دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 1 شماره 1 (2013)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 1 شماره 1 (2013)

تیر 2014

تعیین نوع و فراوانی آسیب‌های اندام تحتانی به دنبال ترومای ناشی از تصادفات موتورسیکلت در بیمارستان امام حسین (ع) در طی یک سال

  • Ali Arhamidoulatabadi
  • Kamran Hedari
  • Hamid Reza Hatamabadi
  • Ali Vafaei

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 1 شماره 1 (2013), 8 تیر 2014 , صفحه 26-31
https://doi.org/10.22037/meipm.v1i1.4139 چاپ شده: 2013-03-11

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: تصادفات ناشی از وسایل نقلیه موتوری از علل شایع تلفات جانی، نقایص عضوی و ناتوانی می ­باشند. در اغلب مطالعات، آسیب‌های اندام تحتانی شایع­ترین ترومای ناشی از حوادث موتورسیکلت می­ باشند که موجب نتایج زیان آور نیروی انسانی و مالی در کشور می ­شود.

روش بررسی: در این مطالعه مبتلایان به آسیب اندام تحتانی ارجاع شده به بخش ترومای اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) طی یک سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه ­ای برای بیماران، تکمیل و در بانک اطلاعاتی طراحی شده به همین منظور وارد شد و سپس با نرم افزار آماری 18 SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.

يافته­ ها: در 766 بیمار مورد مطالعه با ترومای اندام تحتانی، 92% مرد با میانگین سنی 12±25 سال بودند. بیشتر تصادفات در خیابان­ های درون شهری و در بین ساعات دو بعد از ظهر تا 10 شب روی داده بود. شایع‌ترین محل شکستگی به ترتیب شیوع استخوان ­های ساق (تنه درشت­نی)، کف پا (استخوان لیسفرانک)، زانو (کشکک)، مچ پا (قوزک خارجی)، ران (تنه) و لگن (خاجی و راموس فوقانی) بود.

نتيجه­ گيری: با توجه به شیوع بالای آسیب اندام تحتانی خصوصاً ساق پا در تصادف­ های موتور سیکلت سواران، تهیه و ساخت وسایل حفاظتی کارآمد، به خصوص گارد محافظ پاها می ­تواند نقش مؤثری در کاهش حوادث رانندگی و به تبع آن کاهش بار مالی ناشی از این آسیب ­ها ایفا کند.           

کلمات کلیدی:
  • Lower limb trauma
  • Motor vehicle accident
  • Frequency
  • Fracture
  • PDF (English)
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
Arhamidoulatabadi A, Hedari K, Hatamabadi HR, Vafaei A. تعیین نوع و فراوانی آسیب‌های اندام تحتانی به دنبال ترومای ناشی از تصادفات موتورسیکلت در بیمارستان امام حسین (ع) در طی یک سال. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 11 مارس 2013 [ارجاع شده 18 جولای 2025];1(1):26-31. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/4139
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Crawford R. Trauma audit: experience in north-east Scotland. Br J Surg 1991;78(11):1362-6.

McNicholl B P, Fisher R B, Dearden C H. Transatlantic perspectives of trauma systems. Br J Surg 1993;80(8):985-7.

Rutledge R, Fakhry S, Rutherford E, Muakkassa F, Meyer A. Comparison of APACHE II, Trauma Score, and Injury Severity Score as predictors of outcome in critically injured trauma patients. Am J Surg 1994;167(6):622-3.

Mohammadfam A, Ghazizadeh A. Epidemiology of Road Traffic Causes Death in Tehran 1387.SJKUMS 2002;6(23):33-5.

Murray C J L, Lopez AD. The Global Burden of Disease: a comprehensive assessment of mortality and disability from diseases, injuries and risk factors in 1990 and projected to 2020. Cambridge, MA: Harvard University Press on behalf of the World Bank and WHO. 1996.

Kopits E, Cropper M. Traffic fatalities and economic growth. Washington, DC: World Bank, 2003. Policy research working papers No 3035.

Ahmad S, Charesaz S. Injuries resulting from motorcycle- induced trauma during two years in Shahid Motahari Clinical Center of URMIA. SJFM 2006;12(2):79-83.

Drysdale W F, Kraus J F, Frantic C E, Riggins R S. Injury Patterns in motorcycle collisions. J Trauma 1975;15(2):99-115.

Wick M, Ekkernkamp A, Muhr G. The epidemiology of multiple traumas. Chirurg 1997;(11)68:1053-8.

Hatamabadi H R, Vafaee R, Haddadi M, Abdalvand A, Soori H. Necessity of an integrated road traffic injuries surveillance system: a community-based study. Traffic Inj Prev 2011;12(4):358-62.

Javid M, Shahcheraghi G, Lahiji F A, Ahmadi A, Farhadi A, Akasheh G A. Road Traffic Injuries in Children. Iranian journal of Orthopaedic surgery 2006;4(3):1-6.

Hell W, Lob G. Common patterns of motorcycle injury. Ann Proc Assoc Adv Automot Med 1993;37:77-86.

.Araqi E, Vahedian M. Study on susceptible and damages from motorcycle accidents in Mashhad in 2005. Ofogh-e-Danesh, quarterly journal of Gonabad university of medical sciences and health services 2006;13(1):34-40.

Committee on trauma research. Injury in America: A continuing Public Health Problem. Washington DC: National Academy press; 1985.

Mackenzie E J, Morris J A Jr, Smith G S, Fahey M. Acute hospital costs of trauma in the United States: Implications for Regionalized Systems of care. J Trauma 1990;30(9):1096-101.

Ghorbani A. Epidemiology of Injuries and their Causes among Traumatic Patients Admitted into Shahid Mottahari Hospital. Gonbad-e Qabus 2008;15(1):29-34.

Hatamabadi H R, Vafaee R, Haddadi M, Abdalvand A, Soori H. Epidemiologic Study of Road Traffic Injuries by Road User Type Characteristics and Road Environment in Iran: A Community-Based Approach. Traffic Inj Prev 2012;13:1–5.

Yunesian M, Moradi A, Khaji A, Mesdaghinia A R, Zargar M. Evaluation of the effect of offender motorcyclists' penalty enforcement project on the incidence of road traffic accident injuries in Tehran. Payesh 2007;6(1)19-26.

Fernando J, Plasencia A, Ricart I, Canaleta X, Segui-Gomez M. Motor - vehicle injury Patterns in emergency-department patients in south -European urban setting. Annu Proc Assoc Adv Automot Med 2000;44:445-58.

Peek C, Braver E R, Shen H, Kraus J F. Lower extremity injuries from motorcycle crashes: a common cause of preventable injury. J Trauma 1994;37(3):358-64.

  • چکیده مشاهده شده: 2799 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 366 بار
  • PDF دانلود شده: 276 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus