دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 8 شماره 1 (1399)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 8 شماره 1 (1399)

July 2020

اثربخشي برنامه آموزش کنترل قُلدري بر عزت نفس و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان قُلدر

  • افضل اکبری بلوطبنگان
  • سیاوش طالع پسند
  • علی محمد رضایی
  • اسحق رحیمیان بوگر

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 8 شماره 1 (1399), 29 July 2020 , صفحه 1 - 9
https://doi.org/10.22037/meipm.v8i1.25824 چاپ شده: 2020-08-25

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: امروزه قلدري و روش‌هاي پيشگيري و کنترل آن مورد توجه عموم پژوهشگران حوزه تعليم و تربيت قرار گرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر تعيين اثربخشي برنامه آموزش کنترل قلدري بر عزت‌نفس و خودپنداره تحصيلي دانش‌آموزان قلدر بود.

روش بررسي: جامعه آماري شامل دانش‌آموزان پسر 14 تا 17 ساله مدارس دولتي شهر تهران در سال تحصيلي 98-97 بود. تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمايش) به روش تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل گمارده شدند. با بهره‌گيري از يک طرح آزمايشي پيش‌آزمون-پس‌آزمون و پيگيري يک‌ماهه با گروه کنترل، دانش‌آموزان ابتدا پرسشنامه‌هاي قلدري Harter، عزت‌نفس روزنبرگ و خودپنداره تحصيلي را تکميل کردند و سپس کاربندي آزمايشي آموزش کنترل قلدري در 8 جلسه بر روي گروه آزمايش اجرا و بعد از اتمام جلسات پس‌آزمون براي هر دو گروه ارائه شد. پس از آن پيگيري يک‌ماهه به اجرا درآمد. براي تحليل داده‌ها از روش تحليل واريانس با اندازه‌گيري‌هاي تکراري استفاده شد.

يافته‌ها: نتايج نشان داد که برنامه آموزشي کنترل قلدري بر عزت‌نفس (796/10=F و 002/0=p) و خودپنداره تحصيلي (971/7=F و 008/0=p) بين دو گروه در سه مرحله ارزيابي تفاوت معني‌داري ايجاد کرده است. به اين معني که آموزش کنترل قلدري باعث ارتقاي عزت‌نفس و خودپنداره تحصيلي دانش‌آموزان قلدر شد.

نتيجه‌گيري: بر اساس نتايج آموزش کنترل قلدري بر عزت‌نفس و خودپنداره تحصيلي دانش‌آموزان 14 تا 17 ساله اثربخش بوده و مي‌توان از اين آموزش جهت کنترل قلدري و خشم دانش‌آموزان استفاده کرد. لذا آگاهي والدين، معلمان، مديران و ساير متخصصان از اين آموزش‌ها حائز اهميت است.

How to cite this article: Akbari Balootbangan A, Talepasand S, Mohammad Rezaei A, Rahimian Boogar I. The Effectiveness of Control Bullying Training on Self-Esteem and School Self-Concept in Bully Students. J Saf Promot Inj Prev. 2020; 8(1):1-10.

کلمات کلیدی:
  • واژه‌های کلیدی
  • آموزش کنترل قلدری، عزت‌نفس، خودپنداره تحصیلی، قلدر، دانش‌آموزان پسر
  • pdf1

ارجاع به مقاله

1.
اکبری بلوطبنگان ا, طالع پسند س, رضایی عم, رحیمیان بوگر ا. اثربخشي برنامه آموزش کنترل قُلدري بر عزت نفس و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان قُلدر. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 25 آگوست 2020 [ارجاع شده 20 جولای 2025];8(1):1-9. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/25824
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Baldry AC. The impact of direct and indirect bullying on the mental and physical health of Italian youngsters. Aggressive Behavior 2004; 30(5):343-355.

Akbari Balootbangan A, Talepasand S. Validation of the Illinois bullying scale in primary school students of Semnan, Iran. Journal of fundamentals of mental health 2015; 17(4):178-185.

Greeff P, Grobler AA. Bullying during the intermediate school phase: A South African study. Childhood 2008; 15(1):127-144.

Lee CH. Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among Korean middle school students. Journal of interpersonal violence 2010; 25(1):152-176.

Campbell ML, Morrison AP. The relationship between bullying, psychotic-like experiences and appraisals in 14–16-year olds. Behavior research and therapy 2007; 45(7):1579-1591.

O’Moore M, Kirkham C. Self‐esteem and its relationship to bullying behavior. Aggressive behavior 2001; 27(4):269-283.‏

Seals D, Young J. Bullying and victimization: prevalence and relationship to gender, grade level, ethnicity, self-esteem, and depression. Adolescence 2003; 38(152):735-747.

Fanti KA, Henrich CC. Effects of self-esteem and narcissism on bullying and victimization during early adolescence. The Journal of Early Adolescence 2015; 35(1):5-29.

