دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 5 شماره 4 (2017)
  4. کیفی

دوره 5 شماره 4 (2017)

March 2018

بررسي موانع ايمني عابران پياده و محدوديت‌هاي پياده‌روي در تهران- مطالعه کيفي

  • ترانه يوسفي نژادي
  • حميد سوري

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 5 شماره 4 (2017), 13 March 2018 , صفحه 192 - 185
https://doi.org/10.22037/meipm.v5i4.20719 چاپ شده: 2018-03-13

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

 

سابقه و هدف:امروزه ايجاد محيط مناسب و ايمن براي تردد عابران موردتوجه خاص برنامه ريزان حمل‌ونقل شهري قرار دارد. پياده‌روي ساده‌ترين و طبيعي‌ترين شکل جابجايي است و براي سلامتي، کاهش آلودگي هوا و کاهش ترافيک توصيه مي‌شود، اما چالش‌هاي بسياري در اين حوزه وجود دارد. مطالعه باهدف بررسي موانع ايمني عابران پياده و محدوديت‌هاي پياده‌روي در تهران اجرا شد.

روش بررسي:  مطالعه با روش کيفي و از طريق انجام مصاحبه‌ نيمه ساختاريافته با 30 نفر از شهروندان شهر تهران در مناطق مختلف تهران انجام گرفت. ملاحظات اخلاقي مطالعه شامل معرفي پژوهشگر، ذکر انگيزه انجام مطالعه، محرمانه ماندن نام مصاحبه‌شونده و اخذ رضايت مصاحبه‌شونده جهت ضبط مکالمات بود. مصاحبه‌ها، پس از پياده‌سازي به روش تحليل محتوا مورد تحليل قرار گرفتند. روش نمونه‌گيري به‌صورت هدفمند بود و افراد در گروه‌هاي سني مختلف از عابران پياده و هم رانندگان انتخاب شدند. جهت اعتبار داده‌ها از معيارهاي مقبوليت، انتقال‌پذيري، همساني يا قابليت تصديق و تأييد پذيري يا قابليت اعتماد استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA نسخه 10 تحليل شدند.

يافته‌ها: هفت موضوع اصلي شامل عوامل کالبدي-  فضايي، ايمني، امنيت، فرهنگي، قوانين پشتيبان حقوق عابران، فيزيولوژيک و رفتاري و اقليمي از مطالعه استخراج شد.

نتيجه‌گيري:  بر پايه يافته‌هاي مطالعه، تفکيک دقيق و صحيح مسير عابر پياده از سواره، ايمن‌سازي مسير حرکت پياده، کف سازي مناسب و برداشتن موانع در پياده‌روها، ايجاد مبلمان شهري، افزايش جاذبه‌هاي شهري، بهسازي محيط‌زيست و ايجاد فضاي تميز و مطلوب، ايجاد پل‌هاي استاندارد روگذر و زيرگذر عابران پياده مي‌تواند برافزايش پياده‌روي و ايمني عابران پياده تأثير مثبت داشته باشد.

 

How to cite this article:

Yousefinezhadi T, Soori H. Study of Obstacles and Restrictions of Pedestrians for Commuting on Foot in the City of Tehran: A Qualitative Study. J Saf Promot Inj Prev. 2017; 5(4):185-92.

 

کلمات کلیدی:
  • موانع، پياده‌روي، ايران، مطالعه کيفي
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
يوسفي نژادي ت, سوري ح. بررسي موانع ايمني عابران پياده و محدوديت‌هاي پياده‌روي در تهران- مطالعه کيفي. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 13 مارس 2018 [ارجاع شده 14 می 2025];5(4):192-85. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/20719
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Mohajeri F, Rasafi A.The study of pedestrian behavior in pedestrian environments by cellular automata model. Quarterly Journal of Transportation Engineering.2016; 8(2); 253-271.

