دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 4 (2016)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 4 شماره 4 (2016)

April 2017

برآورد بار ناشي از سوانح و حوادث ترافيکي

  • کاظم حسين زاده
  • راحله صادق
  • سلمان دليري

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 4 شماره 4 (2016), 9 April 2017 , صفحه 253-260
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16759 چاپ شده: 2017-04-09

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف: سوانح ترافيكي يكي از مهم‌ترين مشکلات بهداشتي است كه سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است و به‌عنوان علت اصلي سال‌هاي عمر ازدست‌رفته و سال‌هاي تطبيق شده با ناتواني در جهان مطرح مي‌باشد. اين مطالعه باهدف برآورد بار ناشي از سوانح و حوادث ترافيکي در استان قزوين انجام شد.

روش بررسي: مطالعه حاضر يک مطالعه برآورد بار بيماري بود. جامعه موردمطالعه جمعيت تحت پوشش استان قزوين در سال 1390 بود. آمار مرگ‌ومير ناشي از سوانح و حوادث ترافيکي جهت محاسبه سال‌هاي ازدست‌رفته عمر به علت مرگ زودرس از داده‌هاي نظام ثبت مرگ‌ومير به دست آمد. تجزيه‌وتحليل داده‌ها با استفاده از روش‌شناسي سازمان جهاني بهداشت براي برآورد تعداد سال‌هاي ازدست‌رفته ناشي از مرگ زودرس، تعداد سال‌هاي ازدست‌رفته به علت ناتواني و تعداد سال‌هاي تطبيق شده با ناتواني توسط نرم‌افزار Excel و spss نسخه 16 ا نجام شد. در اين مطالعه اصول اخلاقي رعايت و از کميته اخلاق مجوز کسب گرديد.

يافته‌ها: طي سال 1390 در استان قزوين تعداد سال‌هاي تطبيق شده با ناتواني ناشي از سوانح و حوادث ترافيکي 8.5 در هزار بود که 6.1 در هزار به علت مرگ زودرس و 2.4 در هزار به علت ناتواني ازدست‌رفته بود. ميزان کل سال‌هاي عمر ازدست‌رفته در مردان 13.9 در هزار و در زنان 3.4 در هزار بود. بيشترين ميزان کل سال‌هاي عمر ازدست‌رفته در گروه سني 15-29 (12.4 در هزار) متمرکز بود.

نتيجه‌گيري: بر اساس نتايج مطالعه حاضر، ميزان بروز مرگ‌ومير، تعداد سال‌هاي تطبيق شده با ناتواني، تعداد سال‌هاي ازدست‌رفته ناشي از مرگ زودرس و تعداد سال‌هاي ازدست‌رفته به علت ناتواني ناشي از سوانح ترافيکي در استان قزوين نسبت به ميانگين جهاني بالاتر مي‌باشد. پيشنهاد مي‌گردد مسئولين ذي‌ربط با بهبود ايمني راه‌ها، ايمني وسايل نقليه و اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي با جديت هرچه بيشتر تلاش نمايند ميزان بروز مرگ‌ومير، تعداد سال‌هاي تطبيق شده با ناتواني، تعداد سال‌هاي ازدست‌رفته ناشي از مرگ زودرس و تعداد سال‌هاي ازدست‌رفته به علت ناتواني ناشي از سوانح ترافيکي در اين استان را کاهش دهند.

How to cite this article:

Hossein Zadeh K, Sadegh R, Daliri S. Estimation of Burden Caused by Traffic Accidents. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(4):253-60.

کلمات کلیدی:
  • سوانح و حوادث ترافيکي، سال‌هاي تطبيق شده با ناتواني، سال‌هاي ازدست‌رفته عمر به علت مرگ زودرس، سال‌هاي ازدست‌رفته عمر به علت ناتواني، مرگ‌ومير
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
حسين زاده ک, صادق ر, دليري س. برآورد بار ناشي از سوانح و حوادث ترافيکي. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 9 آوریل 2017 [ارجاع شده 25 ژوئن 2025];4(4):253-60. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/16759
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Peden M, Scurfield R, Sleet D, Mohan D, Hyder A, Jarawan E. World report on road traffic injury prevention.Geneva, Switzerland: World Health Organization. 2004.

