دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • نمایه
    • ارسال مقاله
    • راهنمای فراخوان خودکار شناسه ارکید
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اخلاق نشر
  • اظهارنامه
  • اطلاعیه‌ها
  • خلاصه مقالات کنگره ها و سمینارها
    • سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور
    • نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 1 (1395)
  4. پژوهشی/ اصیل پژوهشی

شاپا: 2345-2455

دوره 4 شماره 1 (1395)

نقش تجهيزات ايمني در کاهش شدت آسيب‌هاي سروصورت در تصادفات موتور سيکلت و خودرو

  • مجيد حاجي مقصودي
  • سيد مصطفي اخلاقي
  • مهرناز نيکوئيه
  • محمدحسين دهقاني
  • سيد وحيد احمدي هنزايي
  • سيد محمدحسين حسيني

ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها, دوره 4 شماره 1 (1395), , صفحه 38 - 33
https://doi.org/10.22037/meipm.v4i1.13009 چاپ شده 21 June 2016

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

 


سابقه و هدف: سوانح ترافيکي در ايران هرساله منجر به مرگ‌ومير، مصدوميت و خسارات اقتصادي زيادي مي‌گردد. هدف اين مطالعه بررسي نقش تجهيزات ايمني بر کاهش شدت آسيب‌هاي سروصورت ناشي از سوانح ترافيکي، در رانندگان خودرو و موتورسيکلت بود.


روش بررسي: در اين مطالعه مقطعي، 249 نفر از رانندگان خودرو و موتورسيکلت مصدوم از ناحيه سروصورت که در نه‌ماهه نخست سال 1394 به اورژانس بيمارستان‌هاي شهيد رهنمون و شهيد صدوقي يزد مراجعه کرده بودند به روش نمونه‌گيري تصادفي ساده وارد مطالعه شدند. اطلاعات مصدومان در يک پرسشنامه ثبت گرديد و تجزيه‌وتحليل شد. همچنين شکستگي استخوان‌هاي سروصورت و خونريزي‌هاي مغزي بر مبناي سي‌تي‌اسکن تشخيص داده شد.


يافته‌ها: ميانگين سني مراجعين 23±38 سال بود و 67 نفر (9/26 درصد) زن و 182 نفر (1/73 درصد) مرد بودند. 167 نفر (1/67 درصد) از مصدومان، موتورسيکلت‌سوار و 82 نفر (9/32 درصد) سرنشين خودرو بودند. کاهش سطح هوشياري در 8 نفر (2/3 درصد)، شکستگي استخوان‌هاي صورت در 80 نفر (1/32 درصد) و خونريزي مغزي در 39 نفر (7/15 درصد) از بيماران وجود داشت. در بين موتورسواران، 36 نفر داراي کلاه ايمني بودند و از بين خودرو سواران تنها 37 نفر از کمربند ايمني در حين تصادف استفاده کرده بودند. ارتباط معني‌داري بين استفاده از کلاه ايمني در موتورسواران، کمربند ايمني درخودروسواران و استفاده از خودرو مجهز به کيسه هوا و چراغ مناسب با کاهش شدت آسيب ناحيه سروصورت در سوانح ترافيکي وجود داشت (05/0>p).


نتيجه‌گيري: استفاده از تجهيزات ايمني در حين رانندگي با خودرو و موتورسيکلت سبب کاهش چشمگير شدت آسيب‌هاي وارده به ناحيه سر مي‌گردد.


 


How to cite this article: Haji Maghsoudi M, Akhlaghi SM , Nikouyeh M, Dehghani MH, Ahmadi SV, Hosseini SMH. The Role of Safety Equipment in Reduction of Head and Face Injuries in Motorcycle and Car Accidents. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(1): 33-8.


 


 


 

کلمات کلیدی:
  • آسيب‌هاي سر، سوانح ترافيکي، کلاه ايمني، کمربند ايمني
  • PDF

ارجاع به مقاله

1.
حاجي مقصوديم, اخلاقيسم, نيکوئيهم, دهقانيم, احمدي هنزاييسو, حسينيسم. نقش تجهيزات ايمني در کاهش شدت آسيب‌هاي سروصورت در تصادفات موتور سيکلت و خودرو. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat [اینترنت]. 21 ژوئن 2016 [ارجاع شده 29 ژانویه 2023];4(1):38 -33. قابل دسترس در: https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/13009
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Alinia S, Khankeh H, Maddah SSB, Negarandeh R. Barriers of pre-hospital services in road traffic injuries in Tehran: the viewpoint of service providers. International journal of community based nursing and midwifery. 2015;3(4):272-76.

Mohammadi M, Moghaddam AA, Rad M, Habybabady RH, Tabasi MA. Seatbelt Use and Related Factors Among Drivers Involved in Road Crashes in Southeast Iran. Health Scope. 2015;4(4):51-5.

Rad M, Martiniuk AL, Ansari-Moghaddam A, Mohammadi M, Rashedi F, Ghasemi A. The Pattern of Road Traffic Crashes in South East Iran. Global Journal of Health Science. 2016;8(9):149-52.

Bhalla K, Harrison JE. GBD-2010 overestimates deaths from road injuries in OECD countries: new methods perform poorly. International journal of epidemiology 2015;44(5):1648-56.

Pakgouhar A, Esmaeili A. The study of the effect of safety belt on fatalities and physical injuries decrease based on crosstab tables and chi square independent test. 2009;4(14):55-70.

Mobaleghi J MN. Rate of mortality and injuries from accidents in hospitalized patients in Besat Hospital,Sanandaj. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2001;6(24):99-107.

