شناسايي و اولويتبندي عوامل مؤثر در تصادفات جرحي تقاطعهاي چهارشاخه چراغدار (مطالعه موردي: شهر اصفهان)
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 7 شماره 2 (2019),
20 دی 2020
,
صفحه 122 - 106
https://doi.org/10.22037/meipm.v7i2.30060
چکیده
سابقه و هدف: جراحات و صدمات حاصل از تصادفات ترافيکي در راهها به يک معضل جهاني تبديل شده است. طبق آمار بخش قابل توجهي از تصادفات به دليل همگرا شدن جريانهاي ترافيکي در تقاطعها رخ ميدهد. هدف پژوهش حاضر، بررسي عوامل مؤثر بر ايمني تقاطعها و ارزيابي آنها و ارائه مدلهاي آماري براي پيشبيني تصادفات و در نهايت ارائه راهکارهايي براي ايمني تقاطعها و کاهش افراد جراحت ديده در تقاطعها است.
روش بررسي: براي تعيين عوامل مؤثر و پيشبيني تعداد تصادفات جرحي براساس پارامترهاي ترافيکي، هندسي و خصوصيات وسايل کنترل ترافيک، از مدلهاي آماري در سه خانواده لگ خطي پوآسون، لگ خطي دوجملهاي منفي و مدل خطي استفاده شد. مدلسازي و تحليل دادهها در اين تحقيق بر اساس نرم افزار SPSS و اکسل انجام شد. مناسب بودن برازش مدل از طريق دويانس/ درجه آزادي و X2 پيرسون/ درجه آزادي کنترل گرديد.
يافتهها: طبق يافتهها به ترتيب کاهش حجم عبوري به ميزان 37/190%، وجود خط گردش به راست ويژه به ميزان 06/52%، وجود دوربين به ميزان 09/27%، افزايش طول خط گردش به راست ويژه به ميزان 06/1% سبب کاهش تصادفات ميشوند. چنانچه عرض ميانه در شاخه تقاطع يک متر افزايش يابد فراواني تصادفات جرحي 02/2% افزايش خواهد يافت. به ازاي افزايش هر خط به تقاطع فراواني تصادفات جرحي به ميزان 05/18% افزايش خواهد يافت. اگر دو تقاطع داراي شرايط کاملاً يکسان باشند و فقط تعداد فازهاي آنها متفاوت باشد، تقاطعي که داراي دو فاز است نسبت به تقاطع داراي سه فاز، کاهش تصادفات آن به ميزان 649/35% خواهد بود. بنابراين لازم است در خصوص کاهش تصادفات با اولويت بيان شده، اقدامات مناسب انجام شود.
نتيجهگيري: طبق نتايج، مدل پواسون نسبت به مدل دوجملهاي منفي از عملکرد و دقت بهتري برخوردار است. همچنين مشخص شد 7 متغير بيان شده در بالا بر ايمني تقاطعها تأثير دارد که پيشنهاد ميشود در برنامههاي ايمنسازي شهري مورد توجه قرارگيرد.
How to cite this article:
Aboutalebi Esfahani M, Rahimi AM, Saeidi S. Identifcation and Prioritization of Effective Parameters in Injury-Causing Accidents at FourLane Intersections (Case study: Isfahan City). J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(2):106 -22.
- تصادفات جرحي
- تقاطعهاي چراغدار
- مدل لگاريتم خطي پوآسون
- مدل لگاريتم خطي دوجملهاي منفي
- مدل خطي
ارجاع به مقاله
مراجع
Zarei E, Dormohammadi A. Accidents analysis in a disaster and emergency medical management center. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;3(3):191-8.
Hosseininezhad F, Makui A, Tavakkoli-Moghaddam R. Hub Location Modeling of the Relief Chain in Emergency Management Based on the Needs of the Injured of Road Accidents. Journal of Transportation Research. 2018;15(3):321-35.
Ahadi M, Hassanpour M, Bashiri P, Bashiri P. Strategies to promote safety to prevent pedestrian accidents in the city of Qazvin. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2017;4(3):143-50.
Babagoli R, Ameli A, Gholamrezatabar AA, Paydar A. Presenting Model of Intensity Estimation of Vehicle Accidents Using Accident Data (Case Study: Babol-Ganj Afrooz Road). Journal of Transportation Research. 2019;16(4):1-14.
Abdolahi R, Haghshenas H, Rikhtehgaran R. Modeling of the Impact of Geometric Design, Topography and Road Access in Rural Road Accidents by Factor Analysis and Generalized Linear Regression (Case Study: Ways of Kerman Province). Quarterly Journal of Transportation Engineering. 2019;11(1):1-20.
