دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 6 شماره 4 (2018)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 6 شماره 4 (2018)

May 2019

بررسي شيوع خشونت در رانندگي بين رانندگان شهر تهران

  • حمید سوری
  • ترانه یوسفی نژادی
  • علیرضا رزاقی

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 6 شماره 4 (2018), 14 May 2019 , صفحه 222 - 215
https://doi.org/10.22037/meipm.v6i4.25497 چاپ شده: 2019-05-14

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: سوانح ترافيکي و پيامد ترافيک ناهنجار نه‌تنها شامل مرگ و مصدوميت در جامعه مي‌شود بلکه موجب گسيختگي روابط اجتماعي، برهم خوردن سلامت روان و پايين آمدن کيفيت زندگي مردم اين جوامع مي‌شود. رفتارهاي خشونت‌آميز در رانندگي علاوه بر آسيب جسماني و مرگ، بر سلامت اجتماعي و رواني شهروندان نيز تأثير مي‌گذارد. اين تحقيق باهدف شناسايي رفتارهاي خشونت‌آميز رانندگان وسايل نقليه موتوري و اندازه‌گيري و توزيع اين رفتارها در تهران انجام شد.

روش بررسي: اين پژوهش با استفاده از يک پرسشنامه پژوهشگر ساخته با روايي و پايايي بالا در بازه زماني شهريور تا آذر 1397 انجام شد. پرسشنامه داراي دو بخش اطلاعات دموگرافيک رانندگان و 20 سؤال اختصاصي در مورد رفتارهاي خشونت‌آميز بود. سؤالات اختصاصي در مقياس 5 درجه‌اي ليکرت از کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم = 5 طراحي شد. براي محاسبه روايي محتوايي از ضريب نسبت اعتبار محتوا استفاده شد که براي هر سؤالات بالاي 7/0 و براي کليه سؤالات 72/0 بود. با استفاده ازنظر 10 متخصص شاخص روايي محتوا نيز 8/0 محاسبه شد. براي پايايي از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد. ضريب کرونباخ 7/0 بود. تحليل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آمار توصيفي و تحليل آماري ناپارمتريک (من ويتني و کروسکال) انجام شد.

يافته‌ها: رفتار عصبي شدن از گير افتادن در ترافيک يا گير افتادن پشت راننده‌اي که آهسته رانندگي مي‌کند، بيشترين توزيع را در بين رانندگان داشت (2/11). کمترين ميانگين نيز مربوط به عبور از چراغ قرمز و زبان يا شکلک درآوردن براي ساير رانندگان بود. بررسي ارتباط متغيرهاي دموگرافيک با ميزان خشونت در رانندگان نيز نشان داد، بين نوع وسيله نقليه و ميانگين خشونت(p=0.001) و بين ميانگين خشونت در دو گروه از رانندگان که سابقه درگيري و نزاع داشتند و گروهي که نداشتند، ارتباط معنادار ديده شد ((p=0.018.

نتيجه‌گيري: با توجه به اينکه رفتار خشونت‌آميز در رانندگي مي‌تواند عواقب منفي زيادي در جامعه داشته باشد، بهتر است براي افرادي که سابقه نزاع و درگير شدن با افراد ديگر رادارند و صبر و تحمل کمتري در ترافيک دارند، آموزش و فرهنگ‌سازي در جهت اصلاح رفتار رانندگي، کنترل پرخاشگري رانندگي و احترام به قانون به کار گرفته شود.

How to cite this article:

Soori H, Yousefinezhadi T, Razaghi A. The Prevalence of Violence in Driving among Motor Vehicles Drivers in Tehran. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4):215-22.

 

کلمات کلیدی:
  • خشونت، رانندگي، رفتار، تهران
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
سوری ح, یوسفی نژادی ت, رزاقی ع. بررسي شيوع خشونت در رانندگي بين رانندگان شهر تهران. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 14 می 2019 [ارجاع شده 24 ژوئن 2025];6(4):222-15. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/25497
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Global status report on road safety 2018. World Health Organization: 2018.

