راهکارهاي پيشگيري و کاهش تصادفات، ارزيابي و اولويتبندي آنها با مدلسازي (مطالعه موردي: اصفهان)
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 6 شماره 4 (2018),
14 May 2019
,
صفحه 202 - 191
https://doi.org/10.22037/meipm.v6i4.25493
چکیده
سابقه و هدف: تصادفات وسايلنقليه و عابران نتيجه افزايش وسايلنقليه بوده که عدم برنامهريزي براي کاهش آنها موجب خسارات جبرانناپذيري خواهد شد. برنامهريزي نياز به مدلهاي پيشبيني داشته که تعيين تاثير عوامل براي کنترل هزينهها قبل از اجراء و سنجش و اولويتبندي آنها لازم است. خيابان دو طبقه امام خميني (ره) اصفهان در رتبه اول تصادفات شهر اصفهان قرار داشته؛ لذا هدف پژوهش، تحليل راهکارها و ترکيب آنها و اولويت-بندي براي کاهش و پيشگيري تصادفات و افزايش ايمني با مدلسازي، است.
روش بررسي: از آمار تصادفات سال 1394 و جمعآوري جزئيات به روش ميداني و تعريف راهکارها و مدل-سازي در نرم افزار IHSDM که مختص تحليل ايمني است، استفاده شد. به جهت ملاحظات اخلاقي اطلاعات هويتي افراد درگير در تصادفات توسط پليس ارايه نشد. راهکارهاي حذف پارک حاشيهاي، کاهش دسترسي، افزايش فاصله و کاهش تعداد اجسام ثابت از لبه سوارهرو و ترکيب آنها، تحليل شدند. در پل امام خميني (ره) افزايش تعداد و عرض خطوط عبور و فاصله گاردريل از لبه سوارهرو، بررسي شدند.
يافتهها: لزوم کاليبره کردن نرم افزار IHSDM محرز شد و تحليل نشان داد در صورت اعمال نکردن هيچ راهکاري، تصادفات %6/12 افزايش مييابد. در ميان راهکارهاي تکي و ترکيبي در خيابان امام خميني (ره)، حذف پارک حاشيهاي و استفاده از 4 راهکار همزمان؛ و در روي پل، افزايش فاصله گاردريل مياني از لبه روسازي بيشترين تاثير را دارد.
نتيجهگيري: کاربرد مدلها، ارايه راهکارها و بررسي تاثير هر يک و اولويتبندي آنها و استفاده از تمام عوامل دخيل در تصادفات در پيشگيري و کاهش تصادفات، محرز است.
How to cite this article:
Aboutalebi-Esfahani M, Haghshenas H, Salehan D. Strategies for Preventing or Reducing Accidents, and Assessing and Prioritizing them with Modeling Case Study: Isfahan. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4):191-202.
- اولويتبندي راهکارها، پيشگيري از تصادفات، تصادفات شهري، راهکار ايمني، نرم افزار IHSDM، مدلسازي تصادفات
ارجاع به مقاله
مراجع
Deputy of Transport and Traffic of Isfahan Municipality. Comprehensive Transportation Studies in Isfahan, Identification of Current Situation, Study of Problems and Strategies for Transportation Safety in Isfahan. 2014.
Khan S, Shanmugam R, Hoeschen B. Injury fatal and property damage accident models for highway corridor. Transportation Research Record. 1999;1665:84-92. [Scopus]
Lord D, Persaud B. Accident prediction models with and without trend: application of the generalized estimating equations procedure. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2000 Jan 1(1717):102-8.
(TFHRC) FHAFaT-FHRC. Interactive Highway Safety Design Model (IHSDM), IHSDM user’s manual. 2010.
Hejazi j, Jalal Kamali M, Sepahvand s. Introduction of IHSDM software and its feasibility study for assessing and improving the safety of roads in Iran. Third National Conference on Road Accidents, Air and Rail Accidents; Islamic Azad University, Zanjan. 2014.
Mohseni H. Effect of geometric design on safety and prediction of accidents with IHSDM software in two-way outbound roads: Azad University, Tehran South Branch; 2008.
Mansour Khaki A, Mohseni H. The role of a more colorful human agent than a road accident in the country. First National Conference on Road and Rail Accidents; Islamic Azad University, Zanjan. 2009.
Mansour Khaki A, Mohseni H, Jafarieh F. Exploring the causes of accidents with regard to the classification of the type of accidents (forward-forward, forward-to-back) First National Conference on Road and Rail Accidents; Islamic Azad University, Zanjan. 2009.
Tabatabaei A, Saed M, Khalidi S. The sensitivity analysis of geometric design elements of the road based on the highway interoperability design model outputs of highways. Eighth National Civil Engineering Congress; Civil Engineering Faculty- Babil. 2014.
Chuo K, Saito M. Applicability of the Crash Prediction Module of IHSDM to the selection of Candidate Locations for Safety Audits of Two-Lane Rural Highways. InProceedings of the 88th TRB Annual Meeting–Washington, DC, USA 2009 Jan.
Koorey G. Application of IHSDM Highway Safety Modeling to New Zealand. Australasian Road Safety Research Policing and Education Conference. 2006.
Dominguez-Lira CA, Castro M, Pardillo-Mayora JM, Gascon-Varon C. Adaptation and calibration of IHSDM for highway projects safety evaluation in Spain. 4th International Symposium on Highway Geometric Design; Valencia, Spain. 2010.
Marleau M, Hildebrand E. Collision Prediction for Two Lane Rural Roads Using IHSDM: A Canadian Experience. 20th Canadian Multidisciplinary Road Safety Conference; Canada. 2010.
Marchionna A, Perco P, Falconetti N. Evaluation of the applicability of IHSDM Crash Prediction Module on Italian two-lane rural roads. Procedia-social and behavioral sciences. 2012;53:932-41.
Ahadi MR, Pejmanzad P, Bazdar Ardebili P. The Epidemiology of Accident Fatalities in Iran (8-Year Review). Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;2(4):329-38.
Tavakkoli L, Khanjani N. The Pattern of Road Crashes Emphasizing the Factors involved in their Occurrence in Kerman city 2012-2015. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2016;4(2):101-8.
Bazdar Ardebili P, Pejmanzad P. The Role of Road Crashes on the Growth of Value Added in Transport Sector. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2016;4(1):25-32.
Iranian Legal Medicin Organization. Statistical Yearbook. 2015.
Index P. President deputy strategic planning and control.
- چکیده مشاهده شده: 252 بار
- PDF دانلود شده: 98 بار