Soori H, Einie E, Iranfar M. Traffic accidents situation in the world and Iran, to review the results from the World Health Organization. Journal to promote safety and prevent injuries. 2013;1(2):53-62.

World health Organization. Global status report on road safety.Time For Action. Tranlated by Hamid Soori and his colleagues. 2011.

Peden M, Gee KM, krug E. Injury: a leading cause of the global burden of disease, 2000. Geneva, world Health organization 2002.

Global status report on road safety 2013: supporting a decade of action.www.who.int/violence_injury_prevention.

Hatamabadi H, Soori H, Vafaee R, Hadadi M, Ainy E, Asnaashari H. Epidemiological pattern of road traffic injuries in Tehran-Abali axis in 2008: a prospective study. Payesh 2012;11(1):29-37.

Kopits E, Cropper M. Traffic fatalities and economic growth. Accid Anal Prev. 2005;37(1):169-78.

Puvanachandra P, Hoe C, Ozkan T, Lajunen T. Burden of road traffic injuries in Turkey. Traffic Inj Prev. 2012;13(1):64-75. [PubMed]

Hesari A, Esmaeli A. Estimates of deaths from traffic accidents on life expectancy at birth and the financial burden it (2002). Health Inf Manage. 2004;1(2):27-35.

Naghavi M, Abolhassani F, Pourmalek F, Lakeh M, Jafari N, Vaseghi S. The burden of disease and injury in Iran 2003. Popul Health Metr. 2009;7(9). [Pubmed]

Izadi N, Farid FN, Khosravi A, Nazari SH, Salari A, Soori H. Estimation of mortality and calculated years of lost life from road traffic injuries. J Mazandaran Univ Med Sci. 2014;24 (112):51-8. [Scopus]

Maracy M, Tabar-Isfahani M. The Burden of Road Traffic Injuries in Isfahan, Iran in 2010. Journal of Kerman University of Medical Sciences. 2013;20(5):505-19. [Scopus]

Izadi N, Najafi Farid F, Khosravi A, Hashemi Nazari S, Salari A, Soori H. Estimation of mortality and calculated years of lost life from road‎ traffic injuries. Journal Of Mazandaran University Of Medical Sciences. 2014;24(112):51-8. [Scopus]

Cherati JY, Baseri EA, Ghadami M. Mapping of Mortality Rate in Suburban Accidents, Mazandaran Province, 2007-2010. J Mazandaran Univ Med Sci 2012;23(97):50-8. [Scopus]

Nazari SH, Kazemian M, Hosseini F. Trend of five years traffic accident mortality in Khuzestan province (2006-2010). Sci J Forensic Med 2011;17(2):123-9.

Naghavi M, Abolhassani F, Pourmalek F, Jafari N, Moradi-Lakeh M, Eshrati B. The Burden of Disease and Injury in Iran in the yaer 2003. Iranian Journal of Epidemiology. 2008;4(1):1-19. [PubMed]

Jankovic S, Vlajinac H, Bjegovic V, Marinkovic J, Sietic-Grujicis S, Markovic-Denic L. The burden of disease and injury in Serbia. Eur J Public Health Inf Manage. 2007;17(1):80-5. [PubMed]

Ditsuwan V, Veerman LJ, Barendregt JJ, Bertram M. The national burden of road traffic injuries in Thailand. Population Health Metrics. 2011;9(2):1-9. [PubMed]

Begg S, Vos T, Barker B, Stevenson C, Stanley L, Lopez AD. The burden of disease and injury in Australia 2003. 2007.

Lapostolle A, Gadegbeku B, Ndiaye A, Amoros E, Chiron M, Spira A, et al. The burden of road traffic accidents in a French Departement: the description of the injuries and recent changes. BMC Public Health. 2009;9(1):386. [PubMed]

Bhalla K, Naghavi M, Shahraz S, Bartels D, Murray C. Building national estimates of the burden of road traffic injuries in developing countries from all available data sources: Iran. Inj Prev. 2009;15(3):150-6.[PubMed]

Polinder S, Meerding W, Mulder S, Petridou E, Beeck EV. Assessing the burden of injury in six European countries. Bull World Health Organization. 2007;85(1):27-34. [PubMed]

  • چکیده مشاهده شده: 450 بار
  • PDF دانلود شده: 201 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus