بررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگان موتورسیکلت
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 3 شماره 2 (2015),
23 مهر 2015
,
صفحه 126- 117
https://doi.org/10.22037/meipm.v3i2.10079
چکیده
سابقه و هدف: صدمات ترافیکی و تصادفات نهمین عامل مرگومیر در جهان محسوب میشوند. رانندگان موتورسیکلت چیزی در حدود 14 درصد از کل مرگومیرهای ترافیکی جهان را به خود اختصاص داده اند. یکی از عوامل اصلی که سلامت موتورسواران را در حین رانندگی تهدید میکند عدم استفاده از تجهیزات ایمنی میباشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگان موتورسیکلت انجام شد.
روش بررسی: طرح پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه رانندگان موتورسیکلت شهرستان بابل بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدند که این تعداد بهصورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه رفتار رانندگی راکبین موتورسوار را تکمیل کردند. برنامه آموزش رانندگی ایمن به مدت هشت هفته، 16 جلسه و 32 ساعت به گروه آزمایش آموزش داده شد و به گروه کنترل آموزش داده نشد. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج بهدستآمده نشان داد بین نمرات استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگان موتورسیکلت در پیشآزمون با پسآزمون و پیگری گروه آزمایش (767/4= F) تفاوت وجود داشت که در سطح( 1000/0P<) معنیدار بود. این تفاوت در نمرات گروه کنترل مشاهده نشد.
نتیجه گیری: آموزش برنامه رانندگی ایمن، رفتار استفاده از تجهیزات ایمنی را در رانندگان موتورسیکلت بهبود بخشید. آموزش نقش مهمی در استفاده از تجهیزات ایمنی در بین موتورسواران دارد.
- رفتار رانندگان موتورسیکلت، برنامه رانندگی ایمن، تجهیزات ایمنی
ارجاع به مقاله
مراجع
References
Akaateba MA, Amoh-Gyimah R, Yakubu I. A cross-sectional observational study of helmet use among
motorcyclists in Wa, Ghana. Accident Analysis & Prevention. 2014;64:18-22.
Vasconcellos EA. Road safety impacts of the motorcycle in Brazil. International Journal of Injury Control
and Safety Promotion. 2013;20(2):144-51.
Oruogi M, Hekmatpou D, Javaheri J. The Implication of Health Belief Model to Promote the Performance
of Motorcyclists using Helmets in Markazi Province (Arak) in Iran. Iranian Journal of Epidemiology. 2014;9(3):37-
Lu J, Xie X, Zhang R. Focusing on appraisals: How and why anger and fear influence driving risk perception.
Journal of Safety Research. 2013;45:65-73.
Wickens CD, Horrey WJ. Models of attention, distraction, and highway hazard avoidance. Driver distraction
Theory, effects and mitigation. 2008:249-79.
Fyhri A, Backer-Grøndahl A. Personality and risk perception in transport. Accident Analysis & Prevention.
;49:470-5.
Zare H, Farzad V, Alipour A, Nazer M. Comparison drivers with accident and incident Attention functions
and its relationship with age. Journal of Transportation.2012;9(1):45-52.
Chen C-F. Personality, safety attitudes and risky driving behaviors—Evidence from young Taiwanese
motorcyclists. Accident Analysis & Prevention. 2009;41(5):963-8.
Kern L, Geneau A, Laforest S, Dumas A, Tremblay B, Goulet C, et al. Risk perception and risk-taking
among skateboarders. Safety Science. 2014;62:370-5.
Bachani AM, Tran NT, Sann S, Ballesteros MF, Gnim C, Ou A, et al. Helmet use among motorcyclists in
Cambodia: a survey of use, knowledge, attitudes, and practices. Traffic Injury Prevention. 2012;13(sup1):31-6.
Crundall D, Stedmon AW, Crundall E, Saikayasit R. The role of experience and advanced training on
performance in a motorcycle simulator. Accident Analysis & Prevention. 2014;73:81-90.
Özkan T, Lajunen T, Doğruyol B, Yıldırım Z, Çoymak A. Motorcycle accidents, rider behaviour, and
psychological models. Accident Analysis & Prevention. 2012;49:124-32.
Dee TS. Motorcycle helmets and traffic safety. Journal of Health Economics. 2009;28(2):398-412.
Xuequn Y, Ke L, Ivers R, Du W, Senserrick T. Prevalence rates of helmet use among motorcycle riders in a
developed region in China. Accident Analysis & Prevention. 2011;43(1):214-9.
Woratanarat P, Ingsathit A, Chatchaipan P, Suriyawongpaisal P. Safety riding program and motorcyclerelated
injuries in Thailand. Accident Analysis & Prevention. 2013;58:115-21.
Kardamanidis K, Martiniuk A, Ivers RQ, Stevenson MR, Thistlethwaite K. Motorcycle rider training for the
prevention of road traffic crashes. The Cochrane Library. 2010.
Şimşekoğlu Ö, Lajunen T. Social psychology of seat belt use: A comparison of theory of planned behavior
and health belief model. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2008;11(3):181-91.
Radin Umar R. Motorcycle safety programmes in Malaysia: how effective are they? International journal
of injury control and safety promotion. 2006;13(2):71-9.
Savolainen P, Mannering F. Effectiveness of motorcycle training and motorcyclists' risk-taking behavior.
Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2007(2031):52-8.
Moghisi A, Mohammadi R, Svanstrom L. Motorcyclists' safety in Iran: implication of haddon matrix in safe
community setting. Medical journal of the Islamic Republic of Iran. 2014;28:37.
Servadei F, Begliomini C, Gardini E, Giustini M, Taggi F, Kraus J. Effect of Italy’s motorcycle helmet law
on traumatic brain injuries. Injury prevention. 2003;9(3):257-60.
Elliott MA, Baughan CJ, Sexton BF. Errors and violations in relation to motorcyclists’ crash risk. Accident
Analysis & Prevention. 2007;39(3):491-9.
Sakashita C, Senserrick T, Lo S, Boufous S, de Rome L, Ivers R. The Motorcycle Rider Behavior
Questionnaire: Psychometric properties and application amongst novice riders in Australia. Transportation research
part F: traffic psychology and behaviour. 2014;22:126-39.
Watson BC, Tunnicliff DJ, White KM, Schonfeld CC, Wishart DE. Psychological and social factors
influencing, motorcycle rider intentions and behaviour. 2007:10-30.
Zambon F, Hasselberg M. Factors affecting the severity of injuries among young motorcyclists- a Swedish
nationwide cohort study. Traffic Injury Prevention. 2006; 7(2), 143–9.
- چکیده مشاهده شده: 591 بار
- PDF دانلود شده: 2443 بار