Himes S, Eccles K, Peach K, Monsere CM, Gates TJ. Estimating the safety effects of intersection sight distance at unsignalized intersections. Transportation research record. 2016;2588(1):71-9.
Moradi A, Gilasi HR, Hasani J. Evaluation of Knowledge, Attitude and Practice of Motorcyclist drivers regarding driving laws in Kashan. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;3(3):175-84.
Moslem B, Movahedi Sobhani F, Saghei A. Identifying Effective Factors and Predicting Road Accidents Using Data Mining Approaches (Case Study of Tehran-Qom). Quarterly Journal of Transportation Engineering. 2019;10(4):867-85.
National Highway Traffic Safety Administration. Traffic Safety Facts, 2010 Data: Young Drivers. Annals of emergency medicine. 2014;64(4):413. [pubmed]
Isfahan Comprehensive Studies of Transportation. Recognition the current status, checking the problems, and suggesting the macro-solutions for urban transportation safety in Isfahan. 2015.
Lord D, Washington SP, Ivan JN. Poisson, Poisson-gamma and zero-inflated regression models of motor vehicle crashes: balancing statistical fit and theory. Accident Analysis & Prevention. 2005;37(1):35-46. [pubmed]
kaghazian S. Investigating the Effect of Human Development on the Shadow Price of Road Accidents in Iran. Journal of Transportation Research. 2019;16(1):307-19.
Haghighi FR, Karimi Maskoni E. Assessment of Various Hot Spot Identification Methods Based on Field Investigation. Journal of Transportation Research. 2018;15(4):81-95.
Lord D, Mannering F. The statistical analysis of crash-frequency data: a review and assessment of methodological alternatives. Transportation research part A: policy and practice. 2010;44(5):291-305. [Scopus]
Chin HC, Quddus MA. Applying the random effect negative binomial model to examine traffic accident occurrence at signalized intersections. Accident Analysis & Prevention. 2003;35(2):253-9. [pubmed]
Strauss J, Miranda-Moreno LF, Morency P. Multimodal injury risk analysis of road users at signalized and non-signalized intersections. Accident Analysis & Prevention. 2014;71:201-9. [pubmed]
Mitra S, Washington S. On the significance of omitted variables in intersection crash modeling. Accident Analysis & Prevention. 2012;49:439-48. [pubmed]
Roshandeh AM, Agbelie BR, Lee Y. Statistical modeling of total crash frequency at highway intersections. Journal of traffic and transportation engineering (English edition). 2016;3(2):166-71. [Scopus]
Sirivadidurage SPK. Disaggregate models to examine signalized intersection crash frequencies. 2006.
Wang Y, Nihan N. Quantitative analysis on angle-accident risk at signalized intersections. InWorld Transport Research, Selected Proceedings of the 9th World Conference on Transport Research (in print) 2001 Jul 22.
Nassiri H, Moshfegh Mojarad M. Identification Of Accident Hazard Index For Urban Intersections And Rural Highways In Iran. Sharif Journal Of Civil Engineering. 2006; 22(35):23-33.
Pernia JC, Lu JJ, Weng MX, Xie X, Yu Z. Development of models to quantify the impacts of signalization on intersection crashes. 2002.
Hauer E, Harwood D, Council F, Griffith M. Estimating safety by the empirical Bayes method: a tutorial. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2002(1784):126-31.
Ayati E, Zakeri Sardaroodi JA, Sadeghi A. Accident Severity Model For Iran Railway-Highway Grade Crossings. Sharif Journal of Civil Engineering. 2012;Volume 2-28(2):3-11.
Naghdizadeh MR, Chaichi Motlagh, M., Yazdanpanah, H. and Abedini, M. A prediction model for accidents in Tehran squares. 13th Conference on Traffic and Transportation Engineering; Tehran, Iran: Tehran municipality; 2013.
Ghasemi Noghabi M, and Ayati, E. Prediction models of all kinds of damaging accidents in urban stop-lighted 4-way intersections. 10th Conference on Traffic and Transportation Engineering; Tehran, Iran: Tehran municipality; 2011.
Himes S, Gross F, Eccles K, Persaud B. Multistate safety evaluation of intersection conflict warning systems. Transportation research record. 2016;2583(1):8-16.
Anselin L. Appendix C: Ordinary Least Square and Poisson Regression Models. 2002.
Tay R. A random parameters probit model of urban and rural intersection crashes. Accident Analysis and Prevention. 2015;84:38-40.
Afandizadeh S, Ahmadi Nejad M. Comparison of the Results of Statistical Models and Neural Networks Models in Prediction of the Number of Accidents at Intersections. Journal of Transportation Research. 2008;4(4): 339-55.
- چکیده مشاهده شده: 212 بار
- PDF دانلود شده: 119 بار