موانع و مشکلات مرتبط با عابران پياده سالمند: يک مطالعه کيفي
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 5 شماره 2 (2017),
3 October 2017
,
صفحه 78 - 73
https://doi.org/10.22037/meipm.v5i2.18685
چکیده
سابقه و هدف: عابران پياده سالمند از آسيبپذيرترين گروههاي کاربران جادهاي هستند. مسائل و مشکلات عابران پياده سالمند به دليل شرايط جسمي، رواني و اجتماعي آنان متفاوت از ساير گروههاي سني است. بنابراين ضرورت دارد تا توجه بيشتري از سوي محققان و مسئولين به عابران پياده سالمند صورت گيرد. هدف از اين مطالعه، بررسي مسائل و مشکلات مرتبط با عابران پياده سالمند روش تحقيق کيفي است
روش بررسي: در پژوهش کيفي حاضر، عابران پياده سالمند زن و مرد (سن مساوي و بالاي 60 سال) شرکت داشتند. به دليل مسائل فرهنگي و براي جلب اعتماد بيشتر مشارکتکنندگان از مصاحبهکننده زن و مرد بر اساس جنسيت مصاحبهشوندگان استفاده شد. مصاحبهها بهصورت نيمه ساختاريافته بود و پس از جمعآوري مصاحبهها، به روش تحليل محتوا تحليل گرديد.
يافتهها: در اين مطالعه، مشارکتکنندگان 3 موضوع اصلي را از مسائل و مشکلات سالمندان عابر پياده عنوان نمودند. تمهاي اصلي استخراجشده در اين مطالعه به شرح ذيل است؛ مسائل و مشکلات مرتبط با محيط (چراغراهنما، پل عابر پياده و خيابان)، احترام اجتماعي و سلامت جسماني.
نتيجهگيري: بر پايه يافتههاي اين مطالعه، به دليل شرايط خاص جسماني و اجتماعي سالمندان نياز هست تا طراحي فضاهاي شهري و توزيع امکانات ايمني ترافيکي متناسب با نيازهاي آنان صورت گيرد. احداث تجهيزات ايمني از قبيل پل عابر مکانيزه و رفع مشکلات مربوط به خيابانها و پيادهروها از مسائل محيطي است که ميتواند بر ايمني عابران پياده سالمند تأثير مثبت داشته باشد. آموزش و ارتقاي فرهنگ احترام به سالمندان در برخوردهاي اجتماعي و کمک و ياري آنان، از مسائل ديگري است که ميتواند برافزايش ايمني آنان در عبور از خيابان اثرگذار باشد.
How to cite this article:
Razzaghi A, Pourrajabi A, Daneshi S. Obstacles and Problems Related to Elderly Pedestrians: A Qualitative Study. J Saf Promot Inj Prev. 2017; 5(2):73-8.
- سالمندي، حوادث ترافيکي، عابر پياده، مطالعه کيفي
ارجاع به مقاله
مراجع
References
Ryynänen OP, Iirola T, Reitala J, Pälve H, Malmivaara A. 2010. Is advanced life support better than basic life support in prehospital care? A systematic review. Scand J Trauma Resusc Emerg Med, 18, 62.[PubMed]
Gilasi HR, Soori H, Yazdani S, Tenjani PT. Prevention of fall and related injuries in home-dwelling elderly. Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;2(3):161-72.
Scurfield R, Sleet D, Mohan D, Hyder A, Jarawan E, Mathers C. World report on road traffic injury prevention. World Health Organization Geneva; 2004.
Razavi S, Fallahi M, Hekmat SR, Akaberi A. Prevalence Of Musculoskeletal Disorders And It’s Risk Factors Among, Mothers’home Working. 2013.
Naghavi M, Abolhassani F, Pourmalek F, Jafari N, Moradi Lakeh M, Eshrati B, et al. The burden of disease and injury in Iran in the year 2003. Iranian Journal of Epidemiology. 2008;4(1):1-19.
