شناسايي و تحليل فضايي نقاط حادثه خيز ترافيکي در سطح شهر قم
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 8 شماره 2 (1399),
13 September 2020
,
صفحه 108 - 97
https://doi.org/10.22037/meipm.v8i2.27776
چکیده
سابقه و هدف: سوانح رانندگي همواره تهديدي براي زندگي عموم شهروندان محسوب ميشود. اغلب اين سوانح، در موقعيتهاي مشخصي در سطح شهرها به وقوع ميپيوندد. شناسايي چنين نقاطي بهعنوان نخستين و مهمترين اقدام در فرايند مديريت ايمني راههاي درونشهري به شمار ميآيد. شهر قم ازجمله شهرهايي است که به سبب وقوع تصادفات متعدد در رديف سانحه خيزترين شهرهاي کشور شناخته ميشود. بهطوريکه سالانه بيش از پنج هزار فقره تصادف در سطح اين شهر به ثبت ميرسد. مطالعه با هدف شناسايي و تحليل فضايي نقاط حادثهخيز ترافيکي شهر قم انجام شد.
روش بررسي: مطالعه با استفاده از دو روش کتابخانهاي و ميداني براي گردآوري دادههاي موردنياز اجرا شد. از منابع کتابخانهاي براي مباني و چارچوب نظري تحقيق بهره گرفتهشد و در بخش تعيين مسيرها و نقاط حادثهخيز شهر قم از اطلاعات ميداني (شامل اطلاعات ارائهشده تصادفات توسط پليس راهور و پزشکي قانوني استان قم براي سالهاي 1395 تا 1397 و همچنين پيمايش ميداني جهت تدقيق محل تصادفات) استفاده شد. بهمنظور تحليل دادهها از روش ضريب شدت تصادفات و از آزمون تخمين تراکم کرنل در سيستم اطلاعات جغرافيايي با استفاده از نرم افزارهاي ArcGIS براي شناسايي نقاط حادثهخيز در سطح معابر شهر قم استفاده شد.
نتايج: يافتههاي بخش اول نشان داد؛ اغلب تصادفات در فصول گرم سال (5/29 درصد)، در روزهاي شنبه و سهشنبه (2/32 درصد) و همچنين ساعات پاياني روز و آغازين شب (5/25 درصد) رخ ميداد. در ميان وضعيت تصادفات بررسيشده موتورسيکلتها (3/46 درصد) بيشترين آمار تصادفات را به خود اختصاص دادند. به لحاظ موقعيت مکاني تصادفات، معابر اصلي منطقه 4 شهر قم شامل بلوارهاي الغدير (با ضريب 127/3)، جمهوري اسلامي (ضريب 082/2)، محمدامين (ضريب 009/1) و خيابان شهيد صدوقي (ضريب 432/1) بهعنوان سانحه خيرترين بلوارهاي شهر قم بود. همچنين عدم توجه به جلو (8/24 درصد) نيز مهمترين عامل بروز تصادفات به شمار ميآيد.
نتيجهگيري: بهطورکلي تمامي دوربرگردانها و تقاطعهاي موجود در سطح مسيرهاي حادثهخيز، مسيرهاي ويژه اتوبوسهاي تندرو، ميدانها نيازمند مطالعات فني و اصلاح وضعيت است.
How to cite this article: Isalou SH, Fanni Z. Identification and Spatial Analysis of Crashs Points in Qom City. J Saf Promot Inj Prev. 2020; 8(2):97-108.
- ايمني; نقاط حادثه خيز; سوانح ترافيکي; تحليل هاي فضايي; شهر قم
ارجاع به مقاله
مراجع
Hassan Ziari PMB. Identification of accident hotspots and ranking the level of safety of non-level urban intersections. Rahvar Quarterly. 2015;30:50-64.
Minale AS. Identifying the Hot Spot Areas of Road Traffic Accidents. Jordan Journal of Civil Engineering. 2015;9(3):359-70.
WHO. Global status report on road safety 2018: Supporting a decade of action. 2018.
Thakali L, Kwon TJ, Fu L. Identification of crash hotspots using kernel density estimation and kriging methods: a comparison. Journal of Modern Transportation. 2015 Jun 1;23(2):93-106.
Iraj Teymouri RF, Leila Habibi, Maryam Jafari Mehrabadi. Safety Management in Urban Roads. Publications of the Organization of Municipalities and Villages of the country. Tehran. ; 2008
Tavakkoli L, Khanjani N. The pattern of road crashes emphasizing the factors involved in their occurrence in Kerman City 2012-2015. Safety promotion and injury prevention (Tehran). 2016;4(2):101-8.
Shafabakhsh GA, Famili A, Bahadori MS. GIS-based spatial analysis of urban traffic accidents: Case study in Mashhad, Iran. Journal of traffic and transportation engineering (English edition). 2017;4(3):290-9.
Scheiner J, Holz-Rau C. A residential location approach to traffic safety: Two case studies from Germany. Accident Analysis & Prevention. 2011;43(1):307-22.
Regulations on Safety Management, Transportation and Traffic Accidents 2009.
Nasser Poor Moallem, Mohammad Baqer Salimi. Analysis and evaluation of accident hotspots: from the point of view of knowing the location of the accident, the costs caused by damages and waste and corrective measures. Quarterly Journal of Traffic Management Studies. 2009;25:25-48.
Moradi A, Soori H, Kavousi A, Eshghabadi F, Jamshidi E, Zeini S. Spatial analysis to identify high risk areas for traffic crashes resulting in death of pedestrians in Tehran. Medical journal of the Islamic Republic of Iran. 2016;30:450.
Mahmoud Reza Key Manesh KR, Ali Nasrallah Tabar. Traffic Engineering and Safety: Innovative Publications. Tehran; 2016.
litman T. Pricing For Traffic Safety: How Efficient Transport Pricing Can Reduce Roadway Crash Risks. Victoria Transport Policy Institute. 2012.
Leveson N. A new accident model for engineering safer systems. Safety science. 2004;42(4):237-70.
hasan hoshyar bs. Spatial analysis of intra-urban accidents: a case study of Urmia city Land Geographical Engineering Quarterly. 2017;1:90-101.
Harms-Ringdahl L. Guide to safety analysis for accident prevention. Stockholm: IRS Riskhantering; 2013.
.Mansour Haji Hosseinlou YES. Application of GIS in determining the accident hotspots of intra-city networks (case study of Tehran’s District 2). Environmental Science and Technology. 2009;1:275-85.
Municipality DaTaTOoT. criteria for determining accident hotspots in the city. 2012. p. 33-64.
Cheng Z, Zu Z, Lu J. Traffic crash evolution characteristic analysis and spatiotemporal hotspot identification of urban road intersections. Sustainability. 2018;11(1):1-7.
Bíl M, Andrášik R, Sedoník J. A detailed spatiotemporal analysis of traffic crash hotspots. Applied geography. 2019;107:82-90.
Esfahani MA, Rahimi AM, Saeidi S. Identification and Prioritization of Effective Parameters in Injury-Causing Accidents at Four-Lane Intersections (Case study: Isfahan City). Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2019;7(2):106-22.
Ali Akbar Matkan ASM, Babak Mirbagheri, Matin Shahri. Spatial analysis of urban accidents using spatial weight regression. Remote Sensing and GIS of Iran. 2011;3:33-48.
Esfahani MA, Haghshenas H, Salehan D. Strategies for Preventing or Reducing Accidents, and Assessing and Prioritizing them with Modeling. Safety Promotion and Injury Prevention. 2018;6(4):191-202.
- چکیده مشاهده شده: 371 بار