بررسی عوامل خطر انسانی سوانح ترافیکی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 1 شماره 2 (2013),
7 September 2013
,
صفحه 79 -85
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i2.4975
چکیده
سابقه و هدف: سیستم اطلاعات جغرافیایی میتواند با شناسایی مکانی نقاط حادثه خیز ودر نتیجه شناسایی محل های اصلاح پذیر در کاهش بار مالی و جانی ناشی از سوانح ترافیکی نقش موثری ایفا کند. در این مطالعه توزیع جغرافیایی عوامل خطر انسانی مرتبط با سوانح ترافیکی در کشور با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی ارائه شده است.
روش بررسی: با استفاده از اطلاعات ثبت شده سوانح ترافیکی کشور توسط پلیس راهور ناجا، بعد از تفکیک اطلاعات مربوط به سوانح ترافیکی برونشهری از درون شهری، به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی ( Geographical Information system= GIS) و با استفاده از نقشه خوشه ها Clustring) Map) و تجزیه وتحلیل نقاط داغ Hot Spot Analysis) ) نقاط حادثهخیز شناسایی و توزیع جغرافیایی عوامل خطر انسانی مرتبط با سوانح ترافیکی تعیین شد.
يافته ها: میانگین سن افراد حادثه دیده 34 سال و بیشترین گروه سنی آسیب دیده 39-20 سال بود. رخداد فوت و جراحت در مسیرهای برونشهری به ترتیب 6/3 و 4/27 درصد بود. توزیع جغرافیایی عوامل خطر نشان داد که محورهای استانهای شمالی گیلان و مازندران، محور قزوین به رشت و قم به تهران در مجموع به عنوان حادثهخیزترین محورهای شناسایی بودند. همچنین بیشترین نسبت فوت به تصادف تصادفات در استان سیستان و بلوچستان (8/4 %) و کمترین تصادفات در استان تهران (1/0 %) رخ داده بودند.
نتيجه گيری: استانهای شمالی و محورهای منتهی به آن به دلیل حادثهخیز بودن و استان سیستان و بلوچستان به دلیل تصادفات منجر به فوت نیازمند شناسایی علت حادثه در محورهای مذکور و در صورت نیاز اعمال مقررات و تشدید کنترل بیشتر توسط پلیس راهور میباشند.
- سوانح ترافیکی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، حادثهخیز
ارجاع به مقاله
مراجع
Peden M, Scurfield R, Sleet D, Mohan D Hyder A A, Jarawan E . (2004).World report on road traffic injury prevention: World Health Organization Geneva. 2004.
Kopits E, Cropper M. Traffic fatalities and economic growth. Accid Anal Prev 2005;37(1): 169-78.
Channa R, Jaffrani H A, Khan A J, Hasan T, Razzak J A. Transport time to trauma facilities in Karachi: an exploratory study. Int J Emerg Med 2008; 1(3): 201–4.
Soori H, Hussain S, Razzak J. Road safety in the Eastern Mediterranean Region–findings from the Global Road Safety Status Report. East Mediterr Health J 2011;17(10):770-6.
Soori H. Descriptive study (Chapter 8) in Basic applied epidemiology. Percian text book 2nd edition.Tehran: Arjmand publisher; 2008.
Gesler W. The uses of spatial analysis in medical geography: a review. Social Science & Medicine 1986; 23(10): 963-73.
Ameratunga S, Hijar M, Norton R. Road-traffic injuries: confronting disparities to address a global-health problem. The Lancet 2006;367(9521): 1533-40.
Akbari M, Naghavi M, Soori H. Epidemiology of deaths from injuries in the Islamic Republic of Iran. East Mediterr health J 2006;12(3/4): 382-90.
Rasouli M R, Nouri M, Zarei M R. Saadat S, Rahimi-Movaghar V. Comparison of road traffic fatalities and injuries in Iran with other countries. Chin J Traumatol 2008;11(3): 131-4.
Ainy E, Soori H, Mahfozphoor S, Movahedinejad AA. Presenting a practical model for governmental political mapping on road traffic injuries in Iran in 2008: a qualitative study. J R Soc Med Sh Rep 2011; 2(10):79.
Khorasani-Zavareh D, Mohammadi R., Khankeh H R, Laflamme L, Bikmoradi A, Haglund B J A. The requirements and challenges in preventing of road traffic injury in Iran. A qualitative study. BMC Public Health 2009; 23(9): 486-91.
Nantulya V M, Reich M R. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. BMJ 2002; 324(7346): 1139-41.
Elvik R. Road safety management by objectives: A critical analysis of the Norwegian approach. Accid Anal Prev 2008;40(3): 1115-22.
Liang L Y, Mo’soem D, Hua L T. Traffic accident application using geographic information system. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies 2005;6(1): 3574–89.
Braddock M, Lapidus G, Cromley E, Cromley R., Burke G, Banco L. Using a geographic information system to understand child pedestrian injury. Am J Public Health. 1994;84(7): 1158-61.
Lascala E A, Gerbe D, Gruenewald P J. Demographic and environmental correlates of pedestrian injury collisions: a spatial analysis. Accid Anal Prev 2000;32(5): 651-8.
Lightstone A, Dhillon P, Peek-Asa C, Kraus J. A geographic analysis of motor vehicle collisions with child pedestrians in Long Beach, California: comparing intersection and midblock incident locations. Inj Prev 2001;7(2): 155-60.
Daum M L, Dorsch W R. Managing Land Use and Institutional Controls with GIS . Journal of Map & Geography Libraries: Advances in Geospatial Information, Collections & Archives2008 ;4(1): 163-73.
Erdogan, S, Yilmaz I, Baybura T, Gullu, M. Geographical information systems aided traffic accident analysis system case study: city of Afyonkarahisar. Accid Anal Prev 1998; 40(1): 174-81.
Al-Kharusi W. Update on Road Traffic Crashes. Clinical Orthopaedics and Related Research. 2008;466(10): 2457-64.
Fars news. Saturday 5th October 2012.
Mwatelah J. Application of Geographical Information Systems (GIS) to Analyze causes of Road traffic Accidents (RTAs)–case Study of Kenya. International Conference on Spatial Information for Sustainable Development Nairobi, Kenya. 2–5 October 2001.
Cusimano MD, Chipman M., Glazier R. H, Rinner C, Marshall S P. Geomatics in injury prevention: the science, the potential and the limitations. Inj Prev 2007;13(1): 51-6.
Rezaeian M, Dunn G, St Leger S, Appleby L. Geographical epidemiology, spatial analysis and geographical information systems: a multidisciplinary glossary. J Epidemiol Community Health 2005;61(2): 98-102.
- چکیده مشاهده شده: 786 بار
- PDF (English) دانلود شده: 94 بار
- PDF دانلود شده: 87 بار