Kruger J, Ham SA, Berrigan D, Ballard-Barbash R. Prevalence of transportation and leisure walking among U.S. adults. Preventive medicine. 2008; 47(3):329-34 [Pub Med].

World Health Organization. Pedestrian safety: a road safety manual for decision-makers and practitioners;2013.

Ebrahimi Kebria S, Soori H. Study of epidemiological pattern of pedestrian’s road traffic injuries in 2014 and determination of related risk factors on severity of injury. Payesh Journal.2017;16(3):293-302.

World Health Organization. Global status report on road safety: Summary. Geneva: WHO Press; 2015.

Peden M . World report on road traffic injury prevention. Geneva: WHO Press; 2004.

Jalali S, Saeidnia A. Evaluation of the obstacles for walking in the 22nd district of Tehran. 4th. International Congress on Civil Engineering, Architecture and Urban Development, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran; 2016.

Zadvali SH, Zadvali F. Effective Factors in Pedestrian Accidents in Urmia. Rahvar.2014; 27(11): 27-50.

Al-Hagla KS. Evaluating new urbanism’s walkability performance: A comprehensive approach to assessment in Saifi Village, Beirut, Lebanon. Urban Design International. 2009; 14(3):139-51[Scopus].

Ahadi M, Hassanpour M, Bashiri P, Bashiri P. Strategies to promote safety to prevent pedestrian accidents in the city of Qazvin. J Saf Promot Inj Prev. 2017; 4(3):143-50.

Osama A, Sayed T.Evaluating the impact of connectivity, continuity, and topography of sidewalk network on pedestrian safety. Accident Analysis & Prevention. 2017; 107:117-25[Pub Med].

Schepers P, den Brinker B, Methorst R, Helbich M. Pedestrian falls: A review of the literature and future research directions.Journal of safety research. 2017; 62:227-34 [Pub Med].

Tajik A, Partovi P. Walkability Conceptual Model and Analytical Framework with the Emphasis on New Urbanism Approach (case study): 4th phase of Mehrshahr. Scientific Journal Management System.2014; 3(9): 81-96.

Razzaghi A, Pourrajabi A, Daneshi S .Obstacles and Problems Related to Elderly Pedestrians: A Qualitative Study. J Saf Promot Inj Prev .2017; 5(2):73-8.

Van Cauwenberg J, Van Holle V, Simons D, Deridder R, Clarys P, Goubert L et al. Environmental factors influencing older adults’ walking for transportation: a study using walk-along interviews. International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity. 2012; 9(1):85[Scopus].

Bahraini SH, Khosravi H. Physical and Spatial Features of built environment which have Impact on Walking, Health status and Body Fitness. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi.2010; 2(43): 5-16.

Pourmokhtar A.The study of walking distance in Chaharbagh Street in Isfahan and its impact on social interaction of citizens. Journal of Studies on Iranian-Islamic city.2013; 11:11-20.

Sharbati A .Analysis of Factors Affecting the Reluctance of Citizens to Use Pedestrian Bridges (Case study: Gorgan). Journal of Urban Planning . 2017; 7(22):147-162.

Razzaghi AR, Salehi AR, Heidari KH, Zolali F .Exploring the Barriers and Facilitators in Using of Pedestrian Bridges among Pedestrians: A Qualitative Study. J Saf Promot Inj Prev.2014; 2(3):173-9.

Vanky AP, Verma SK, Courtney TK, Santi P, Ratti C. Effect of weather on pedestrian trip count and duration: City-scale evaluations using mobile phone application data. Preventive medicine reports. 2017; 8:30-7[Pub Med].

Khorasani Zavareh D, Bohm K, Khankeh H, Talebian MT, Mohammadi R, Bigdeli M et al. Why should being visible on the road? A challenge to prevent road traffic injuries among pedestrians in Iran. J Inj Violence Res. 2015; 7(2):93-4 [Pub Med].

  • چکیده مشاهده شده: 468 بار
  • PDF دانلود شده: 214 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus