الگوي اپيدميولوژيک سوانح ترافيکي در موتورسيکلت سواران ايراني در سال 1391
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 4 شماره 1 (2016),
21 تیر 2016
,
صفحه 54 - 47
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i1.13018
چکیده
سابقه وهدف: موتورسواران از مهمترين و آسيب پذير ترين کاربران راه مي باشند. اين مطالعه با هدف بررسي الگوي اپيدميولوژيک حوادث ترافيکي در موتورسيکلت سواران کشور انجام شد.
روش بررسي: در يک مطالعه مقطعي اطلاعات همه سوانح ترافيکي مرتبط با موتورسيکلت سواران کشور در سال 1391 که بر اساس پرسشنامه کام 114 بوسيله کارشناسان پليس جمع آوري گرديده بود، مورد بررسي قرار گرفت. اين پرسشنامه ابعاد مختلف انساني، محيطي و عوامل مربوط به وسيله را شامل مي شود. توزيع و ميزان پيامدهاي مرگ و مصدوميت در سطح عوامل مورد بررسي محاسبه شد. با استفاده از اطلاعات جمعيتي، ميزان بروز مرگ و مصدوميت در استان هاي کشور محاسبه گرديد. همبستگي بين نوع پيامد و عوامل مرتبط، با استفاده از آزمون کاي دو محاسبه شد. سطح معني داري کمتر از 5% در نظر گرفته شد.
يافته ها: تعداد 107.993 تصادف مرتبط با موتورسيکلت رخ داده بود که نتيجه آن 2622 مرگ و 82340 مصدوميت در موتور سواران بود. حدود 50 درصد موتورسواران در محدوده سني 29-20 سال بودند. شايع ترين علل تصادف، به ترتيب بي توجهي به جلو، عدم رعايت حق تقدم و حرکت در خلاف جهت بود. بين نوع پيامد در موتورسواران با سن، نوع گواهينامه و تحصيلات راننده و همچنين مکان ( برون شهري- درون شهري)، شرايط جوي، نوع راه و وضعيت روشنايي محل تصادف رابطه معني دار وجود داشت (05/0 >p ). استان هاي بوشهر و تهران به ترتيب بيشترين و کمترين ميزان مرگ را داشتند.
نتيجه گيري: خطر مرگ و مصدوميت براي موتورسيکلت سواران بدون گواهينامه، بالاي 44 سال و زير 20 سال و افراد بي سواد بيش از سايرين است. همچنين خطر مصدوميت هاي جدي و کشنده در تصادفات رخ داده در مسيرهاي برون شهري، جاده هاي روستايي، هنگام طلوع و ساعات 6- 4 صبح بيشتر است.
How to cite this article: Khorshidi A, Ainy E, Soori H. Epidemiological Pattern of Road Traffic Injuries among Iranian Motorcyclist in 2012. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(1): 47-54.
- موتورسواران، سوانح ترافيکي، ايران، اپيدميولوژي
ارجاع به مقاله
مراجع
Majdzadeh R, Khalagi K, Naraghi K, Motevalian A, Eshraghian MR. Determinants of traffic injuries in drivers and motorcyclists involved in an accident. Accident Analysis & Prevention. 2008;40(1):17-23.
NHTSA, 2005. Traffic Safety Facts, 2005 Data, Motorcycles. DOT HS 810 620.
Jama HH, Grzebieta RH, Friswell R, McIntosh AS. Characteristics of fatal motorcycle crashes into roadside safety barriers in Australia and New Zealand. Accident Analysis & Prevention. 2011;43(3):652-60.
Kanny D, Schieber RA, Jones BH, Ryan GW, Sorensen BJ. Motorcycle casualties sustained during Daytona Beach Bike Week 2000: lessons learned. Annals of emergency medicine. 2003;41(6):792-7.
Lin M-R, Kraus JF. A review of risk factors and patterns of motorcycle injuries. Accident Analysis & Prevention. 2009;41(4):710-22.
Mohammad Fam A, Ghazizadeh A. An epidemiological of traffic accident leading to death in Tehran province in 1999. Scientific Journal Kordestan university medical sciences. 2002;6(23):33-5.
Valipor S, Shariat J, Mahimani A. Study of motorcyclist statistic analysis in Iran. Bimonthly Rahvar specialized traffic knowledge. 2004; 2:4.
Racioppi F, Eriksson L, Tingvall C, Villaveces A. Preventing road traffic injury: a public health perspective for Europe. 2004.
Suriyawongpaisal P, Kanchanasut S. Road traffic injuries in Thailand: trends, selected underlying determinants and status of intervention. Injury control and safety promotion. 2003;10(1-2):95-104.
Kulanthayan S, Umar RR, Hariza HA, Nasir MM, Harwant S. Compliance of proper safety helmet usage in motorcyclists. Medical Journal of Malaysia. 2000 Mar;55(1):40-4.
Compliance with the 1992 California motorcycle helmet use law. American Journal of Public Health. 1995;85(1):96–8.
Hajimokhtari R. Detail of the helmet. Bimonthly Rahvar specialized traffic knowledge 2005; 10:61.
Oginni FO, Ugboko VI, Ogundipe O, Adegbehingbe BO. Motorcycle-related maxillofacial injuries among Nigerian intracity road users. Journal of oral and maxillofacial surgery. 2006;64(1):56-62.
Moradi A, Yonesian M, Gilasi H R. Traffic injury risk factors related motorcyclist in Kashan. Journal of school of public health and institute of public health research 2007;5(1):57-68.
Sirathranont J, Kasantikul V. Mortality and injury from motorcycle collisions in Phetchaburi Province. Journal of the Medical Association of Thailand= Chotmaihet thangphaet. 2003;86(2):97-102.
Annegers JF, Grabow JD, Kurland LT, Laws ER. The incidence, causes, and secular trends of head trauma in Olmsted County, Minnesota, 1935–1974. Neurology. 1980;30(9):912.
Pai C-W, Saleh W. Modelling motorcyclist injury severity by various crash types at T-junctions in the UK. Safety Science. 2008;46(8):1234-47.
Tung S, Wong S, Law TH, Radin Umar R. Crashes with roadside objects along motorcycle lanes in Malaysia. International Journal of Crashworthiness. 2008;13(2):205-10.
Grzebieta RH, Jama H, McIntosh A, Friswell R, Favand J, Attard M, et al. Overview of motorcycle crash fatalities involving road safety barriers. Journal of the Australasian College of Road Safety. 2009;20(4):42-52.
Lin M-R, Chang S-H, Huang W, Hwang H-F, Pai L. Factors associated with severity of motorcycle injuries
- چکیده مشاهده شده: 343 بار
- PDF دانلود شده: 343 بار