دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه
    • ارسال مقاله
    • راهنمای فراخوان خودکار شناسه ارکید
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 1 (2016)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

شاپا: 2345-2455

دوره 4 شماره 1 (2016)

تأثير آموزش مبتني بر نظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شده بر رفتارهاي پيشگيري‌کننده از پرخاشگري

  • مدینه روستای شالمایی
  • فاطمه رخشانی
  • علی رمضانخانی
  • حمید سوری

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 4 شماره 1 (2016), , صفحه 46 - 39
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i1.13017 چاپ شده 21 June 2016

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

 


سابقه و هدف: رفتارهاي پرخاشگري در ميان کودکان رايج است. نظر به اهميت آموزش در ارتقاي رفتارهاي پيشگيري‌کننده از پرخاشگري، اين مطالعه باهدف تعيين تأثير آموزش مبتني بر نظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شده بر پيشگيري از پرخاشگري در دختران پنجم ابتدايي شهر کرج در سال تحصيلي 94-1393 انجام شد.


روش بررسي: پژوهش حاضر از نوع مداخله آموزشي بود. اين مطالعه روي 144 دانش‌آموز (73 نفر گروه مداخله، 71 نفر گروه کنترل) انجام شد. دانش آموزان از طريق روش نمونه‌گيري تصادفي چندمرحله‌اي انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گيري پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي و پايايي آن مورد تأييد قرار گرفت و در دو زمان (قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشي) توسط گروه‌ها تکميل شد. بعد از انجام پيش‌آزمون 8 جلسه آموزشي براي دانش آموزان گروه مداخله برگزار شد، درنهايت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون‌هاي تي مستقل، تي زوجي، رگرسيون خطي و آناليز کوواريانس مورد تجزيه‌وتحليل قرار گرفت.


يافته‌ها: ميانگين نمرات نگرش (001/0 P<)، قصد (001/0 P<)، کنترل رفتاري درک شده (001/0 P<) و رفتار پيشگيري از پرخاشگري (001/0 P<) در گروه مداخله بعد از آموزش تفاوت معني‌داري با گروه کنترل داشت. آزمون رگرسيون خطي نشان داد، کنترل رفتاري درک شده داراي بيشترين اثر پيش‌بيني کنندگي قصد(001/0 p<, 438/0 β =) و رفتار پيشگيري از پرخاشگري (040/0 p<, 267/0 β =) بود.


نتيجه‌گيري: نتايج مطالعه حاضر نشان داد سازه کنترل رفتاري درک شده بيشترين اثر پيش‌بيني کنندگي قصد و رفتار پيشگيري از پرخاشگري را دارد و با تغيير آن مي‌توان تا حدودي از بروز رفتار پرخاشگرانه در دانش آموزان پيشگيري کرد.


 


How to cite this article: Roostai Shalmaii M, Rakhshani F, Ramezankhani A, Soori H. Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Preventive Behaviors of Aggression. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(1):39-46.


 

کلمات کلیدی:
  • پرخاشگري، آموزش، نظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شده
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
روستای شالماییم, رخشانیف, رمضانخانیع, سوریح. تأثير آموزش مبتني بر نظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شده بر رفتارهاي پيشگيري‌کننده از پرخاشگري. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 21 ژوئن 2016 [ارجاع شده 26 مارس 2023];4(1):46 -39. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/13017
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Ostrov J.M, Murray-Close D, Godleski SA, Hart EJ. Prospective associations between forms and functions of aggression and social and affective processes during early childhood. Journal of Experimental Child Psychology 2013; 116(1): 19-36.

Onukwufor J. Physical and verbal aggression among adolescent secondary school students in rivers state of Nigeria. International Journal of Education Learning and Development. 2013; 1(2): 73-84.

Fiske ST, Gilbert DT, Lindzy G. Handbook of Social Psychology. in: Bushman B, Huesmann R. aggression. 5th Ed. New Jersey: John wiley & Sons,Inc; 2010. 833-34.

Fares N, Ramirez JM, Cabrera J, Lozano F, Salas F. Justification of Physical and Verbal Aggression in Uruguayan Children and Adolescents. The Open Psychology Journal 2011; 4 (Suppl 1-M5): 45-54.

World Health Organization. Youth Violence. [Cited 2014/7/26]; Available from: http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/youth/en/.

Hemati k. The effectiveness of cognitive - behavioral group therapy on aggression and assertiveness students (Dissertation). Tabriz University; 2012.

Faramarzi S, Qmrany A, Sharyati M. The Study and Comparison of prevalence and frequency of behavioral disorders among high school students in Bostan abad. Urmia Medical Journal. 2012; 5(22): 439-48.

Maleki S, Fallahi Khoshknab M, Rahgooi A, Rahgozar M. [The effect of anger management training in groups on aggression of 12-15 years old male students]. Iranian Journal of Nursing. 2011; 69(24): 26-35.

Dydarlo A, Shojaeizadeh D, Mohamadian H. Health promotion programs based on change behavior models. Tehran: Asare Sobhan; 2014. 89-90.

Ashoogh M, Aghamolaei T, Ghanbarnejad A, Tajvar A. Utilizing the theory of planned behavior to Prediction the safety driving behaviors in truck drivers in Bandar Abbas 2013. Journal of Health education and Health Promotion. 2013; 1(3): 5-14.

Craig AA, Arline JB, Phillip W, Bonnacci A. Development and Testing of the Velicer Attitudes Toward Violence Scale: Evidence for a Four-Factor Model. Aggressive Behavior. 2006; 32(2):122-36.

Heirman W, Walrave M. Predicting adolescent perpetration in cyberbullying: An application of the theory of planned behavior. Piscothema. 2012; 24(4): 614-20.

Pabian S, Vandebosch H. Using the theory of planned behaviour to understand cyberbullying: The importance of beliefs for developing interventions. European Journal of developmental psychology. 2013; 11(4): 463-77.

Byrne CA, Arias I. Predicting Women’s Intentions to Leave Abusive Relationships: An Application of the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology. 2004; 34(12): 2586–601.

Roberto AJ, Meyer G, Boster FJ. Predicting adolescents’ decisions about fighting: a test of the theory of planned behavior. Commun Res Rep. 2001; 18(4):315-23.

ZinatMotlagh F, Ataee M, Jalilian F, MirzaeiAlavijeh M, Aghaei A, KarimzadehShirazi K. Predicting Aggression among Male Adolescents: an Application of the Theory of Planned Behavior. Health Promot Perspect. 2013; 3(2): 269-75.

Jemmott JB, Jemmott LS, Hines PM, Fong GT. The theory of planned behavior as a model of intentions for fighting among African American and Latino adolescents. matern child health J. 2001; 5(4): 253-63.

Buss A. H, Perry M. The aggression questionnaire. Journal of personality and social psychology 1992; 63(3): 452-59.

Yousefi F, Kheir M. Evaluate the reliability and validity of the Social skills questionnaires Matson and comparing the performance of boys and girls high at this scale. Journal of Journal of Humanities and Social Sciences Shiraz University. 2002; 18(2):147-58.

Dahlberg LL, Toal SB, Swahn M, Behrens CB. Measuring Violence-Related Attitudes,Behaviors, and Influences among Youths: A Compendium of Assessment Tools, 2nd ed. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Injury Prevention and Control, 2005. Available at:

www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/yv_compendium.pdf. [Cited 2014/9/26]

Inderbitzen HM, Foster SL. The teenage inventory of social skills: development, reliability, and validity. Psychological Assessment 4 (1992), p. 451–459.Available from:

http://www.mhrn.net/rdsm_assay.php?slc_lang=fa&sid=1&mod=assay_profile&assay_id=775&rds_i=

Khalafe- Nilsaz M. The effect of health education based on Theory of planned (TPB) for promoting traffic road behaviors behavior among the student who are in four – grade in the primary school in Tehran in 2009 – 2010 (Dissertation). Shahid beheshti university of medical sciences; 2011.

Yari alghar Z. Study of efficacy of theory of planned behaviour in anger management among male student in primary school-zahedan (Dissertation). Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2011.

Cartlege j. Teaching social skills to children.. Mashad:Astan ghods razavi; 2007; 239-44.

Shahraki Sanavi F, Navidian A, Rakhshani F, Ansari-Moghaddam A. The effect of education on base the theory of planned behavior toward normal delivery in pregnant women with intention elective cesarean. Journal of medical hormozgan. 2012; 17(6): 531-39.

Finigan-Carr NM, Cheng TL, Gielen A, Haynie DL, Simons-Morton B. Using the theory of planned behavior to predict aggression and weapons carrying in urban African American early adolescent youth. Health Educ Behav. 2015; 42(2): 220-30.

Noughani F, Mohtashami J. Effect of Education on Prevention of Domestic Violence against Women. Iran J Psychiatry. 2011; 6(2): 80-3.

Taghdisi M.H, Estebsari F, Dastoorpour M, Jamshidi E, Jamalzadeh F, Latifi M. The impact of educational intervention based on empowerment model in preventing violence against women. Iran Red Crescent Med J. 2014; 16(7): e14432.

Tolman R.M, Edleson J.F, Fendrich M. The applicability of the theory of planned behavior to abusive men’s cessation of violent behavior. Violence and Victims. 1996; 11(4): 341-54.

Roberto A.J, Meyer G. Boster F, Roberto, H. Adolescents’ decisions about verbal and physical aggression (an application of the theory of reasoned action). Human Communication Research. 2003; 29(1): 135-47.

  • چکیده مشاهده شده: 314 بار
  • PDF دانلود شده: 1668 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
زبان
  • فارسی
  • English
واژگان کلیدی
اطلاعات
  • برای نویسندگان
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

طراحی پوسته توسط سیناوب