دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 6 شماره 4 (2018)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 6 شماره 4 (2018)

May 2019

استفاده از تکنيک‌هاي اقتصادسنجي جهت تخمين روند مصدومان تصادفات جاده‌اي

  • حشمت اله عسگری
  • محمدرضا امیدی
  • نبی امیدی

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 6 شماره 4 (2018), 14 May 2019 , صفحه 182 - 173
https://doi.org/10.22037/meipm.v6i4.25491 چاپ شده: 2019-05-14

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: حوادث ترافيکي جاده‌اي در ايران، مسئله بسيار مهمي است که توسعه اقتصادي را محدود و از عوامل اصلي تهديد سلامت و امنيت افراد جامعه مي‌باشد. آمارهاي ارائه‌شده نشان مي‌دهد که پس از بيماري‌هاي قلبي و عروقي، حوادث ترافيکي دومين عامل مرگ در گروه‌هاي سني مختلف است، که اين امر پيش‌بيني در اين حوزه را اهميت بخشيده است.

روش بررسي: در اين تحقيق با استفاده از آمار مصدومان ترافيکي بين فروردين 1388 تا اسفند 1394 که  در استان‌هاي گلستان، مازندارن، گيلان و  اردبيل، به پزشکي قانوني ارجاع شده‌اند و با استفاده از متدلوژي باکس جنکينز که يکي از پيشرفته‌ترين روش‌ها پيش‌بيني و آينده‌پژوهي در حوزه سيستم‌هاي سلامت است،  به پيش‌بيني تعداد مصدومين به تفکيک استان‌ها ، براي سال‌هاي 1395 تا 1398 پرداخته شد.

يافته‌ها: نتايج تحقيق نشان داد که الگوي سري زماني مناسب براي پيش‌بيني مصدومين گلستان (ARIMA(4,2,4، مازندران ( ARIMA(3,1,5، گيلان( ARIMA(3,1,4 و اردبيل(ARIMA(5,1,2  مي‌باشد، همچنين درصد ميانگين قدر مطلق  خطا که براي استان گلستان 0.114، استان مازندارن0.064، استان گيلان0.078 و استان اردبيل0.1250 به دست آمد. که نشان از دقت بالاي متدلوژي باکس جنکينز در پيش‌بيني تعداد مصدومان ترافيکي به‌خصوص در استان مازندارن و گيلان دارد. مقادير پيش‌بيني‌شده  براي سال‌هاي 1395 تا 1398  نشان داد تعداد مصدومان ترافيکي در استان گلستان در حال افزايش و در استان‌هاي مازندارن، گيلان و اردبيل در حال کاهش است.

نتيجه‌گيري: دقت بالاي روش متدلوژي باکس جنکينز نشان مي‌دهد که روشي مناسب در دست کارشناسان و مديران براي پيش‌بيني‌ها در حوزه مصدومين ترافيکي در استان‌هاي گلستان، گيلان، مازندارن و اردبيل است. کاهش مصدومين در  مازندارن، گيلان و اردبيل در آينده  نشان‌دهنده حرکت رو به بهبود رفتار سيستم حمل‌ونقل در اين استان‌ها مي‌باشد، همچنين استان گلستان به سمت افزايش مصدومين حوادث ترافيکي حرکت مي‌کند که نيازمند برنامه‌ريزي مجدد جهت کاهش تصادفات در اين استان مي‌باشد.

 

 How to cite this article:

Asgari H, Omidi MR, Omidi N. Use of Econometric Techniques to Estimate the Traumatic Trend of Road Accidents. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4):173-82.

 

کلمات کلیدی:
  • اپيدميولوژي، تصادفات، سيستم‌هاي حمل‌ونقل، سري زماني، خود رگرسيوني
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
عسگری حا, امیدی م, امیدی ن. استفاده از تکنيک‌هاي اقتصادسنجي جهت تخمين روند مصدومان تصادفات جاده‌اي. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 14 می 2019 [ارجاع شده 18 جولای 2025];6(4):182-73. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/25491
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Khanke H, Maleknia S. Verification of reported chief complaints about the injuries in Tehran road accidents from pre-hospital emergency, year 2010-2011. Health in Emergencies and Disasters Quarterly. 2014;1(2):128-42.

