دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه نامه ها
    • ارسال مقاله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • دوره آموزشی
    • فهرست بازبینی برای ارزیابی دست نوشته های علمی
  • یادگیری
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
    • چهارمین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 3 (2016)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

دوره 4 شماره 3 (2016)

فروردین 2017

راهکارهاي ارتقاي ايمني و پيشگيري از تصادفات عابران پياده در شهرستان قزوين

  • محمدرضا احدی
  • محمدزمان حسن پور
  • پریسا بشیری
  • پوریا بشیری

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 4 شماره 3 (2016), 9 فروردین 2017 , صفحه 143-150
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i3.15814 چاپ شده: 2017-04-09

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

سابقه و هدف:ازآنجاکه نقش صنعت حمل‌ونقل، جابه‌جايي مسافر و كالا به‌صورت ايمن، راحت،‌ ارزان و سريع مي‌باشد، بحث ايمني رانندگي هميشه به‌طور نسبي مطرح بوده ولي در دو دهه اخير به دليل افزايش تصادفات و تلفات ناشي از آن، اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار شده ‌است. هدف از انجام مطالعه حاضر به حداقل رساندن خطراتي است که عابران پياده را تهديد مي‌کند که اين کار از طريق شناسايي نقاط حادثه‌خيز در شهر قزوين براي عابران و نيز ارائه راه‌حل‌هايي زودبازده و کم‌هزينه جهت بهبود ايمني عابران پياده مي‌باشد.

روش بررسي: جهت رسيدن به اهداف در ابتدا معضلات و تلفات عابرين پياده در تصادفات مطرح گرديد و در مرحله بعدي نقاط حادثه‌خيز در دونقطه از شهر شناسايي شد و از طريق روش «تحليل سلسله مراتبي» براي 5 پارامتر (سرعت وسيله نقليه، هندسه راه ايمن، حجم ترافيک ايمن، رفتار ايمن عابر، شرايط محيطي) مورد ارزيابي قرارگرفته است.

يافته‌ها: اطلاعات تصادفات در شهرستان قزوين نشان‌ مي‌دهد که 38 درصد از تصادفات مربوط به سنين 19 تا 27 سال بوده و عمدتاهنگام عبور از عرض تقاطع و ميدان‌هاي شهر بوده است. يافته‌ها نشان مي‌دهد در تقاطع طالقاني رفتار ايمن عابران بالاترين امتياز را گرفته و اين بدان معني است که در اين خيابان احتياجي به تمهيداتي جهت تصحيح رفتار عابران پياده نيست. بعلاوه عدم وجود تمهيداتي همانند: چراغ راهنمايي و عدم زمان‌بندي مناسب آن باعث بروز تصادفات شده است. در تقاطع سپه‌ نيز حجم ترافيک و سرعت وسايل نقليه بالاترين امتيازها را به خود اختصاص داده‌اند ولي هندسه راه و نيز رفتار عابران امتياز کم‌تري کسب کرده‌اند.

نتيجه‌گيري: نتايج نشان‌دهنده اين است که وقتي هندسه مسير مناسب نباشد عابر پياده نيز نمي‌تواند رفتار مناسب و ايمني را به کار گيرد؛ بنابراين در تقاطع خيابان سپه علاوه بر اصلاح هندسي به هدايت مسير عابرين پياده مبادرت ورزيده شود. تنظيم زمان‌بندي چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي و ايجاد جزاير ايمني ترافيکي به‌عنوان ديگر راه‌حل‌هاي پيشنهادي در دو تقاطع طالقاني و سپه در شهر قزوين مناسب است.

 

How to cite this article: Ahadi MR, Hassanpour MZ, Bashiri P, Bashiri P. Strategies to Promote Safety to Prevent Pedestrian Accidents in the City of Qazvin. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(3):143-50.

 


 

کلمات کلیدی:
  • عابر پياده، ايمني راه، گروه آسيب‌پذير، تصادف، فرآيند تحليل سلسله مراتبي
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
احدی م, حسن پور م, بشیری پ, بشیری پ. راهکارهاي ارتقاي ايمني و پيشگيري از تصادفات عابران پياده در شهرستان قزوين. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 9 آوریل 2017 [ارجاع شده 24 می 2025];4(3):143-50. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/15814
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Road Safety Aspects (2011), Ministry of Road and Transportation, Road Safety Commission.

Road Safety Aspects (2), (2014), Ministry of Urban Development, National Reports of Safety in Iran.

Global Burden of Diseases. World Health Organization 2012; Available from: Http://www.who.int/Topics/Global_Burden_of_Disease/en/ Date of Access.

Al-Ghamdi AS. Pedestrian–Vehicle Crashes and Analytical Techniques for Stratified Contingency Tables. Accident Analysis & Prevention. 2002;34(2):205-14.

Peden M. World Report on Road Traffic Injury Prevention. World Health Organization Geneva; 2004.

Rosman DL. The Western Australian Road Injury Database (1987–1996): Ten Years Of Linked Police, Hospital and Death Records of Road Crashes and Injuries. Accident Analysis & Prevention. 2001;33(1):81-8.

Evans L.(2004) Traffic Safety. Bloomfield, Mich. Science Serving Society.

Ahadi M. R., Bashiri, P., (2014), Safety Pedestrians, Identification of Risk Factors and Assessment of the Factors Affecting the Safety of Pedestrians Using Analytical Hierarchy Process (AHP). 5thNational Congress Traffic Management.

Martin A. Factors Influencing Pedestrian Safety: a Literature Review: TRL; 2006.

Evgenikos P, Holder y, Rebecca Ivers R, Jacobs G, Jan S, Khayesi M, et al. Data Systems- A Road Safety Manual for Decision-Makers and Practitioners. Geneva: World Health Organization; 2010.

Zoghi H, Aajali, Malek M, (2011), Identify Factors Affecting the Safety of Pedestrians in the Streets and Offer Solutions to Increase their Safety.

Peden M, Scurfield R, Sleet D, Mohan D, Hyder AA, Jarawan E, et al. (2004) World Report on Road Traffic Injury Prevention. World Health Organization Geneva.

Saaty TL. Decision Making with the Analytic Hierarchy Process. International Journal of Services Sciences. 2008;1(1):83-98.

Saaty TL, Vargas LG. Models, Methods, Concepts & Applications of the Analytic Hierarchy Process: Springer Science & Business Media; 2012.

  • چکیده مشاهده شده: 1291 بار
  • PDF دانلود شده: 279 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

زبان

  • فارسی
  • English

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

قدرت یافته از OJSPlus