• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه
    • ارسال مقاله
    • راهنمای فراخوان خودکار شناسه ارکید
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • اطلاعیه‌ها
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 4 (1395)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

شاپا: 2345-2455

دوره 4 شماره 4 (1395)

ويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطه

  • افضل اکبري بلوطبنگان
  • سياوش طالع‌پسند
  • علي‌ محمد رضايي
  • اسحق رحيميان بوگر

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 4 شماره 4 (1395), , صفحه 207-216
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728 چاپ شده 9 April 2017

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده


سابقه و هدف: قرباني شدن يکي از خشونت‌هاي رايج در جوامع عنوان شده که با خودکشي دانش‌آموزان رابطه داشته و باعث آسيب‌هاي جدي در فرايند تحصيل مي‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسي ويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطه بود.

روش بررسي: پژوهش توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي بود. 400 دانش‌آموز از بين کليه دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصيلي 95-1394 در مطالعه شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونه‌گيري خوشه‌اي چندمرحله‌اي انتخاب شدند. همه آن‌ها مقياس قرباني هارتر و پرسشنامه بهزيستي ذهني را تکميل کردند. تحليل عاملي اکتشافي، تحليل عاملي تأييدي و تحليل اعتبار به روش آلفاي کرونباخ اجرا شد. همچنين، از مدل سامي‌جيما براي برازندگي داده‌ها و تحليل استفاده شد.

يافته‌ها: يافته‌ها نشان داد مدل تک عاملي از برازش مناسبي برخوردار است. آلفاي کرونباخ براي کل مقياس 78/0، براي دختران 66/0 و براي پسران 85/0 به دست آمد. همچنين، شواهد روايي نشان داد که قرباني شدن با بهزيستي ذهني 16/0-، نمره انضباط 18/0- و پيشرفت تحصيلي 30/0- رابطه معني‌داري دارد (01/0≤p). بين دختران و پسران تفاوت معني‌داري در ميزان قرباني شدن وجود نداشت. يافته‌هاي مدل سيم‌جيما برازندگي مناسبي داشت و تابع آگاهي آزمون در دامنه 7/0- تا 2/2+ قرار داشت.

نتيجه‌گيري: نسخه فارسي پرسشنامه قرباني هارتر در جامعه دانش‌آموزان از خصوصيات روان‌سنجي قابل قبولي برخوردار است و مي‌توان از آن به‌عنوان ابزاري معتبر در پژوهش‌هاي روان‌شناختي استفاده کرد.

 

How to cite this article:

Akbari Balootbangan A, Talepasand S, Mohammad Rezaei A, Rahimian Boogar. Psychometric Properties of Harter’s Victimization Scale in Middle Schools Students. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(4):207-16.

کلمات کلیدی:
  • مقياس قرباني، قرباني هارتر، رواسازي، اعتبار.
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
اکبري بلوطبنگانا, طالع‌پسندس, محمد رضاييع, رحيميان بوگرا. ويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطه. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 9 آوریل 2017 [ارجاع شده 20 می 2022];4(4):207-16. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/16728
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Goodyer IM, Croudace T, Dunn V, Herbert J, Jones PB. Cohort profile: risk patterns and processes for psychopathology emerging during adolescence: the ROOTS project.. International J Epidemiol. 2010;39(2):361-9. [Pubmed]

Olweus D. Bully/victim problems among school children: basic facts and effects of a school based intervention program. Pepler DJ, Rubin KH, editors: Lawrence Erlbaum, Hillsdale; 1991.

Rigby K, Slee PT. Bullying among Australian school children: Reported behavior and attitudes to victims. Journal of Social Psychology. 1991;15(3):615-27. [Pubmed]

Wang J, Iannotti R, Nansel T. School Bullying Among Adolescents in the United States: Physical, Verbal, Relational, and Cyber. J of Adol Health. 2009;45(2):368-75. [Pubmed]

Olweus D. Bullying at school: what we know and what we can do.: Blackwell, Oxford; 1993.

Leymann H. Mobbing: Psychoterror am Arbeitsplatz und wie man sich dagegen wehren kann. [Mobbing: Terrorization at work—and how to ward it off]. Rowohlt, Reinbek. 1993.

Georgiou SN. Bullying and victimization at school: The role of mothers. British J of Educational Psychology. 2008;78(1):109-25. [Pubmed]

Gasteiger Klicpera B, Klicpera C. Viktimisierung durch Gleichaltrige als Entwicklungsrisik [Victimization by peers as a developmental risk factor]. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 2001;29(2):99-111. [Pubmed]

Rigby K. The relationship between reported health and involvement in bully/victim problems among male and female secondary school children. J Health Psychol. 1998;3(1):465-76.

Grills AE, Ollendick TH. Peer-victimization, global self-worth, and anxiety in middle school children. J Clin Child Adolesc Psychol 2002;31(1):59-68. [Pubmed]

Camodeca M, Goossens FA, Meerum Terwogt M, Schuengel S. Bullying and victimization among school-age children: stability and links to proactive and reactive aggression. social development. 2002;11(2):332-45. [Scopus]

Hanish LD, Guerra NG. A longitudinal analysis of patterns of adjustment following peer victimization. developmental Psychopathol. 2002;14(2):69-89. [Pubmed]

Troop-Gordon W, Ladd GW. Trajectories of peer victimization and perceptions of the self and schoolmates: precursors to internalizing and externalizing problems. child development. 2005;76(5):1072-91. [Pubmed]

Sawyer JL, Mishna F, Pepler D, Wiener J. The missing voice: Parents' perspectives of bullying. Children and Youth Services Review. 2011;33(2):1795-803.

Jimerson SR, Furlong MJ. Handbook of school violence and school safety: From research to practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum; 2006.

