تبیین تجارب نیاز های ایمنی مصدومان دوچرخه سوار بستری در مرکز آموزشی- درمانی پور سینا گیلان در سال 1400
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 10 شماره 3 (2022),
25 December 2022
,
صفحه 209 - 198
https://doi.org/10.22037/iipm.v10i3.37330
چکیده
سابقه و هدف: در مطالعات کمی نشان دادهشده که دوچرخه سواران در سراسر جهان نگرش ها و درک متفاوتی از نیازهای ایمنی دارند. لذا در این مطالعه می خواهیم تجارب دوچرخه سواران مصدوم در مورد نیازهای ایمنیبخش در یک مطالعه کیفی بررسی کنیم. هدف تبیین تجارب مصدومان دوچرخه سوار بستری در مرکز آموزشی- درمانی پور سینا گیلان از نیازهای ایمنی در سال 1400 بود.
روش کار: این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکتکنندگان، دوچرخه سواران مرد یا زن بالای 18 سال بودند که در حین دوچرخهسواری دچار آسیب از نوع تصادف یا سقوط شده و به یک یا بیشتر از یک اعضا و اندام آنها آسیب واردشده بود. اکسل مشخصات این مراجعهکنندگان از سیستم ثبت مرکز تحقیقات تروما جادهای گیلان اخذ شد و با مشارکتکنندگان ارتباط تلفنی برقرار شد. بیست نفر با ویژگیهای متنوع ازنظر سن، جنس در مطالعه گنجانده شدند.
یافتهها: تجارب دوچرخه سواران از نیازهای ایمنی شامل نه طبقه بود : قانونمند کردن دوچرخهسواری، برگزاری دوره های آموزشی، نظارت بر دوچرخهسواری، رعایت اصول دوچرخهسواری، مجهز بودن به تجهیزات ایمنی، حق داشتن مسیر انحصاری، بازنگری مسیرهای انحصاری، ایجاد حس امنیت، و ایجاد آرامش در بانوان دوچرخهسوار.
نتیجهگیری: مسئولین امر باید سعی نمایند به نیازهای ایمنی این گروه توجه نمایند و عواملی که در تجارب این مصدومان ایمنیبخش بیانشده بود را تا حد ممکن فراهم نمایند تا به این کاربران احساس آرامش و امنیت بدهند.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Sedaghati Voshme Saraei F, Khodadadi-Hassankiadeh N, Kouchakinejad-Eramsadati L, Homaie Rad E, Yousefzadeh-Chabok S. Explaining the Experiences of the Safety Needs of Injured Cyclists Hospitalized in the Educational- Therapeutic Center of Poursina in Guilan in 2021. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2022;10(3):198-09.
- تجارب، دوچرخه سواری، ایمنی، آسیب
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Šťastná M, Vaishar A, Zapletalová J, Ševelová M. Cycling: A benefit for health or just a means of transport? Case study Brno (Czech Republic) and its surroundings. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2018;55:219-33.
3. Celis-Morales CA, Lyall DM, Welsh P, Anderson J, Steell L, Guo Y, et al. Association between active commuting and incident cardiovascular disease, cancer, and mortality: prospective cohort study. bmj. 2017;357:j1456.
4. Goddard T, McDonald A, Alambeigi H, Kim A, Anderson B. Unsafe bicyclist overtaking behavior in a simulated driving task: The role of implicit and explicit attitudes. Accident Analysis & Prevention. 2020;144:105595.
5. Liu J, Khattak AJ, Li X, Nie Q, Ling Z. Bicyclist injury severity in traffic crashes: A spatial approach for geo-referenced crash data to uncover non-stationary correlates. Journal of safety research. 2020;73:25-35.
6. Carvajal GA, Sarmiento OL, Medaglia AL, Cabrales S, Rodríguez DA, Quistberg DA, et al. Bicycle safety in Bogotá: A seven-year analysis of bicyclists’ collisions and fatalities. Accident Analysis & Prevention. 2020;144:105596.
7. Liu J, Khattak AJ, Li X, Nie Q, Ling Z. Bicyclist injury severity in traffic crashes: A spatial approach for geo-referenced crash data to uncover non-stationary correlates. Journal of Safety Research. 2020.
8. Martínez-Ruiz V, Jiménez-Mejías E, Amezcua-Prieto C, Olmedo-Requena R, Luna-del-Castillo JdD, Lardelli-Claret P. Contribution of exposure, risk of crash and fatality to explain age- and sex-related differences in traffic-related cyclist mortality rates. Accident Analysis & Prevention. 2015;76:152-8.
