خطر مرگ در حوادث جادهاي تانکرهاي حامل مواد شيميايي
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 5 شماره 2 (2017),
3 مهر 2017
,
صفحه 72 - 63
https://doi.org/10.22037/meipm.v5i2.18684
چکیده
سابقه و هدف: انتشار مواد شيميايي در اثر بروز حوادث حملونقل جادهاي، ميتواند عواقب ناگواري همچون مرگ، آسيبهاي جاني و مالي و خسارات زيستمحيطي به همراه داشته باشد. اين مطالعه باهدف بررسي خطر مرگ در حوادث جادهاي تانکرهاي حامل مواد شيميايي انجام پذيرفت.
روش بررسي: در يک مطالعه کاربردي، مخازن مواد شيميايي موجود در ناوگان حملونقل جادهاي کشور موردبررسي قرارگرفته و متداولترين آنها شامل آمونياک، کلر، 1-3، بوتادين، بنزن و تولوئن جهت مدلسازي انتشار مواد سمي انتخاب شدند. سپس شکافت کامل مخازن موردبررسي به علت پوشش ساير سناريوهاي احتمالي، بهعنوان سناريوي انتخابي تعيين و غلظتهاي کشنده مواد سمي موردمطالعه با استفاده از معادلات پرابيت محاسبه گرديد. درنهايت مدلسازي انتشار مواد سمي بهمنظور تعيين خطر مرگ در حوادث جادهاي تانکرهاي حامل مواد شيميايي، با استفاده از نرمافزارهاي ALOHA و PHAST انجام گرديد.
يافتهها: نتايج تحقيق نشان داد که بر اساس غلظتهاي کشنده LC1، LC10، LC50 و LC90، با استفاده از نرمافزار ALOHA، آمونياک به ترتيب با فواصل خطر مرگ 980، 866، 741، 629 متر؛ و با استفاده از نرمافزار PHAST، کلر به ترتيب با فواصل خطر مرگ 620، 318، 204 و 157 متر خطرناکترين مواد شيميايي سمي قابلحمل جادهاي محسوب ميشوند.
نتيجهگيري: ازآنجاکه برنامهريزي مقابله با شرايط اضطراري بر اساس نتايج دو نرمافزار و در کليه غلظتها امکانپذير نميباشد، لذا پيشنهاد ميشود بهمنظور جلوگيري از بروز خطرات احتمالي، بالاترين فاصله خطر مرگ بر اساس LC1 بدون توجه به نوع ماده و نوع نرمافزار مورداستفاده، در برنامهريزيهاي مربوطه مدنظر قرار گيرد و در صورت بروز حادثه، افراد تا فاصله 980 متري از محل با تجهيزات تنفسي تأمينکننده اکسيژن تردد داشته باشند. افزون بر اين، برنامهريزي مقابله با شرايط اضطراري براي افراد حاضر درصحنه حادثه که سعي در فرار از خطر مرگ دارند، بر اساس غلظتهاي3-ERPG1 (که سعي در تعيين حريم ايمني دارند)، منطقي به نظر نميرسد.
How to cite this article:
Ghorbani R, Atabi F, Jabbari M. Fatal Hazards in Road Transportation Crashes of Chemical Material Career Tankers. J Saf Promot Inj Prev. 2017; 5(2):63 -72 .
- انتشار گاز سمي، حملونقل جادهاي، غلظت کشنده، مواد خطرناک
ارجاع به مقاله
مراجع
Inanloo B, Tansel B. Explosion impacts during transport of hazardous cargo: GIS-based characterization of overpressure impacts and delineation of flammable zones for ammonia. Journal of Environmental Management. 2015; 156:1-9. [Pub Med]
Sakamoto J, Nakayama J, Nakarai T, Kasai N, Shibutani T, Miyake A. Effect of gasoline pool fire on liquid hydrogen storage tank in hybrid hydrogen – gasoline fueling station. International Journal of Hydrogen Energy. 2016; 41(3): 2096–104.
Bonvicini S, Antonioni G, Morra P, Cozzani V. Quantitative assessment of environmental risk due to accidental spills from onshore pipelines. Process Safety and Environmental Protection. 2015; 93: 31-49.
Brzozowska L. Computer simulation of impacts of a chlorine tanker truck accident. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 2016; 43: 107–22.
anna S, Dharmavaram S, Zhang J, Sykes I, Witlox H, Khajehnajafi S, et al. Comparison of six widely-used dense gas dispersion models for three recent chlorine railcar accidents. Process Safety Progress. 2008; 27(3):248-59.
Moradi A, Gilasi HR, Hasani J. Evaluation of Knowledge, Attitude and Practice of Motorcyclist drivers regarding driving laws in Kashan. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015; 3(3): 175-84.
Monsef V, Asadi P, Maleki ziabari SM. Mortality due to road traffic injuries in Guilan province in 2011-2012. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015; 3(2): 97-102.
Ahadi MR, Pejmanzad P, Bazdar Ardebili P. The Epidemiology of Accident Fatalities in Iran (8-Year Review). Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015; 2(4): 329-38.
Kumar A. Guidelines for evaluating the characteristics of vapor cloud explosions, flash fires, and bleves. Center for Chemical Process Safety (CCPS) of the AIChE, the American Institute of Chemical Engineers, New York, N.Y. (1994)
Chakrabarti UK, Parikh JK. Route risk evaluation on class-2 hazmat ransportation. Process Safety and Environmental Protection. 2011; 89(4): 248-60.
Yousefi M, Rashtchian D. Investigation of ammonia storage consequence modeling in Kermanshah petrochemical complex. Iranian Chemical Engineering Journal. 2011; 10(55): 48-54.
- چکیده مشاهده شده: 467 بار
- PDF دانلود شده: 335 بار