Ahmed E, Braithwaite V. Bullying and victimization: Cause for concern for both families and schools. Social Psychology of Education. 2004;7(1):35-54.

Ok S, Aslan S. The school bullying and perceived parental style in adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010;5:536-40.

Craig WM, Pepler D, Atlas R. Observations of bullying in the playground and in the classroom. School Psychology International. 2000;21(1):22-36.

Storch EA, Masia-Warner C. The relationship of peer victimization to social anxiety and loneliness in adolescent females. Journal of adolescence. 2004;27(3):351-62.

Neary A, Joseph S. Peer victimization and its relationship to self-concept and depression among schoolgirls. Personality and Individual Differences. 1994;16(1):183-6.

Swearer SM, Espelage DL, Vaillancourt T, Hymel S. What can be done about school bullying? Linking research to educational practice. Educational Researcher. 2010;39(1):38-47.

Olweus D. A profile of bullying at school. Educational leadership. 2003;60(6):12-7.

Whitney I, Nabuzoka D ,Smith PK. Bullying in schools: Mainstream and special needs. Support for learning. 1992;7(1):3-7.

Atik G. Assessment of school bullying in Turkey: a critical review of self-report instruments. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;15(2):3232-8.

Crick N. The role of relational aggression, overt aggression, and prosocial behavior in the prediction of children’s future social adjustment. Child development. 1996;67(2):2317-27.

Harter S. The Self-perception Profile for Children: Revision of the Perceived Competence Scale for Children: Manual Denver, CO: University of Denver; 1985.

Austin S, Joseph S. Assessment of bully/victim problems in 8 to 11 yearolds. Briti Jornal of Educational Psychology. 1996;66(2):447-56.

Ponzo M. Does bullying reduce educational achievement? An evaluation using matching estimators. Journal of Policy Modeling. 2013;35(6):1057-78.

Akbari Balootbangan A , Talepasand S. Psychometric properties of Harter’s bullying scale in primary schools of Semnan. Scientific Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2014;12(4):13-27.

Pekel N. Akran zorbalıgı grupları arasında sosyometrik başarı durumlarının incelenmesi. Unpublished master’s thesis. Hacettepe University, Ankara; 2004.

Baldry AC, Farrington DP. Bullies and delinquents: Personal characteristics and parental styles. Journal of Community & Applied Social Psychology. 2000;10(1):17-31.

Vreeman RC, Carroll AE. A systematic review of school-based interventions to prevent bullying. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine. 2007;161(1):78-88.

Renshaw TL, Long A, Cook CR. Assessing Adolescents’ Positive Psychological Functioning at School: Development and Validation of the Student Subjective Wellbeing Questionnaire. Amer Psychol Ass. 2014;10(3):1-19.

Akbari Balootbangan A, Najafi M, Babaee J. The Factorial Structure of the Student Subjective Well-being Questionnaire (SSWQ) Secondary Schools in Qom City. Inedited. 2015.

Joreskog K, Sorbom D. LISREL 8: User's Reference Guide. Chicago: Scientific Software Inc; 2003.

Berkler S. Applications of covariance structure modeling in psychology: cause for concern. Psychol Bull. 1990;107(3):260-73.

Baker JG, Rounds JB , Zevon MAA. comparison of Graded Response and Rasch Partial Credit Models with Subjective Well-being. Journal Educational behavior stat. 2000;25(3):253-70.

Siyahhan Sinem O, Aricak T, Cayirdag-Acar N. The relation between bullying, victimization, and adolescents' level of hopelessness. Journal of adolescence 2012;35(4):1053-9.

Boulton MJ, Smith PK, Cowie H. Short-term longitudinal relationships between children’s peer victimization/bullying experiences and self-perceptions evidence for reciprocity. School Psychology International. 2010;31(3):296-311.

Callaghan S, Joseph S. Selfconcept and peer victimisation among schoolchildren. Personality and Individual Differences. 1995;18(2):161-3.

Wei H, Huang C. Reviewing school bullying research: empirical findings and methodical considerations. Nttu Edu research J. 2005;16(1):69-112.

Nansel TR, Haynie DL, Simonsmorton BG. The association of bullying and victimization with middle school adjustment. Journal of Applied School Psychology. 2003;19(2):45-61.

You S, Furlong MJ, Felix E, Sharkey JD, Tanigawa D, Green JG. Relations among school connectedness, hope, life satisfaction, and bully victimization. Psychology in the Schools. 2008;45(5):446-60.

Liu J, Bullock A, Coplan RJ. Predictive Relations between Peer Victimization and Academic Achievement in Chinese Children. School Psychology Quarterly. 2014;29(1):89-98.

Bond L, Carlin JB, Thomas L, Rubin K, Patton G. Does bullying cause emotional problems? A prospective study of young teenagers. BMJ. 2001;323(7311):480-4.

Eweniyi G, Adeoye AO, Ayodele KO, Adebayo IR. The Effectiveness of Two Psycho-Social Behavioural Interventions on Adolescents’ Bullying Behaviour among Nigerian Adolescents. J of Studies in Social Sciences. 2013;4(2):246-61.

  • چکیده مشاهده شده: 419 بار
  • PDF دانلود شده: 243 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
دسترسی سریع
  • زمینه و حیطه فعالیت مجله
  • سیاست های انتشار
  • راهنمای نویسندگان
  • هیئت تحریریه
  • همتراز داوری
  • ارسال مقاله
  • الزامات اخلاقی
  • آمار مجله
  • نمایه ها
  • تماس با ما
زبان
  • فارسی
  • English
واژگان کلیدی
اطلاعات
  • برای نویسندگان
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

طراحی پوسته توسط سیناوب