9. Høye AK, Johansson O, Hesjevoll IS. Safety equipment use and crash involvement among cyclists – Behavioral adaptation, precaution or learning? Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2020;72:117-32.
10. Sadeghi Bazargani H, Vahidi RG, Abhari AA. Predictors of Survival in Motor Vehicle Accidents Among Motorcyclists, Bicyclists and Pedestrians. Trauma Mon. 2017;22(2).
11. Shams Vahdati S, Rajaei Ghafouri R, Razavi S, Mazouchian H. Bicycle-Related Injuries Presenting to Tabriz Imam Reza Hospital, Iran. Trauma Mon. 2016;21(2):e20856-e.
12. Askari M, Rahimi M. A Survey for measuring social acceptability of cycling in metropolises, case study: Tehran metropolis. Journal of Applied Sociology. 2017;28(1):185-206.
13. Kraemer JD, Roffenbender JS, Anderko L. Helmet wearing among users of a public bicycle-sharing program in the District of Columbia and comparable riders on personal bicycles. American journal of public health. 2012;102(8):e23-e5.
14. Namgung M, Jun H-J. The influence of attitudes on university bicycle commuting: Considering bicycling experience levels. International journal of sustainable transportation. 2019;13(5):363-77.
15. Stamatiadis N, Cafiso S, Pappalardo G, editors. A comparison of bicyclist attitudes in two urban areas in USA and Italy. The 4th Conference on Sustainable Urban Mobility; 2018: Springer.
16. Nikoukheslat S, Badri Aazarin Y, Shahin A, Fathollahi S, Faridfathi M. Assessment of current situation and the effectiveness of cycling express lanes in Tabriz. 2017.
17. RAZAVI SM, BASHTANI A, ZARGHANI S, TABARRAIE Y. A survey on prevalence of musculoskeletal disorders and associated risk factors among Sabzevarian farmers in 2011. 2014.
18. Barusch A, Gringeri C, George M. Rigor in qualitative social work research: A review of strategies used in published articles. Social Work Research. 2011;35(1):11-9.
19. Wang X, Chen J, Quddus M, Zhou W, Shen M. Influence of familiarity with traffic regulations on delivery riders’ e-bike crashes and helmet use: Two mediator ordered logit models. Accident Analysis & Prevention. 2021;159:106277.
20. Ducheyne F, De Bourdeaudhuij I, Lenoir M, Cardon G. Does a cycle training course improve cycling skills in children? Accident Analysis & Prevention. 2013;59:38-45.
21. Buhler T, Comby E, Vaudor L, von Pape T. Beyond ‘good’ and ‘bad’ cyclists. On compensation effects between risk taking, safety equipment and secondary tasks. Journal of Transport & Health. 2021;22:101131.
22. Robartes E, Chen TD. The effect of crash characteristics on cyclist injuries: An analysis of Virginia automobile-bicycle crash data. Accident Analysis & Prevention. 2017;104:165-73.
23. Asgarzadeh M, Fischer D, Verma SK, Courtney TK, Christiani DC. The impact of weather, road surface, time‐of‐day, and light conditions on severity of bicycle‐motor vehicle crash injuries. American journal of industrial medicine. 2018;61(7):556-65.
24. Ding H, Sze N, Li H, Guo Y. Effect of London cycle hire scheme on bicycle safety. Travel behaviour and society. 2021;22:227-35.
25. Matyas M. Opportunities and barriers to multimodal cities: Lessons learned from in-depth interviews about attitudes towards mobility as a service. European Transport Research Review. 2020;12(1):1-11.
26. Wang K, Akar G. The perceptions of bicycling intersection safety by four types of bicyclists. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2018;59:67-80.
27. Gutiérrez M, Cantillo V, Arellana J, Ortúzar JdD. Estimating bicycle demand in an aggressive environment. International Journal of Sustainable Transportation. 2021;15(4):259-72.
28. Shaw C, Russell M, Keall M, MacBride-Stewart S, Wild K, Reeves D, et al. Beyond the bicycle: Seeing the context of the gender gap in cycling. Journal of Transport & Health. 2020;18:100871.
29. Goodman A, Aldred R. Inequalities in utility and leisure cycling in England, and variation by local cycling prevalence. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2018;56:381-91.
30. Blake O. Women on Two-Wheels.
- چکیده مشاهده شده: 67 بار
- pdf 1 دانلود شده: 46 بار