تعیین نوع و فراوانی آسیبهای اندام تحتانی به دنبال ترومای ناشی از تصادفات موتورسیکلت در بیمارستان امام حسین (ع) در طی یک سال
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 1 شماره 1 (2013),
8 تیر 2014
,
صفحه 26-31
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i1.4139
چکیده
سابقه و هدف: تصادفات ناشی از وسایل نقلیه موتوری از علل شایع تلفات جانی، نقایص عضوی و ناتوانی می باشند. در اغلب مطالعات، آسیبهای اندام تحتانی شایعترین ترومای ناشی از حوادث موتورسیکلت می باشند که موجب نتایج زیان آور نیروی انسانی و مالی در کشور می شود.
روش بررسی: در این مطالعه مبتلایان به آسیب اندام تحتانی ارجاع شده به بخش ترومای اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) طی یک سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه ای برای بیماران، تکمیل و در بانک اطلاعاتی طراحی شده به همین منظور وارد شد و سپس با نرم افزار آماری 18 SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.
يافته ها: در 766 بیمار مورد مطالعه با ترومای اندام تحتانی، 92% مرد با میانگین سنی 12±25 سال بودند. بیشتر تصادفات در خیابان های درون شهری و در بین ساعات دو بعد از ظهر تا 10 شب روی داده بود. شایعترین محل شکستگی به ترتیب شیوع استخوان های ساق (تنه درشتنی)، کف پا (استخوان لیسفرانک)، زانو (کشکک)، مچ پا (قوزک خارجی)، ران (تنه) و لگن (خاجی و راموس فوقانی) بود.
نتيجه گيری: با توجه به شیوع بالای آسیب اندام تحتانی خصوصاً ساق پا در تصادف های موتور سیکلت سواران، تهیه و ساخت وسایل حفاظتی کارآمد، به خصوص گارد محافظ پاها می تواند نقش مؤثری در کاهش حوادث رانندگی و به تبع آن کاهش بار مالی ناشی از این آسیب ها ایفا کند.
- Lower limb trauma
- Motor vehicle accident
- Frequency
- Fracture
ارجاع به مقاله
مراجع
Crawford R. Trauma audit: experience in north-east Scotland. Br J Surg 1991;78(11):1362-6.
McNicholl B P, Fisher R B, Dearden C H. Transatlantic perspectives of trauma systems. Br J Surg 1993;80(8):985-7.
Rutledge R, Fakhry S, Rutherford E, Muakkassa F, Meyer A. Comparison of APACHE II, Trauma Score, and Injury Severity Score as predictors of outcome in critically injured trauma patients. Am J Surg 1994;167(6):622-3.
Mohammadfam A, Ghazizadeh A. Epidemiology of Road Traffic Causes Death in Tehran 1387.SJKUMS 2002;6(23):33-5.
Murray C J L, Lopez AD. The Global Burden of Disease: a comprehensive assessment of mortality and disability from diseases, injuries and risk factors in 1990 and projected to 2020. Cambridge, MA: Harvard University Press on behalf of the World Bank and WHO. 1996.
Kopits E, Cropper M. Traffic fatalities and economic growth. Washington, DC: World Bank, 2003. Policy research working papers No 3035.
Ahmad S, Charesaz S. Injuries resulting from motorcycle- induced trauma during two years in Shahid Motahari Clinical Center of URMIA. SJFM 2006;12(2):79-83.
Drysdale W F, Kraus J F, Frantic C E, Riggins R S. Injury Patterns in motorcycle collisions. J Trauma 1975;15(2):99-115.
Wick M, Ekkernkamp A, Muhr G. The epidemiology of multiple traumas. Chirurg 1997;(11)68:1053-8.
Hatamabadi H R, Vafaee R, Haddadi M, Abdalvand A, Soori H. Necessity of an integrated road traffic injuries surveillance system: a community-based study. Traffic Inj Prev 2011;12(4):358-62.
Javid M, Shahcheraghi G, Lahiji F A, Ahmadi A, Farhadi A, Akasheh G A. Road Traffic Injuries in Children. Iranian journal of Orthopaedic surgery 2006;4(3):1-6.
Hell W, Lob G. Common patterns of motorcycle injury. Ann Proc Assoc Adv Automot Med 1993;37:77-86.
.Araqi E, Vahedian M. Study on susceptible and damages from motorcycle accidents in Mashhad in 2005. Ofogh-e-Danesh, quarterly journal of Gonabad university of medical sciences and health services 2006;13(1):34-40.
Committee on trauma research. Injury in America: A continuing Public Health Problem. Washington DC: National Academy press; 1985.
Mackenzie E J, Morris J A Jr, Smith G S, Fahey M. Acute hospital costs of trauma in the United States: Implications for Regionalized Systems of care. J Trauma 1990;30(9):1096-101.
Ghorbani A. Epidemiology of Injuries and their Causes among Traumatic Patients Admitted into Shahid Mottahari Hospital. Gonbad-e Qabus 2008;15(1):29-34.
Hatamabadi H R, Vafaee R, Haddadi M, Abdalvand A, Soori H. Epidemiologic Study of Road Traffic Injuries by Road User Type Characteristics and Road Environment in Iran: A Community-Based Approach. Traffic Inj Prev 2012;13:1–5.
Yunesian M, Moradi A, Khaji A, Mesdaghinia A R, Zargar M. Evaluation of the effect of offender motorcyclists' penalty enforcement project on the incidence of road traffic accident injuries in Tehran. Payesh 2007;6(1)19-26.
Fernando J, Plasencia A, Ricart I, Canaleta X, Segui-Gomez M. Motor - vehicle injury Patterns in emergency-department patients in south -European urban setting. Annu Proc Assoc Adv Automot Med 2000;44:445-58.
Peek C, Braver E R, Shen H, Kraus J F. Lower extremity injuries from motorcycle crashes: a common cause of preventable injury. J Trauma 1994;37(3):358-64.
- چکیده مشاهده شده: 2687 بار
- PDF (English) دانلود شده: 357 بار
- PDF دانلود شده: 248 بار