Ebrahimi H, Sadeghi M, Azami AA, Bazghaleh M. Epidemiological Study of Fatal and Nonfatal Road Traffic Accidents and Their Outcomes on Children and Adolescents in Shahroud, Iran. Health in Emergencies and Disasters Quarterly. 2016;1(2):97-104.

Másilková M. Health and social consequences of road traffic accidents. Kontakt. 2017;19(1):e43-e7.

Rodríguez-López J, Marrero GA, González RM, Leal-Linares T. Road accidents and business cycles in Spain. Accident Analysis & Prevention. 2016;96:46-55. [Pubmed]

Fountas G, Anastasopoulos PC, Mannering FL. Analysis of vehicle accident-injury severities: A comparison of segment- versus accident-based latent class ordered probit models with class-probability functions. Analytic Methods in Accident Research. 2018;18:15-32. [Scopus]

Mahapatra A, Sharma P. Association of Internet addiction and alexithymia – A scoping review. Addictive Behaviors. 2018;81:175-82.

Cao H, Wang J, Li Y, Li D, Guo J, Hu Y, et al. Trend analysis of mortality rates and causes of death in children under 5 years old in Beijing, China from 1992 to 2015 and forecast of mortality into the future: an entire population-based epidemiological study. BMJ Open. 2017;7(9):e015941. [Scopus]

Korchagin V, Ljapin S, Rizaeva J, Konovalova V. Subsystem of Road Accident Consequences Elimination. Methodology of Subsystem Efficiency Improvement. Transportation Research Procedia. 2017;20:316-20.

Goel G, Sachdeva SN. Analysis of road accidents on NH-1 between RD 98km to 148km. Perspectives in Science. 2016;8:392-4.

Bougueroua M, Carnis L. Economic development, mobility and traffic accidents in Algeria. Accident Analysis & Prevention. 2016;92:168-74. [Pubmed]

Richter T, Ruhl S, Ortlepp J, Bakaba E. Causes, consequences and countermeasures of overtaking accidents on two-lane rural roads. Transportation Research Procedia. 2017;25:1989-2001. [Scopus]

Singh SK. Road Traffic Accidents in India: Issues and Challenges. Transportation Research Procedia. 2017;25:4708-19.

Omidi N, Asgari H, Omidi MR, Jafari Eskandari M. The study of traffic accidents in Zanjan Province between March 2009 and February 2016 and comparing the mathematical method to predict traffic injuries referred to the Forensic Medicine between 2017 and 2020. iau-tmuj. 2017;27(3):201-8.

Bahadori Monfared A, Soori H, Mehrabi Y, Rahmati Roudsar M, Esmaili A, Salehi M, et al. A model for prediction of on the rate of mortality due to road traffic accidents in Iran. Research-in-Medicine. 2013;36(5):7-11. [Scopus]

Sahebi S, Mirbaha B, Mahpour A, Norouz Oliaee M. Predicting Pedestrian Accidents in Rural Roads Using Ordered Logit Model. Quarterly Journal of Transportation Engineering. 2015;6(4):581-92. [Pubmed]

Omidi N, Omidi MR. Estimating Accident-Related Traumatic Injury Rate by Future Studies Models in Semnan Province, Iran. hdqir. 2018;3(4):191-8.

Ihueze CC, Onwurah UO. Road traffic accidents prediction modelling: An analysis of Anambra State, Nigeria. Accident Analysis & Prevention. 2018;112:21-9. [Pubmed]

Liu H, Tian H-q, Li Y-f. An EMD-recursive ARIMA method to predict wind speed for railway strong wind warning system. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics. 2015;141:27-38. [Scopus]

  • چکیده مشاهده شده: 347 بار
  • PDF دانلود شده: 131 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus