طراحي پرسشنامه خود اظهاري خستگي رانندگان اتوبوس بينشهري
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 4 شماره 2 (2016),
16 كانون الثاني 2017
,
صفحه 134 - 129
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i2.14144
چکیده
سابقه و هدف: سیستم اتوبوسرانی بینشهری یکی از گستردهترین شبکههای جابهجایی مسافران است. رانندگان این سیستم در معرض خستگیهای ذهنی و جسمی قرار دارند که عامل بسیاری از حوادث رانندگی است. در میان ابزارهای سنجش خستگی، پرسشنامه به دلیل مشارکت مستقیم راننده و راحتی تحلیل یافتهها از اهمیتی ویژه برخوردار است. هدف مطالعه حاضر طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بینشهری است.
روش بررسی: مطالعه از نوع طراحی و روانسنجی پرسشنامه بود که نخست با 30 راننده اتوبوس بینشهری مصاحبه شد. مصاحبهها تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. با توجه به آنالیز مصاحبهها، گویههای اولیه استخراج شدند. پس از تأیید روایی صوری گویهها، برای بررسی روایی محتوا از مدل لوشی استفاده شد. پذیرش گویهها بر مبنای کسب نمره دستکم 0/99 برای نسبت روایی محتوا و 0/75 برای شاخص روایی محتوایی صورت گرفت. پایایی گویهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و معیار پذیرش 0/75 بررسی شد. کلیه تجزیهوتحلیلها در نرمافزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: مصاحبه با رانندگان، فهرستی دربردارنده 28 گویه پدید آورد. نتایج نشان داد همه گویهها از روایی صوری برخوردار بوده، ولی ضرورت استفاده از هفت گویه کمتر از 0/99بود که موجب حذف آنها شد و پرسشنامه دارای 21 گویه شد. کلیه 21 گویه باقیمانده از سادگی، روشنی و ارتباط کافی (0/75=CVI و 0/99 = CVR) برخوردار بودند. پایایی پرسشنامه نهایی نیز تأیید شد (0/93=α).
نتیجهگیری: پرسشنامه طراحیشده میتواند بهعنوان یک ابزار مفید در بررسی خستگی در رانندگان اتوبوسهای بینشهری مورداستفاده قرار گیرد.
How to cite this article:
Arghami Sh, Bahramnia S, Sharifi F. Designing a Self-Report Fatigue Questionnaire for Intercity Bus Drivers. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(2):129 -34.
- خستگی، رانندگان اتوبوس بینشهری، پرسشنامه، روایی، پایایی
ارجاع به مقاله
مراجع
Campagne A, Pebayle T, Muzet A. Correlation between driving errors and vigilance level: influence of the driver’s age. Physiology & behavior. 2004;80(4):515-24.
Ardebili PB, Pejmanzad P. The role of road crashes on the growth of value added in transport sector. Safety Promotion and Injury Prevention. 2016;21;4(1):25-32.
Allahbakhshi K, Akbari-Sari A, Jafari N, Ardalan A, Kazemeini H. Estimating burden of road traffic crashes in Qazvin Province during 2011. Safety Promotion and Injury Prevention. 2016 Apr 2;3(4):279-86.
Bordbar G, Nedjatiyan M. The role of job characteristics, tiredness And Sleeping quality in driving behavior and road accidents. Research in Psychological Health. 2009;3(1):41-54.
Shahraminia SA. Evaluate possible solutions to reduce accidents caused by driver fatigue. InProceedings of the 5th National Congress of Civil Engineering Ferdowsi University of Mashhad 2010. 14-6.
Narimani M, Rajabi S, Ahadi B, Hosseini SS. Comparison of reaction time, distraction and fatigue in the drivers involved in accidents and normal drivers. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2011;12(44):47-54.
Mackworth N. The breakdown of vigilance durning prolonged visual search. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 1948;1(1):6-21.
Whitty L, Boyack S, Law P. Tomorrow’s roads-Safer for everyone, 2001.
Horne J, Reyner L. Sleep-related vehicle accidents: some guides for road safety policies. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2001 Mar 31;4(1):63-74.
New South Wales. Driver Fatigue: Problem definition and countermeasure summary. Available from: http://www. rta. nsw. gov. au 2001 [cited 2016-05-07].
Wessely S, Sharpe M, Hotopf M. Chronic fatigue and its syndromes. Oxford University Press; 1998.
Matthews G, Hancock PA, Neubauer MC, Desmond PA. The handbook of operator fatigue: Ashgate; 2012.
Ware Jr JE, Sherbourne CD. The MOS 36-item short-form health survey (SF-36): I. Conceptual framework and item selection. Medical care. 1992;20(6):473-83.
Group W. Development of the World Health Organization WHOQOL-BREF quality of life assessment. Psychological medicine. 1998;28(03):551-8.
McNair DM, Lorr M, Droppleman LF. Profile of mood states: Educational and Industrial Testing Service San Diego, CA; 1981.
Winwood PC, Winefield AH, Dawson D, Lushington K. Development and validation of a scale to measure work-related fatigue and recovery: the Occupational Fatigue Exhaustion/Recovery Scale (OFER). Journal of Occupational and Environmental Medicine. 2005 Jun 1;47(6):594-606.
Souri A, Delpisheh A, Sayehmiri K. Life style of bus drivers in 2014-2015. Safety Promotion and Injury Prevention. 2016 Apr 2;3(4):271-8.
Hajizadeh E, Asghari M. Statistical methods and analyses in health and biosciences: a methodological approach. Tehran: ACECR Press; 2011.
Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psychology. 1975;28(4):563-75.
Marcora SM, Staiano W, Manning V. Mental fatigue impairs physical performance in humans. Journal of Applied Physiology. 2009;106(3):857-64.
Lal SK, Craig A. A critical review of the psychophysiology of driver fatigue. Biological psychology. 2001;55(3):173-94.
Arghami S, Moradi M, Habibi F. Developing a Mental Fatigue Questionnaire for public transport bus drivers. Journal of Ergonomics. 2015;3(3):30-7.
Phillips RO. A review of definitions of fatigue–And a step towards a whole definition. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2015;29:48-56.
- چکیده مشاهده شده: 773 بار
- PDF دانلود شده: 939 بار