Khalaji K MR, Eshraghian M, Motevalian A, Holakouie Naieni K. Risk factors for Road Traffic Injuries on Qazvin- Loshan Road, 2005. Iranian Journal of Epidemiology. 2006;1(3):27-35.

Araqi E, Vahedian M. Study on susceptible and damages from motorcycle accidents in Mashhad in 2005. Quarterly of Horizon of Medical Sciences. 2007;13(1):34-9.

Dua A, Wei S, Safarik J, Furlough C, Desai SS. National mandatory motorcycle helmet laws may save $2.2 billion annually: An inpatient and value of statistical life analysis. Journal of Trauma and Acute Care Surgery.2015;78(6):1182-6.

Harmon KJ, Marshall SW, Proescholdbell SK, Naumann RB, Waller AE. Motorcycle crash-related emergency department visits and hospitalizations for traumatic brain injury in North Carolina. The Journal of head trauma rehabilitation. 2015;30(3):175-84.

Dadkhah A, Saied-Moallemi Z, Alem-Rajabi MS. Head and face injuries and helmet use among injured motorcyclists with road accidents in‎ Isfahan, Iran‎. Journal of Oral Health and Oral Epidemiology. 2015;4(2):1-7.

Mahdian M, Sehat M, Fazel MR, Moraveji A, Mohammadzadeh M. Epidemiology of Urban Traffic Accident Victims Hospitalized More Than 24 Hours in a Level III Trauma Center, Kashan County, Iran, During 2012-2013. Archives of Trauma Research. 2015;4(2): e28465.

Mohseni M, Khaleghdoost mohammadi T, Kazemnejad leili E, Adib M. Epidemiologic survey of trauma and associated factors in Guilan. Iranian Journal of Critical Care Nursing. 2014;7(1):41-50.

Ghadir zadeh Mr, Fadayevatan R, Akbari kamrani Aa, Davatgaran K, Hashemi Nazari Ss, Mirtorabi SD. Road Accident Mortality Rate of the Iranian Elderly from 2006 to 2008. Iranian Journal of Ageing. 2012;7(1):49-56.

Mohammadzadeh M, Paravar M, Mirzadeh AS, Mohammadzadeh J, Mahdian S. Seat Belt Usage in Injured Car Occupants: Injury Patterns, Severity and Outcome After Two Main Car Accident Mechanisms in Kashan, Iran, 2012. Archives of Trauma Research. 2015;4(1). e22203.

Torkamannejad Sabzevari J, Khanjani N, Molaei Tajkooh A, Nabipour AR, Sullman MJ. Seat belt use among car drivers in Iranian Safe Communities: an observational study. Traffic injury prevention. 2015;17(2):134-41.

Farahmand M. The evaluation of motorbikes security in arsanjan, eqlid, kazeron and neiriz mahin 2009. conference on safe society of tehran; 2009 sep 6-7; Tehran; 2009.277-84.

Akaberi PKTP. Investigating the accident Causes of Motorcycle riders admitted to Emdad Hospital Emergency Unit in Sabzeva. Journal of Student Research Committee of Sabzevar University of Medical Sciences. 2010;15(1):18-22.

Ichikawa M, Chadbunchachai W, Marui E. Effect of the helmet act for motorcyclists in Thailand. Accident Analysis & Prevention. 2003;35(2):183-9.

MacLeod JB, DiGiacomo JC, Tinkoff G. An evidence-based review: helmet efficacy to reduce head injury and mortality in motorcycle crashes: EAST practice management guidelines. Journal of Trauma and Acute Care Surgery. 2010;69(5):1101-11.

Cripton PA, Dressler DM, Stuart CA, Dennison CR, Richards D. Bicycle helmets are highly effective at preventing head injury during head impact: Head-form accelerations and injury criteria for helmeted and unhelmeted impacts. Accident Analysis & Prevention. 2014;70:1-7.

Amoros E, Chiron M, Martin J-L, Laumon B. Bicycle helmet wearing and the risk of head, face, and neck injury: a French case–control study based on a road trauma registry. Injury Prevention. 2012; 18(1):27–32

Taravatmanesh S, Hashemi-Nazari SS, Ghadirzadeh MR, Taravatmanesh L. Epidemiology of fatal traffic injuries in the Sistan and Baluchistan province in 2011. Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;3(3):161-8.

Ebrahimipour H, Khani M, Salehabadi S, Heidarabadi AB, Taleghani YM, Mirzaie N, et al. Demographically Investigate the Trauma Resulting From Road Traffic Accidents in Injured Patients Referred to Taleghani Hospital in Mashhad (Khorasan razavi, Iran)-2013. Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;2(3):155-60.

Rezazadeh J, Rajabzadeh R, Jabbari S, Soliymani A, Emami O, Hosseini SH. Knowledge, attitude, and practice of the motorcyclists of Bojnourd regarding using helmets. Safety Promotion and Injury Prevention. 2015;2(4):303-12.

Cummins JS, Koval KJ, Cantu RV, Spratt KF. Do seat belts and air bags reduce mortality and injury severity after car accidents?. American journal of orthopedics. 2011;40(3):E26-9.

  • چکیده مشاهده شده: 324 بار
  • PDF دانلود شده: 389 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
زبان
  • فارسی
  • English
واژگان کلیدی
اطلاعات
  • برای نویسندگان
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

این مجله تحت لیسانس CC BY-NC4.0 منتشر می شود.

Creative Commons License

ISSN-Online: 2383-1901| ISSN-Print: 2345-2455

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها است.

https://goo.gl/maps/fj1criqWPtdWkB416

طراحی پوسته توسط سیناوب