تعیین نقاط حادثهخیز تصادفات موتورسیکلت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در شهرستانهای گناباد و بجستان، شرق ایران
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 10 شماره 3 (2022),
25 دی 2022
,
صفحه 268 - 262
https://doi.org/10.22037/iipm.v10i3.38876
چکیده
سابقه و هدف: مطالعات اخیر نشان دادهاند تصادفات موتورسیکلت کشندهترین تصادفات ترافیکی جادهای هستند. تعیین نقاط این تصادفات نقش مهمی در پیشگیری از این حوادث دارد. لذا این مطالعه باهدف تعیین نقاط حادثهخیز تصادفات موتورسیکلت در شهرستانهای گناباد و بجستان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی – مقطعی و گذشتهنگر است. ابزار مطالعه پرسشنامه استاندارد طراحیشده توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران بود. دادهها و مشخصات مکانی تصادفات موتورسیکلت از این فرم استخراج گردید. برای انجام آنالیز فضایی لایه نقاط وقوع حوادث موتورسیکلت در شهرستانهای گناباد و بجستان بهوسیله نرمافزار ArcGIS 10 ترسیم گردید.
یافتهها: درمجموع در شهرستانهای گناباد و بجستان در سال 2019، تعداد 732 مورد تصادف موتورسیکلت در شهرستانهای گناباد و بجستان ثبتشده بود. 58 درصد (430 مورد) تصادفات در بخش مرکزی شهر گناباد رخداده بود. بیشترین تراکم نقاط حادثهخیز در شهر گناباد در محدوده میدان امام خمینی، خیابان ناصرخسرو، خیابان سعدی در محل تقاطع با بلوار پاسداران، بلوار طالقانی، جمعهبازار و خیابان شهدا بود. همچنین بیشترین تعداد تصادفات در شهربجستان در محدوده بلوار مطهری، بلوار شریعتی و میدان آزادی ثبتشده است.
نتیجهگیری: بیشترین تراکم نقاط حادثهخیز در بخش مرکزی شهر گناباد ثبتشده است. لذا اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با بررسی علل ریشهای وقوع تصادفات در مناطق شناساییشده ضروری به نظر میرسد. علاوه بر این آنالیز فضایی نقشههای بهدستآمده میتواند در مکانیابی پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانی و ایستگاههای پلیس مفید باشد.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Jafari M, Tabrizi A, Esmaeilzadeh MH, Zamani A. Determining of Accidental Points of Motorcycle Accidents Using Geographic Information System (GIS) in Gonabad and Bajestan Counties, North-East Iran. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2022;10(3):262-8.
- سیستم اطلاعات جغرافیایی، موتورسیکلت، تصادف، حوادث ترافیکی
ارجاع به مقاله
مراجع
Monsef Kasmayi V, Assadi P, Maleki Ziabari SM. The epidemiologic of the traffic accidents helped by EMS, Guilan 2011-2013. Scientific Journal of Forensic Medicine. 2014;20(2):55–60.
Ngari PM, Gachohi J, Ngure K. Incidence and correlates of commercial motorcycle accidents in Embu town, Kenya. Texila International Journal of Public Health. 2019;7(1):122–30.
Esmaeilzadeh MH, Mogharab M, Hosseini SMR, Bazeli J, Zamani A. Effect of pre-hospital trauma management training program on the capability of clinical decision-making in emergency medical technicians. Hayat Journal. 2019;25(2):168–78.
Shahgholi MS, Malaki A. Spatial Analysis of Motorcycle Accidents (Case study: District 6 of Tehran Municipality). Journal of Police Geography. 2019;6(24):133-60.
Hoseinian SHS, Ebrahimzadeh MH, Peivandi MT, Bagheri F, Hasani J, Golshan S, et al. Injury patterns among motorcyclist trauma patients: a cross sectional study on 4200 patients. Archives of Bone and Joint Surgery. 2019;7(4):367.
