• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه
    • ارسال مقاله
    • راهنمای فراخوان خودکار شناسه ارکید
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • اطلاعیه‌ها
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 9 شماره 4 (1400)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

شاپا: 2345-2455

دوره 9 شماره 4 (1400)

بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل ونقل جاده ای کشور

  • پریسا بازدار اردبیلی
  • پیمان پژمان زاد

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 9 شماره 4 (1400), , صفحه 263 - 255
https://doi.org/10.22037/iipm.v9i4.34147 چاپ شده 22 February 2022

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: سهم کم حمل‌ونقل ریلی نسبت به کل حمل‌ونقل کشور نشان می‌دهد که اکثر سفرهاي برون‌شهری با استفاده از جاده‌ها صورت می‌گیرد. این موضوع باعث شده که شاهد تبعات منفی زیادی ازجمله افزایش تصادفات، خسارات و تلفات در راه‌ها باشیم. بر این اساس موضوع کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی بدون در نظر گرفتن نقش سهم حمل‌ونقل ریلی، منطقی به نظر نمی‌رسد. هدف این مقاله بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای کشور  طی سال‌های 98-1380 بود.


روش بررسی: ابتدا روش تحقیق و داده‌های آماری مورداستفاده بررسی شد و سپس اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت نقش حمل‌ونقل ریلی در کاهش سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای کشور موردبررسی قرار گرفت. بدین منظور با جمع‌آوری داده‌های سالانه و با بهره‌گیری از الگوی اقتصادسنجی خود رگرسیون با وقفه گسترده و الگوی تصحیح خطا به کمک نرم‌افزار EVIEWS10، به تخمین مدل و تفسیر نتایج پرداخته شد.


یافته‌ها: نتایج نشان داد که هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت با افزایش ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل ریلی، تعداد سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش یافت، به‌طوری‌که اگر یک درصد ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل ریلی افزایش یابد، سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای در کوتاه‌مدت و بلندمدت به ترتیب به میزان 0/12 درصد و 0/249 درصد کاهش می‌یابد.  همچنین با افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه کشور، تعداد سوانح حمل نقل جاده‌ای کاهش می‌یابد. ضمناً نتایج نشان داد که با افزایش ضریب جینی، جمعیت کل کشور و نیز طول جاده‌های کشور، تعداد سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش یافت. دست‌آخر با توجه به ضريب تصحيح خطا در مدل ECM می‌توان بيان كرد که سرعت تعديل به سمت مقدار تعادلي و بلندمدت مناسب بوده، به‌طوری‌که در هر دوره حدود 0/51 خطاي عدم تعادل تعديل گرديده و مقدار كوتاه‌مدت به سمت مقدار تعادلي و بلندمدت خود به‌صورت نمایی ميل می‌کند.


نتیجه‌گیری: نتايج به‌دست‌آمده از يافته‌هاي پژوهش حاكي از آن است كه هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت با افزایش ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل ریلی و تولید ناخالص داخلی، تعداد سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش می‌یابد. همچنین با افزایش ضریب جینی، جمعیت کل کشور و نیز طول جاده‌های کشور، تعداد سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش می‌یابد. نتایج این تحقیق می‌تواند برای سیاست‌گذاری در وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و وزارت کشور مؤثر باشد.


How to cite this article: Bazdar Ardebili P, Pejmanzad P. Investigating the Relationship between Macroeconomic Variables in Reducing Road Trasport Accidents in Iran. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2021;9(4):255-63.

کلمات کلیدی:
  • حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقل جاده‌ای، سوانح جاده‌ای، الگوی اقتصادسنجی خود رگرسیون با وقفه گسترده
  • pdf 3

ارجاع به مقاله

1.
بازدار اردبیلیپ, پژمان زادپ. بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل ونقل جاده ای کشور . Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 22 فوریه 2022 [ارجاع شده 24 ژوئن 2022];9(4):263 -255. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/34147
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Nikoo N, Tavakoli Kashani A. Evaluation of Trends in the Share of Rail Transportation and Road Fatality. Road Scientific Quarterly.2016; 24(87):115-22.

IT Office, Statical Yearbook of Road Maintenance & Transportation Organization in 2019 years, Deputy Planning, Road Maintenance & Transportation Organization, Ministry of Road & Urban Development, 2019.

Deputy of Transport Planning and Economics, Statistical Yearbook of Rail Transportation of the Country in 2019, the Railways of the Islamic republic of IRAN, Ministry of Roads and Urban Development,2019.

Nikoo N, Tavakoli Kashani A. Relationship Analysis between the Share of Rail Transportation and Road Accidents and Fatalities. The 12th International Conference on Traffic and Transportation Engineering. 2012.

Bazdar ardebili P, Pejmanzad P. The Role of Road Crashes on the Growth of Value Added in Transport Sector. Journal of safety promotion and injury prevention, 2016; 1(4): 25-32.

Kazemian GH.R., Rasooli A., Rafipoor S. The Advantages of Rail Transport Compared to road Within the City, Based on a Sustainable Development Approach, Case Study Tehran Metro Line4. Research and Urban Planning. 2016; 23(6);77-94.

Samimi A , Rahimi E, Amini H. R. A Disaggregate Analysis of Rail-Truck Mode Choice Behaviors for Freight hipments in Iran and their Environment Effects. Amirkabir Journal of Civil Engineering. 2018;50(3):159-62.

Bazdar-Ardabily P, Pejmanzad P. Investigating the Causality Relationship between the Development of Road Transport and Accidents in the Country. J Saf Promot Inj Prev. 2021; 8(4):238-46.

TRINCA, G W. Johnston, I R. Campbell, B J. HAIGHT, F A. KNIGHT, P R. Mackay, G M. McLean, A J. Petrucelli, E. Reducing Traffic Injury- A Global Challenge, British Journal of Surgery.1989: 76(5):528.

Scuffham,P.A. Langley, J.D. A model of traffic crashes in New Zealand. 2002;34(5): 673-687.

Anbarci, N. Escaleras, M. Register, C. Traffic Fatalities: Does Income Inequality Create an Externality?. Canadian Economics Association, 2009;1:244-266.

kaghazian, S. Assistant Professor, Faculty member of Islamic Azad University, Firoozkuh Branch- Economic Department, Iran. Journal of Transportation Research, 2019; 16(1): 307-19.

Bazdar Ardebil P, Pejmanzad P. Economic Growth, Energy Consumption, Environmental Pollution: Case study of Iran Rail Transportation, Road Quarterly.2019;96(3):189-98.

National Accounts of Iran. 2019. central bank of Iran. Available at: URL: http://www.cbi.ir/simplelist/2054.aspx. Accessed May 1, 2019.

Statistical Center of Iran. 2019. Available at: URL: https://www.amar.org.ir/

Aflatonian A. Statistical analysis with EViews in accounting research and financial management, Termeh Publications. 2016. 306 Pages.

  • چکیده مشاهده شده: 48 بار
  • pdf 3 دانلود شده: 34 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
دسترسی سریع
  • زمینه و حیطه فعالیت مجله
  • سیاست های انتشار
  • راهنمای نویسندگان
  • هیئت تحریریه
  • همتراز داوری
  • ارسال مقاله
  • الزامات اخلاقی
  • آمار مجله
  • نمایه ها
  • تماس با ما
زبان
  • فارسی
  • English
واژگان کلیدی
اطلاعات
  • برای نویسندگان
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

طراحی پوسته توسط سیناوب