Wells-Parker E, Ceminsky J, Hallberg V, Snow RW, Dunaway G, Guiling S, et al. An exploratory study of the relationship between road rage and crash experience in a representative sample of US drivers. Accident; analysis and prevention. 2002;34(3):271-8. [Pub Med]

Popusoi S HA. Driving anger and aggressive tendency: the moderating role of emotion regulation strategy. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. 2016;9(58):153-64.

Rowe R, Roman GD, McKenna FP, Barker E, Poulter D. Measuring errors and violations on the road: A bifactor modeling approach to the Driver Behavior Questionnaire. Accident Analysis and Prevention. 2015;74:118-25. [Scopus]

Trógolo MA, Melchior F, Medrano LA. The role of difficulties in emotion regulation on driving behavior. Journal of Behavior, Health & Social Issues. 2014;6(1):107-17.

Baker EA, Klipfel KM, van Dulmen MHM. Self-Control and Emotional and Verbal Aggression in Dating Relationships: A Dyadic Understanding. Journal of Interpersonal Violence. 2016;33(22):3551-71.

Manuel Sofia R, Cruz JFA. Self-control as a mechanism for controlling aggression: A study in the context of sport competition. Personality and Individual Differences. 2015;87:302-6. [Scopus]

Herrero-Fernández D. Do people change behind the wheel? A comparison of anger and aggression on and off the road. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2013;21:66-74. [Scopus]

Blankenship KL, Nesbit SM. Driving stimuli increases accessibility of aggression-related concepts in “ angry” drivers. Personality and Individual Differences. 2013;55(2):135-40.[Scopus]

A G. Evaluating the psychometric properties of the aggressive driving behavior questionnaire (ADBQ): University of Central Florida; 2012.

Tenibiaje MO TD. Influence of Gender and Personality Characteristics on Violent Behaviour among Adolescents in Nigeria. Asian Journal of Humanities and Social Studies. 2014;2(1).

Krahé B, Fenske I. Predicting Aggressive Driving Behavior: The Role of Macho Personality, Age, and Power of Car. Aggressive Behavior. 2002;28(1):21-9. [Scopus]

Sagar R, Mehta M, Chugh G. Road rage: an exploratory study on aggressive driving experience on Indian roads. The International journal of social psychiatry. 2013;59(4):407-12. [Pun Med]

Haghayegh A, Oreyzi HR. Relation of Aggression Types according to Karen Horney’s Theory with Negative and Positive Driving Behaviors and Accidents. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009;15(1):81-5.

Shinar D, Compton R. Aggressive driving: an observational study of driver, vehicle, and situational variables. Accident; analysis and prevention. 2004;36(3):429-37. [Pub Med]

Smart RG, Mann RE. Deaths and injuries from road rage: cases in Canadian newspapers. CMAJ : Canadian Medical Association journal = journal de l’Association medicale canadienne. 2002;167(7):761-2. [Pub Med]

Hennessy DA, Wiesenthal DL. Aggression, violence, and vengeance among male and female drivers. Transportation Quarterly. 2002;56(4):65-75. [Scopus]

Soori H BR. A Comparative Study of the Personality Characteristics of Offender and Non-offender Drivers in District 2 of Tehran Traffic Police Department in 2008 Traffic management studies. 2010;3(11):105.

Rasooli R SD, Garousi SR. Impact of Human Factors on Driving Accidents. Rahvar Journal. 2015;4(12):103-24.

Lajunen T, Parker D. Are aggressive people aggressive drivers? A study of the relationship between self-reported general aggressiveness, driver anger and aggressive driving. Accident; analysis and prevention. 2001;33(2):243-55.[Pub Med]

  • چکیده مشاهده شده: 312 بار
  • PDF دانلود شده: 112 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus