California bullying victimization scale: validity and reliability evidence for the Turkish middle school children. Procedia SocBehav Sci. 2012;46(2012):1237-41.
- Cornell DG, Sheras PL, Cole JCM. Assessment of bullying. In: Jimerson SR, Furlong MJ, editors. Handbook of School Violence and School Safety. New Jersey: Mahwah; 2006.
- Felix ED, Sharkey JD, Green JG, Furlong MJ, Tanigawa D. Getting precise and pragmatic about the assessment of bullying: The development of the California Bullying Victimization Scale. Aggressive behavior. 2011;37(3):234-47.
- Hamburger ME, Basile KC, Vivolo AM. Measuring bullying victimization, perpetration, and bystander experiences: A compendium of assessment tools. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Injury Prevention and Control, Division of Violence Prevention; 2011. 120.
- Lee T, Cornell D. Concurrent validity of the Olweus bully/victim questionnaire. J Sch Violence. 2009;9(1):56-73.
- Beran TN. A construct validity study of bullying.Alberta journal of educational research. 2006;52(4):241-50.
- Munro BH. Statistical Methods for Health Care Research. 2 ed. Tehran: Jameenegar; 2011. 583.
- Papanikolaou M, Chatzikosma T, Kleio K. Bullying at school: The role of family. Procedia SocBehav Sci. 2011;29(2011):433-42.
- Kyriakides L, Kaloyirou C, Lindsay G. An analysis of the Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire using the Rasch measurement model. Br J Educ Psychol. 2006;76(4):781-801.
- Jones E, Kay M. Instrumentation in cross-cultural research. Nursing Research. 1992;41:186- 8.
- Hooman HA. Structural Equation Modeling with Lisrel Aplication. 4 ed. Tehran: Human Sciences Research and Development Center; 2011 winter. 339.
- Mohammadi A, Amiri M. Behavioral Activation for Depression Scale: Psychometric Properties and Confirmatory Factor Analysis for Persian Version Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2010;16:65-73.
- Livesey G, McAleavy G, Donegan T, Duffy J, O’Hagan C, Adamson G, et al. The nature and extent of bullying in schools in the North of Ireland. Lifelong Learning Research Centre, University of UlsterJordanstown: Northern Ireland Statistics & Research agency; 2007. 112.
- McGuinness TM. Dispelling the myth of bullying. J PsychosocNursMent Health Serv. 2007;45(10):19.
- Scheithauer H, Hayer T, Petermann F, Jugert G. Physical, verbal, and relational forms of bullying among German students: Age trends, gender differences, and correlates. Aggressive behavior. 2006;32(3):261-75.
- DiIorio CK. Measurement in health behavior: methods for research and evaluation. the United States of America: Jossey-Bass A Wiley Imprint; 2005.
- Panayiotis S, Anna P, Charalambos T, Chrysostomos L. Prevalence of bullying among Cyprus elementary and high school students. Glob Health Gov. 2010;11:114-28.
- Georgiou SN. Bullying and victimization at school: The role of mothers. Br J Educ Psychol. 2008;78(1):109-25.
- Karimy M, Niknami S, Heidarnia A, Hajizadeh E. Psychometric properties of a theory of planned behavior questionnaire for tobacco use in male adolescents. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2012;19(2):190-7.
- چکیده مشاهده شده: 1073 بار
- PDF (English) دانلود شده: 380 بار