Fredstrom BK, Adams RE, Gilman R. Electronic and school-based victimization: Unique contexts for adjustment difficulties during adolescence. Journal of youth and adolescence 2011; 40(4): 405-415.

Pollastri AR, Cardemil EV, O’Donnell EH. Self-esteem in pure bullies and bully/victims: A longitudinal analysis. Journal of interpersonal violence 2010; 25(8):1489-1502.‏

Brito CC, Oliveira MT. Bullying and self-esteem in adolescents from public schools. Journal de Pediatric (Versão em Português) 2013; 89(6): 601-607.‏

Senler B, Sungur S. Parental influences on students' self-concept, task value beliefs, and achievement in science. The Spanish journal of psychology 2009; 12(1):106-117.‏

Roeleveld W. The relationship between bullying and the self-concept of children. Social Cosmos 2011; 36(2), 111-116.‏

Kaukiainen A, Salmivalli C, Lagerspetz K, Tamminen M, Vauras M, Mäki H, Poskiparta E. Learning difficulties, social intelligence, and self–concept: Connections to bully–victim problems. Scandinavian journal of psychology 2002; 43(3):269-278.

Tawalbeh AH, Abueita JD, Mahasneh A, Shammout N. Effectiveness of a Counseling Program to Improve Self-Concept and Achievement in Bully-Victims. Review of European Studies 2015; 7(7):36-45.

Esamorad A. A Comparative Study of Social Behavioral Pathology among High School Students in Tehran. QJRES 2016; 9(31):211-26. [Persian] http://www.jiera.ir/article_49452.html

Shapiro LE. 101 ways to teach children social skills: A ready to use, reproducible activity book. USA: Guidance Group, Bureau for At Risk Youth (via Incentive Plus); 2004: 147.

Smith PK, Pepler D & Rigby K. Bullying in schools: How successful can interventions be? Cambridge University Press. 2004.

Department of Education and Skills. Anti-bullying procedures for primary and post-primary schools. 2013.

Brendgen M, Poulin F. Continued bullying victimization from childhood to young adulthood: a longitudinal study of mediating and protective factors. Journal of abnormal child psychology 2018; 46(1):27-39.

Austin S, Joseph S. Assessment of bully/victim problems in 8 to 11 year‐olds. British journal of educational psychology 1996;66(4):447-56.

Akbari Baloutbangan A, Tlepasand S. Psychometric properties of Harter’s bullying scale in primary schools of Semnan. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research (sjsph), 2015; 12 (4):13-28.

Zimprich D, Perren S, Hornung R. A two-level confirmatory factor analysis of a modified Rosenberg self-esteem scale. Educational and Psychological Measurement 2005;65(3):465-81.

Akbari BA, Rezaei AM. Construction and Validation to Self-Discovery Scale (SDS) Based on Different Theories of Personality in Students. Journal of clinical psychology 2014; 6(3):55-68. [Persian]

Chen YH, Thompson MS. Confirmatory Factor Analysis of a School Self-Concept Inventory. Paper presented at the Annual Conference of Arizona Educational Research Organization Tempe, AZ. Arizona; Arizona State University; 2004: 15. https://eric.ed.gov/?id=ED490658

Afsharizadeh SA, Karashki H, Naserian H. Psychometric Properties of School Self-concept in Primary Students of Tehran. Journal of psychological models methods 2013; 3(11):53-66. [Persian]

Trach J, Hymel S, Waterhouse T, Neale K. Bystander responses to school bullying: A cross-sectional investigation of grade and sex differences. Canadian journal of school psychology 2010; 25(1):114-130.

Bandeira CDM, Hutz CS. Implications of bullying in adolescents' self-esteem. Psychologies Escolar e Educational 2010; 14(1):131-138.

Kapcı E. Bullying type and severity among elementary school students and its relationship with depression, anxiety and self esteem. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences 2004;37(1):1-13.

Salmivalli C, Kärnä A, Poskiparta E. From peer putdowns to peer support: A theoretical model and how it translated into a national anti-bullying program. In SR. Jimerson, SM. Swearer, & DL. Espelage (Eds.), Handbook of bullying in schools: An international perspective (pp. 441-454). 2010; New York: Guilford.

Rigby K. Bullying in schools: Addressing desires, not only behaviors. Educational Psychology Review 2012; 24(2): 339-348.‏

Cole JC, Cornell DG, Sheras P. Identification of school bullies by survey methods. Professional School Counseling 2005; 9(4): 305-313.

Salomone KO. Bullying in schools: improving self-concept through group counseling for adolescents who are targets of aggressors.‏ Counselor Education Master's Theses. 2007: 95. http://digitalcommons.brockport.edu/edc_theses/95

  • چکیده مشاهده شده: 412 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus