آموزش ارتقا ايمني کارگران و کاهش حوادث کاري در کارگاههاي ساختماني
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 7 شماره 4 (2020),
27 خرداد 2020
,
صفحه 198 - 192
https://doi.org/10.22037/meipm.v7i4.30701
چکیده
سابقه و هدف: مطالعات نشان ميدهد كه حدود نود درصد حوادث ناشي از كار در کارگاههاي ساختماني به علت رفتارهاي غير ايمن، روي ميدهد. مهمترين راه براي دستيابي به ايمني کامل در فعاليتهاي مختلف ساختماني و ارتقاء فرهنگ ايمني، آموزش كارگران درزمينه ايمني و بهداشتکار ميباشد. لذا بررسي و ارائه آموزش اثرگذار، بهعنوان مهمترين وسيله كاهش هزينههاي مادي و انساني حوادث و بيماريهاي شغلي، داراي اهميت فوقالعاده ميباشد. هدف اصلي تحقيق حاضر، ارائه آموزش اثرگذار ايمني در کارگاههاي ساختماني است.
روش بررسي: بهمنظور انجام اين تحقيق از رويکرد مطالعات کيفي با استفاده از مصاحبههاي نيمه ساختاريافته استفاده شد. نمونهگيري هدفمند با 20 مشارکتکننده صورت گرفت که بهمنظور تحليل دادههاي بهدستآمده از مصاحبهها، از روش تحليل محتواي گرانيهيم استفاده شد.
يافتهها: شش مرحله جهت آموزش اثرگذار براي ارتقاي ايمني کارگران در کارگاههاي ساختماني مشتمل بر نيازسنجي آموزشي، جلب حمايت، تعيين اهداف و محتواي مطالب آموزشي، انتخاب روشهاي آموزشي، اجراي يک جلسه آموزشي و مرحله ارزشيابي و پيگيري به دست آمد.
نتيجهگيري: بهمنظور ارتقا ايمني کارگران ضروري است که در اولين گام، نيازهاي آموزشي آنها سنجيده شده و آموزش آنها بهصورت مرحلهاي انجام شود. علاوه بر اين در فرآيندهاي آموزشي کارگران، تبادل و تعامل بين آموزشگيرندگان و آموزشدهنده حياتي است.
How to cite this article: Rezaei Ashtiani S, Mahdinejad J. Training to Improve Workers' Safety and Reduce Work Accidents in Construction Sites. J Saf Promot Inj Prev. 2020; 7(4):192-98.
- آموزش، ايمني، کارگران، حوادث کاري
ارجاع به مقاله
مراجع
Kiani F, Samavatian H, Pourabdian S. Safety Training, Perceived Organizational Support For Safety And Safety-Related Events. Iranian Journal Of Management Sciences. 2011;5(20):89-110.
Ahmadvand A, Pourasghari H, Pilevari S, Tofighi S, Jamshidi H, Hadadgar A, et al. The World Health Report 2000: Health Systems: Improving Performance World Health Organization: Ibn Sina press; 2004.
Yule S, Flin R, Murdy A. The role of management and safety climate in preventing risk-taking at work. International Journal of Risk Assessment and Management. 2007;7(2):137-51.
Jafari M, Gharari M, Kalantari S, Omidi L, Ghaffari M, Asadolah Fardi G. The Influence of Safety Training on Improvement in Safety Climate in Construction Sites of a Firm. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;2(4):257-64.
Cohen A, Colligan MJ, Sinclair R, Newman J, Schuler R. Assessing occupational safety and health training. Cincinnati, OH: National Institutes of Health. 1998:1-174.
Kiani F, Khodabakhsh M. The role of supervisor in effectiveness of safety training session and changing employees’ attitudes toward safety issues. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;3(1):56-49.
Faigenbaum AD, Myer GD. Resistance training among young athletes: safety, efficacy and injury prevention effects. British journal of sports medicine. 2010;44(1):56-63. [pubmed]
Saleh TA. Testing the effectiveness of visual aids in chemical safety training. Journal of Chemical Health & Safety. 2011;18(2):5-10.
Prais SJ, Prais SJ. Productivity, Education and Training: Facts and Policies in International Perspective: Cambridge University Press; 1995.
Cole BL, Parker Brown M. Action on worksite health and safety problems: A follow- up survey of workers participating in a hazardous waste worker training program. American journal of industrial medicine. 1996;30(6):730-43. [pubmed]
Lorriman J, Kenjo T. Japan’s Winning Margins. Management, Training, and Education: ERIC; 1994.
Rafiei far S, Demari B. Comprehensive system of education and health promotion in the workplace: Department of Communications and Health Education; 2006.
Beshlide K. The investigation of personality, cognitive, and organizational life-physical variables as predictors of taking-accident in workers’ one company in Ahvaz: Thesis]. Ahvaz: Shahid Chamran University, Faculty of Science and Psychology; 2006.
Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today. 2004;24(2):105-12. [pubmed]
Rothstein R, Jacobsen R. The goals of education. Phi delta kappan. 2006;88(4):264-72.
Hale AR. Is safety training worthwhile? Journal of Occupational Accidents. 1984;6(1-3):17-33.
Ricci F, Chiesi A, Bisio C, Panari C, Pelosi A. Effectiveness of occupational health and safety training. Journal of Workplace Learning. 2016;28(6):355-77.
Robson LS, Stephenson CM, Schulte PA, Amick III BC, Irvin EL, Eggerth DE, et al. A systematic review of the effectiveness of occupational health and safety training. Scandinavian journal of work, environment & health. 2012;38(3):193-208. [pubmed]
Eurich NP. The Learning Industry. Education for Adult Workers: ERIC; 1990. 309 p.
Heckman J. Assessing Clinton’s program on job training, workfare, and education in the workplace. National Bureau of Economic Research; 1993.
Honig MI. New directions in education policy implementation: Suny Press; 2006.
Marrocco MM. Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults. Canadian Journal of University Continuing Education. 2009;35(1):67-9.
Brunette MJ. Development of educational and training materials on safety and health: Targeting Hispanic workers in the construction industry. Family & community health. 2005 Jul 1;28(3):253-66. [pubmed]
- چکیده مشاهده شده: 1928 بار
- PDF دانلود شده: 235 بار