راهنمای برنامه واکنش اضطراری برای تخلیه ایستگاه های ناایمن متروی تهران در زلزله
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 11 شماره 3 (1402),
12 اسفند 2024
,
صفحه 163 - 153
https://doi.org/10.22037/iipm.v11i3.44363
چکیده
سابقه و هدف: در اکثر کشورهای دنیا، ایستگاه های مترو به علت قرارگیری در اعماق زیاد، به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گیرند. ولی در کشور ما، بسیاری از این ایستگاه ها در نزدیکی سطح زمین اجرا شد ه اند و به همین علت شدت حرکت ناشی از زلزله در آنها بالا بوده و آسیب دیدگی لرزهای تجهیزات آن ها نیز بسیار محتمل است که می تواند منجر به ناایمن شدن فضا برای مسافران گردد. بر این اساس، این پژوهش با هدف ارائه الگویی جهت برنامه ریزی واکنش اضطراری برای تخلیه ایستگاه های ناایمن مترو در زلزله احتمالی آینده انجام شده است.
روش کار: این پژوهش کاربردی در 4 مرحله انجام شد. در مرحله اول تحلیل وضعیت موجود ایستگاه های مترو شهر تهران انجام شد. در مرحله دوم یک چک لیست ارزیابی ایستگاه های مترو طراحی شد. چک لیست شامل 8 گویه بود که توسط نویسندگان تکمیل شد. در مرحله سوم، برخی ایستگاه های متروی تهران مانند قلهک، امام خمینی، دروازه دولت و خیام برای مشاهده میدانی انتخاب شدند. معیارهای اصلی انتخاب ایستگاه ها وقوع در پهنه شدت بسیار زیاد زلزله و نزدیکی ایستگاه به سطح زمین بود. در مرحله چهارم، اطلاعات بدست آمده جمع بندی و بر مبنای آن یک راهنمای برنامه ریزی اضطراری تدوین گردید.
یافته ها: متروی کلانشهر تهران، با جابه جایی بیش از دو و نیم میلیون مسافر در روز، نقش عمده ای در سفرهای درون شهری ایفا می کند. بسیاری از ایستگاه های متروی تهران، می توانند پس از وقوع زلزله به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار گیرند، ولی مطالعه ما نشان داد که شمار قابل توجهی از آنها ناایمن محسوب می شوند. تدوین برنامه فوریت ها و ابلاغ راهنمای واکنش اضطراری برای تخلیه اضطراری می تواند نخستین گام در بهبود وضعیت ایمنی مترو محسوب شود.
نتیجه گیری: به دلیل اهمیت ایستگاه های مترو در هنگام وقوع زلزله و پس از آن، به کار بستن موارد زیر می تواند به بهبود وضع موجود کمک کند: بکارگیری دستگاه ها و تابلوهای هشدار سریع، آموزش رانندگان قطارها برای توقف در نزدیک ترین ایستگاه و خروج ایمن مسافران، آموزش مسؤولین ایستگاه ها برای راهنمایی صحیح مسافران جهت خروج سریع و ایمن از ایستگاه، آموزش مسافران برای تخلیه قطار و چگونگی پناه گیری در ایستگاه که این همه با طراحی برنامه واکنش اضطراری و تخلیه این ایستگاه ها در راستای کاهش تعداد تلفات در زلزله های احتمالی آینده امکان پذیر می گردد.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Hosseini M, Ostovar Izadkhah Y. Guidelines on Earthquake Emergency Response Planning for Evacuation of Tehran Unsafe Subway Stations. 2023;11(3):153-163. https://doi.org/10.22037/iipm.v11i3.44363
- واکنش اضطراری، تخلیه، ایستگاه¬های مترو ، هشدار سریع، زلزله
ارجاع به مقاله
مراجع
Izadkhah, Y.O., Hosseini, M. and Shoghi Kalkhoran, M.H. Capacity building at neighborhood level for improving emergency response considering public buildings with effective performance, Research Project 2017: 8119-4, IIEES.
Cheng H, Yang X. Emergency evacuation capacity of subway stations. Procedia-social and behavioral sciences. 2012 Jan 1; 43:339-48.
Li H, Wang Y, Jiang J, Zhou R. Metro station evacuation safety assessment considering emergency response simulation. 2022; 98(10):919-31.
Fridolf K, Nilsson D, Frantzich H. Fire evacuation in underground transportation systems: a review of accidents and empirical research. Fire technology. 2013; 49(2):451-75.
Alighadr S, Fallahi A. Emergency evacuation of subway stations during a disaster, study case:" STATION 5 OF TURO. SEE7, Paper. 2015 May 18(00282-IM).
Kiyono J, Toki K, Miura F. Simulation of evacuation behavior from an underground passageway during an earthquake. In 12th world conference on earthquake engineering, Paper 2000 (No. 1800).
Ghazanfari M. Solutions to increase the speed of emergency evacuation of population in underground public spaces (Case study: Metro stations). Disaster Prevention and Management Knowledge (quarterly). 2021; 11(1):96-109.
Fujita T. Optimization of the strategy for the evacuation from fires caused by a strong earthquake simulation of the fire spreading in urban areas. Transactions of the Society of Instrument and Control Engineers. 1975; 11(5):501-7.
Cimellaro GP, Ozzello F, Vallero A, Mahin S, Shao B. Simulating earthquake evacuation using human behavior models. Earthquake Engineering & Structural Dynamics. 2017; 46(6):985-1002.
Chen F, Chien SW. Development of escape model for passengers and analysis of shortest allowable evacuation time in subway stations of TRTS. Project Report, SinoTech Engineering Consulting Company, Taipei. 2001.
Li ZY, Tang M, Liang D, Zhao Z. Numerical simulation of evacuation in a subway station. Procedia Engineering. 2016; 135:616-21.
Wu Y, Xu J, Jia L, Qin Y. Estimation of emergency evacuation capacity for subway stations. Journal of Transportation Safety & Security. 2018; 10(6):586-601.
Tehran Metro website [Internet]. [cited 2024 Feb. 1]. Available from: https://fa.wikipedia.org › wiki ›Tehranmetro.
Japan International Cooperation Agency (2000), "The Study on Seismic Microzoning of the Greater Tehran Area in the Islamic Republic of Iran", Final Report to the Government of the Islamic Republic of Iran, Tokyo, Japan.
Research on Flooded Metro Stations, The Damage Assessment Approved by Tehran Municipality [Internet]. [cited 2012 June 11]. Available from: http://www.asriran.com/fa/news/218536/-.
Gasparini P, Manfredi G, Zschau J. Earthquake early warning systems. Berlin: Springer; 2007 Aug 10.
- چکیده مشاهده شده: 124 بار
- pdf 1 دانلود شده: 116 بار