Afkhaminia F, Yazdani Charati J, Rahimi E, Mousavi Nasab N. Epidemiological Study of the Suburban Accident Mortalities Recorded in Golestan, Iran in 2015. Jorjani Biomedicine Journal. 2018;6(1):67–73.
Esmaeilzadeh MH, Ahmadi Gharaei H, Beheshti MH, Rajabloo MR. Epidemiological study of motorcycle accidents in Gonabad in 2018-2019. Journal of Surgery and Trauma. 2021;9(2):57–63.
Parvin S, Alizadeh Barzian M, Alizadeh Barzian K. An Epidemiologic Study of Traffic Accidents in Behbahan City during 2006-2014. Journal of Health Research in Community. 2017;3(3):46–57.
Mafi E, Ghanbari M, Hosseinzadeh A. The effect of implementation of the new law traffic on human hazards of accident in roads of north Khorasan province. Strategic Research on Social Problems in Iran University of Isfahan. 2016;4(3):51–68.
Shaira H, Naik PR, Pracheth R, Nirgude AS, Nandy S, Hiba MM, et al. Epidemiological profile and mapping geographical distribution of road traffic accidents reported to a tertiary care hospital, Mangaluru using quantum geographic information system (QGIS). Journal of Family Medicine and Primary Care. 2020;9(7):3652-56.
Beheshti MH, Amkani M, Zamani A, Tabrizi A, Jafari M. Investigating the Prevalence and Etiology of Accidents Recorded at Emergency Management Center of Gonabad City Using the Pareto Chart in 2018. The Horizon of Medical Sciences. 2020;27(1):48–61.
Bigdeli M, Khorasani-Zavareh D, Mohammadi R. Pre-hospital care time intervals among victims of road traffic injuries in Iran. A cross-sectional study. BMC Public Health. 2010;10(1):1–7.
Mueller BA, Rivara FP, Lii SM, Weiss NS. Environmental factors and the risk for childhood pedestrian-motor vehicle collision occurrence. American Journal of Epidemiology. 1990;132(3):550–60.
Wier M, Weintraub J, Humphreys EH, Seto E, Bhatia R. An area-level model of vehicle-pedestrian injury collisions with implications for land use and transportation planning. Accident Analysis & Prevention. 2009;41(1):137–45.
Green J, Muir H, Maher M. Child pedestrian casualties and deprivation. Accident Analysis & Prevention. 2011;43(3):714–23.
Hashimoto T. Spatial analysis of pedestrian accidents. 2005;
Saadat S, Rahmani K, Moradi A, ad-Din Zaini S, Darabi F. Spatial analysis of driving accidents leading to deaths related to motorcyclists in Tehran. Chinese Journal of Traumatology. 2019;22(03):148–54.
Soori H, Moradi Ali. Accident black spots of motor vehicle crash resulting in injury and death in suburban and rural of Tehran province using a geographic information system.Payesh. 2016;15(2):131-42.
Anderson TK. Kernel density estimation and K-means clustering to profile road accident hotspots. Accident Analysis & Prevention. 2009;41(3):359–64.
Wang Y, Kockelman KM. A Poisson-lognormal conditional-autoregressive model for multivariate spatial analysis of pedestrian crash counts across neighborhoods. Accident Analysis & Prevention. 2013;60:71–84.
Sebert Kuhlmann AK, Brett J, Thomas D, R. Sain S. Environmental characteristics associated with pedestrian–motor vehicle collisions in Denver, Colorado. American Journal of Public Health. 2009;99(9):1632–7.
Siddiqui C, Abdel-Aty M, Choi K. Macroscopic spatial analysis of pedestrian and bicycle crashes. Accident Analysis & Prevention. 2012;45:382–91.
Meng S, Cernicchi A, Kleiven S, Halldin P. High-speed helmeted head impacts in motorcycling: A computational study. Accident Analysis & Prevention. 2020;134:105297.
- چکیده مشاهده شده: 172 بار
- pdf 6 دانلود شده: 153 بار