Hui T, Avital I, Soukiasian H, Margulies DR, Shabot MM. Intensive care unit outcome of vehicle-related injury in elderly trauma patients. The American Surgeon. 2002; 68(12):1111-4.[PubMed]
Mosenthal AC, Livingston DH, Lavery RF, Knudson MM, Lee S, Morabito D, et al. The effect of age on functional outcome in mild traumatic brain injury: 6-month report of a prospective multicenter trial. Journal of Trauma and Acute Care Surgery. 2004;56(5):1042-8.
Nantulya VM, Reich MR. The neglected epidemic: road traffic injuries in developing countries. BMJ: British Medical Journal. 2002; 324(7346):1139-41.[PubMed]
Hamed MM. Analysis of pedestrians’ behavior at pedestrian crossings. Safety Science. 2001;38(1):63-82.
Sandlin D, McGwin G, Owsley C. Association between vision impairment and driving exposure in older adults aged 70 years and over: a population based examination. Acta ophthalmologica. 2014; 92(3):e207-12.[PubMed]
Klein R. Age-related eye disease, visual impairment, and driving in the elderly. Human Factors. 1991; 33(5):521-5.[PubMed]
Dolan M, Weiss L, Lewis R, Pietrobelli A, Heo M, Faith M. Take the stairs instead of the escalator: effect of environmental prompts on community stair use and implications for a national Small Steps’ campaign. Obesity reviews: an official journal of the International Association for the Study of Obesity. 2006; 7(1):25-32. [PubMed]
Ghadir zadeh Mr, Fadayevatan R, Akbari kamrani Aa, Davatgaran K, Hashemi Nazari Ss, Mirtorabi SD. Road Accident Mortality Rate of the Iranian Elderly from 2006 to 2008. Iranian Journal of Ageing. 2012;7(1):49-56.
Etehad H, Yousefzadeh-Chabok S, Davoudi-Kiakalaye A, Moghadam DA, Hemati H, Mohtasham-Amiri Z. Impact of road traffic accidents on the elderly. Archives of gerontology and geriatrics. 2015; 61(3):489-93.[PubMed]
Razzaghi AR, Salehi AR, Heidari K, Zolali F. Exploring the barriers and facilitators in using of pedestrian bridges among pedestrians: A qualitative study. Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;2(3):173-9.
Alalhesabi M, Rafiei F. Evaluation of the Requirements in Public Space for Elderly: A Case Study in Kholdebarin Park, Shiraz, Iran.Armanshahr Architecture & Urban Development. 2012;5(9):247-57.
Van Houten R, Van Houten J, Malenfant JEL, Andrus D. Use of animated `EYES’ so that motorists leaving an indoor parking garage look for pedestrians. Transportation Research Record. 1999(1674):57-60. [Scopus ]
Rasanen M, Lajunen T, Alticafarbay F, Aydin C. Pedestrian self-reports of factors influencing the use of pedestrian bridges. Accident; Analysis & Prevention. 2007; 39(5):969-73.[PunMed]
Organization WH. Global age-friendly cities: A guide: World Health Organization; 2007.
Shotton L. The role of older people in our communities. Nursing ethics. 2003; 10(1):4-17.[PubMed]
Sharqi A, Zarghami E, Olfat M, Kousalari FS. Evaluating status of global indices of age-friendly city in Tehran metropolis (AFC). Architecture Civil Engineering Environment. 2016;9(3):35-51.
Hashemiparast M, Montazeri A, Garmaroudi G, Nedjat S, Sadeghi R, Negarandeh R. Social reasons for young pedestrian’s risky road crossing behaviors: A qualitative study. HAYAT. 2017;23(1):74-85.[Scopus ]
Razzaghi A, Mohtasham-Amiri Z, Yousefzadeh-Chabok S, Moghisi A, Kiale A. Pedestrians and Road Accidents. 1 ed. rasht,Iran: Bloor; 2017.
- چکیده مشاهده شده: 578 بار
- PDF دانلود شده: 366 بار